Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Dimensiunea euharistică a lumii

Dimensiunea euharistică a lumii

Data: 26 August 2014

„Ale Tale dintru ale Tale, Ţie-Ţi aducem de toate şi pentru toate.“ Lumea apare ca o biserică: universul sensibil, îngerii alcătuiesc corul, iar spiritul omului aflat în rugăciune închipuie sfânta sfintelor. Sfântul Siluan de la Athos (care a murit în 1938) repeta fără încetare: „Pentru omul care se roagă în inima sa, lumea întreagă este o biserică!“ Deoarece, mai ales în viziunea paulinică, Biserica, Trup al lui Hristos, nu este altceva decât creaţia în efortul ei de a se unifica şi de a se hristifica, adică Biserica înţeleasă ca taină euharistică ce ne propune gnoza unui univers creat pentru a deveni Euharistie. „În tot lucrul să săvârşiţi o euharistie.“ Acest îndemn aduce implicita transformare hristică a întregii fiinţe umane şi a tuturor fiinţelor prin intermediul Sfintei Jertfe.

Liturghia euharistică devine în felul acesta acceptarea pozitivă a lumii, acceptarea împlinită la nivel de acţiune: fiecare credincios care merge să participe la Liturghie poartă în el lumea. El nu-şi poartă numai carnea sa de om, fiinţa sa concretă, cu slăbiciunile şi patimile ei. El poartă în sine legătura sa cu lumea naturală, cu creaţia. Lumea care pătrunde în spaţiul liturgic este desigur lumea căzută, însă ea nu intră în acest spaţiu pentru a rămâne ca atare. Prin Sfânta Liturghie se vindecă de mortalitatea ei şi se aduce ca dar de mulţumire înaintea lui Dumnezeu. În acest spaţiu, omul poate trăi în mod concret numai pe parcursul săvârşirii slujbei euharistice, deoarece numai în acest cadru îi este dat să descifreze întreaga existenţă şi să vadă totul întru „Lumina Vieţii“, care este Însuşi Hristos.

Şchiopii, orbii, ciungii, cu toţii sunt invitaţi la această masă. Cei sănătoşi, de asemenea, laolaltă cu tinerii şi cu bătrânii, cu pruncii, cu mamele şi taţii, cu toţii au datoria să cinstească pe Dumnezeu într-o stare euharistică. Liturghia noastră este aşadar săvârşită ca aceia flămânzi să se sature, cei însetaţi să-şi potolească setea, ca aceia care plâng sau cei care suferă să fie mângâiaţi. (Pr. Iulian Măicănescu)