În trecut, sprintul și maratonul erau două probe atletice diametral opuse. Sprinterii trebuiau să obțină cel mai bun timp pe distanțe scurte, turând la maximum capacitatea propriului organism pentru a atinge o vi
Europa creştină: Benedict al XVI-lea, în Austria: „Priviţi la Cristos…“
A şaptea călătorie apostolică internaţională a papei Benedict al XVI-lea a avut loc în Austria, între 7 şi 9 septembrie.
Vizita s-a desfăşurat sub mottoul: „Priviţi la Cristos… şi îmi veţi fi martori“, acelaşi motto care a stat şi la baza mesajului adresat de Benedict al XVI-lea la întâlnirea cu tinerii italieni, la Loreto, cu câteva zile înainte. Papa s-a întâlnit şi s-a adresat autorităţilor şi corpului diplomatic, înalţilor reprezentanţi ai culturii, călugărilor, episcopilor şi preoţilor, precum şi credincioşilor. Având o populaţie de 8,1 milioane, în Austria, 73,6% sunt catolici, 4.7% protestanţi, 4,2% musulmani. Societatea austriacă trăieşte astăzi o perioadă de bunăstare, poate nemaiîntâlnită în istoria sa, dar creşterea dezechilibrului dintre bogaţi şi săraci este tot mai pregnantă. Deşi se vorbeşte despre o retrezire după momentele dificile din anii trecuţi, austriecii se confruntă, în continuare, cu probleme diverse: abandonul practicii religioase, mai ales din partea intelectualilor, practica duminicală în scădere, lipsa de preoţi şi de tineri, punerea în discuţie a acceptării vieţii, atât în ceea ce priveşte începutul, cât şi sfârşitul ei natural... Austria este cunoscută ca „regat al mănăstirilor şi bogată în mănăstiri“. Printre acestea: Mariazell, unul din cele mai vechi sanctuare dedicate Fecioarei Maria, situat la 140 km, sud-vest de Viena, la 870 m altitudine, în provincia Stiria - inima spirituală, dar şi geografică a Austriei. Pentru sanctuarul Mariazell, care adună foarte mulţi pelerini austrieci şi din ţările învecinate, anul acesta înseamnă 850 de ani de la întemeiere. „Merg în Austria ca să întăresc lumea în credinţă“ Etapa mariană a pelerinajului lui Benedict al XVI-lea la Mariazell, care a ocupat ziua de 8 septembrie, a delimitat celelalte două etape ale călătoriei apostolice. Importantă, după sosirea la Viena (7 septembrie), oprirea papei la memorialul Holocaustului, situat în Judenplatz, în amintirea celor 65.000 de mii de evrei austrieci ucişi de regimul nazist. Ultima zi a vizitei (9 septembrie) a fost dedicată Vienei şi vienezilor, precum şi credincioşilor care au venit în oraş. Deja în avion, în ziua de 7 septembrie, în timp ce se îndrepta spre destinaţie, suveranul pontif a declarat jurnaliştilor: „Merg în Austria ca să întăresc lumea în credinţă, pentru că astăzi avem nevoie de Dumnezeu. O viaţă fără Dumnezeu este fără orientare. Relativismul relativizează toate, binele şi răul nu mai pot fi deosebite. Trebuie să proclam că avem nevoie de Cristos“. De-a lungul celor trei zile, papa a abordat diverse teme, de la apărarea vieţii în faţa avortului şi eutanasiei, până la relativismul care neagă existenţa adevărului, subliniind necesitatea redescoperirii rolului duminicii în cultura occidentală. Cuvântul central al călătoriei papei a fost: „A privi la Cristos“, centrul istoriei şi al omenirii. Un mesaj important, mai ales în zilele noastre, pentru că, mulţi, în Europa, l-au uitat pe Dumnezeu. Un „da“ spus lui Dumnezeu şi aproapelui... Suveranul pontif a îndemnat oamenii să-şi îndrepte privirea spre esenţial, spre Cristos. Creştinismul, a subliniat papa, este mult mai mult decât un simplu sistem moral: este o întâlnire cu o persoană, cu Isus Cristos; în această lumină, poruncile lui Dumnezeu nu trebuie citite ca o serie de interziceri, ci ca un „da“ spus lui Dumnezeu şi aproapelui... „Multe din ceea ce Austria este şi posedă, se datorează credinţei creştine (...). Credinţa a format profund caracterul acestei ţări şi oamenii săi. Trebuie să fie, de aceea, în interesul tuturor să nu se permită ca într-o zi, în această ţară, doar pietrele să mai vorbească despre creştinism! Fără viaţa de credinţă creştină Austria nu ar mai fi Austria“. Papa a spus că „fără Cristos, timpul este gol“, şi i-a invitat pe austrieci să redescopere că duminica, mai mult decât o poruncă, este o necesitate interioară... Mare parte a Occidentului a pierdut ideea creştină a duminicii, care timp de secole i-a orientat obiceiurile. A spune duminică înseamnă „timp liber“, sfârşit de săptămână, fără referinţă la Dumnezeu şi la Biserică. Timpul liber are nevoie de un centru - întâlnirea cu Acela care este originea şi ţinta noastră. În acest context, Benedict al XVI-lea a repetat fraza martirilor din Abitene, în nordul Africii: „Sine dominico non possumus - Fără duminică nu putem trăi“ - care orientase o predică anterioară ţinută de papa la Congresul Euharistic Naţional de la Bari, Italia, în mai 2005. Europa a început drumul spre unitatea continentului Vizita a oferit papei Benedict al XVI-lea şi ocazia de a privi la Europa de astăzi. „După ororile războiului şi experienţele traumatice ale totalitarismului - a afirmat papa - Europa a început drumul spre unitatea continentului. Despărţirea care timp de decenii a rupt continentul în mod dureros este, într-adevăr, depăşită politic, dar unitatea rămâne încă în mare parte de realizat în mintea şi inima persoanelor“. Benedict al XVI-lea a observat cum comunitatea acestui continent este numită şi „casa Europa“, care „va fi pentru toţi un spaţiu locuibil numai dacă va fi construită pe un fundament cultural şi moral solid al valorilor comune pe care le tragem din istoria şi tradiţiile noastre“. Printre gesturile importante ale vizitei, rămâne şi acela de sâmbătă, 8 septembrie. Benedict al XVI-lea a celebrat rugăciunea de seară în sanctuarul de la Mariazell, cu participarea preoţilor, persoanelor consacrate şi seminariştilor din Austria şi din ţările învecinate. Înainte de proclamarea cuvântului, a avut loc liturghia luminii, când papa a aprins o lumânare primită de la Sibiu, unde peste 2.500 de delegaţi participau la Cea de-a III-a Adunare Ecumenică Europeană. După ce amintise deja evenimentul de la Sibiu în discursurile pronunţate în Austria, s-a subliniat că darul acestei lumânări a unit în aceeaşi rugăciune cele două mari adunări creştine.