Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Erich Bergel, un dirijor în exil

Erich Bergel, un dirijor în exil

Un articol de: Petruţa Măniuţ-Coroiu - 30 Ianuarie 2009

„Cel mai frumos lucru pe care l-am învăţat de la maestrul Bergel a fost iertarea şi împăcarea cu sine.“ (Radu Popa)

În seara zilei de 15 ianuarie, Filarmonica Braşov a dedicat concertul memoriei maestrului Erich Bergel, de la a cărui trecere la cele veşnice s-au comemorat anul trecut 10 ani. Iniţiativa a aparţinut maestrului Radu Popa, dirijorul permanent al orchestrei Filarmonicii „Banatul“ Timişoara şi al orchestrei Filarmonicii „Oltenia“ din Craiova.

Erich Bergel (1 iunie 1930, Râşnov, jud. Braşov-3 mai 1998) a fost unul dintre cei mai importanţi dirijori români. În perioada 1950-1955 a studiat orga şi compoziţia la Conservatorul din Cluj-Napoca. În 1959 a fost numit dirijor al Orchestrei Filarmonicii din Cluj, dar la numai o lună după instalarea în post a fost arestat pentru „crime de uneltire împotriva orânduirii socialiste“, fiind acuzat de propagarea muzicii religioase în biserici, învinuit de a-şi fi cântat credinţa. După amnistia şi eliberarea din 1962 a fost împiedicat să dirijeze timp de patru ani (ocupând un post de trompetist în Orchestra Filarmonicii clujene).

A dirijat 160 de orchestre din 35 de ţări

În luna aprilie a anului 1966, cu doar 10 minute înainte de un concert pe care trebuia să-l dirijeze americanul Fritz Mahler (nepotul celebrului compozitor Gustav Mahler), s-a aflat că acesta suferise un infarct şi nici un alt dirijor nu l-ar fi putut înlocui într-un timp atât de scurt. Erich Bergel a părăsit locul trompetistului şi a condus din memorie întregul concert. În perioada 1966-1970 a fost directorul Filarmonicii „Transilvania“ din Cluj-Napoca.

Între 1966 şi 1971, E. Bergel s-a impus ca una dintre cele mai importante personalităţi muzicale ale României: este perioada în care a lucrat intens şi la orchestrarea monumentalei lucrări „Arta fugii“ de Johann Sebastian Bach, o parte din timpul de lucru fiind petrecut la Berlin, la invitaţia dirijorului Herbert von Karajan. După plecarea sa în Germania, a fost promovat de însuşi Herbert von Karajan. Începând din anul 1972 a dirijat nu mai puţin de 160 de orchestre din 35 de ţări şi a predat la Academia de Muzică din Berlin. În 1973 i s-a retras cetăţenia română. A predat dirijatul de orchestră la Colegiul de Arte din Berlin. A fost nevoit să emigreze din România în anul 1971, chemat fiind de maestrul Karajan. Din anul 1989, timp de cinci ani a devenit dirijorul Filarmonicii din Budapesta. A fost împiedicat să revină ca dirijor invitat, şi doar puţini melomani au avut şansa să-l admire pe podiumul dirijoral după 1989, în cele câteva concerte date în ţară. După 1990, Erich Bergel a revenit de câteva ori la Cluj şi o singură dată la Braşov, într-un concert memorabil cu program integral Brahms, desfăşurat atunci la Biserica Neagră. Repertoriul său de concert a fost dominat de lucrări semnate de L. van Beethoven, J. Brahms şi A. Bruckner. A publicat mai multe volume dedicate analizei şi interpretării muzicii lui J. S. Bach la Bonn (1980, 1985). Dintre înregistrările sale amintim istorica prezentare a „Artei fugii“ de J. S. Bach şi integrala Simfoniilor de J. Brahms. „Cred că şi cei mai rafinaţi cunoscători au de învăţat de la Bergel. Toată lumea atribuie o importanţă epocală fugii neterminate (din «Arta fugii» a lui Bach) pe care el a finalizat-o.“ (Herbert von Karajan)

E. Bergel a realizat o versiune orchestrată a celebrei capodopere bachiene, după versiunile lui Wolfgang Graeser - 1924, a lui Roger Vuataz - 1927, a dirijorului Hermann Scherchen - 1941 şi 1965. Erich Bergel a lucrat mai mult de 35 de ani la realizarea orchestraţiei pentru „Arta fugii“ - ultima lucrare a lui J. S. Bach, a cărei ultimă fugă a rămas nefinalizată. Bach însă nu a destinat lucrarea unui instrument anume, existând versiuni interpretate la orgă, la clavecin, la pian sau versiuni orchestrate (orchestră de coarde sau orchestră simfonică). Versiunea orchestrală a lui E. Bergel este considerată una dintre cele mai creatoare şi inovatoare atât în ceea ce priveşte arta orchestraţiei, cât şi din punctul de vedere al modalităţii sale de a încheia această partitură lăsată neterminată de Bach sau… de destin. Herbert von Karajan a fost unul dintre admiratorii necondiţionaţi ai acestei versiuni a Artei fugii. Portretul său dirijoral rămâne încă insuficient aprofundat; Bergel afirma, într-o scrisoare din 1975: „azi pot să spun cu certitudine - după ce am dirijat multe orchestre mari din lume - că cele mai bune orchestre sunt cele disciplinate“.

O pagină unică în istoria literaturii orchestrale

Programul concertului a debutat cu prima din cele trei suite orchestrale semnate de cel care a fundamentat cultura muzicală modernă: George Enescu. Unul dintre cei mai importanţi muzicieni ai secolului al XX-lea a fost un artist complet şi complex: compozitor, violonist, pianist, dirijor şi pedagog. Pentru George Enescu, Suita I pentru orchestră op. 9 este o creaţie de sinteză prin faptul că reuneşte aspecte cosmopolite ale culturii muzicale - după ce avusese ocazia asimilării operelor wagneriene şi debussy-iste. Preludiul la unison este o pagină unică în istoria literaturii orchestrale, având o particularitate tehnică ce o impune: „unisonul orchestral ce alimentează o întreagă mişcare simfonică“ (conform muzicologului şi compozitorului Pascal Bentoiu), dar şi un ethos românesc ce constituie marca stilistică a muzicii noastre naţionale. Interpretarea serii a inclus doar primele două secţiuni ale Suitei, aceasta find versiunea preferată de maestrul Bergel.

Cel de-al doilea moment s-a constituit într-o premieră naţională: prezentarea în primă audiţie a versiunii orchestrate de maestrul Bergel a melodiilor pentru voce şi pian op. 4 şi op. 19 de G. Enescu, a căror solistă a fost excepţionala soprană Marta Cristina Sandu, care a conferit interpretării intensitate şi profunzime.

Simfonia a VI-a op. 74 în si minor „Patetica“ a încheiat ciclul capodoperelor simfonice care l-au făcut pe Piotr Ilici Ceaikovski să devină personalitatea a cărei muzică este cel mai frecvent ascultată pe glob. Creaţie a anului 1893, simfonia este probabil cea mai reprezentativă creaţie a marelui compozitor rus, fiind şi ultimul opus semnat de acesta. Însuşi Ceaikovski mărturisea: „o consider în mod hotărât cea mai bună şi cea mai sinceră dintre toate lucrările mele; iubesc această simfonie aşa cum n-am iubit nici una din celelalte odrasle muzicale ale mele…“.