Alegerile prezidențiale și legislative din Statele Unite au venit și s-au dus. A curs multă cerneală și s-au agitat mulți biți. Urmează alegerile din România. Unii s-au bucurat, alții mai puțin.
Ieromonahul Varlaam Chiriţă, slujitor român în Ţara Sfântă
Deşi îl numise provizoriu pe ieromonahul Gherasim Luca în postul de preot slujitor la biserica românească din Ierusalim, pentru a supraveghea lucrările de construcţie şi a purta de grijă pelerinilor români veniţi în Ţara Sfântă, patriarhul Miron Cristea dorea să aibă în acel loc un cleric cu pregătire teologică corespunzătoare, care prin cultură şi activitate să poată reprezenta cu demnitate interesele româneşti la Locurile Sfinte. În urma publicării unui concurs (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1936, f. 177), din mai multe cereri, a fost ales ieromonahul Varlaam Chiriţă, licenţiat în Teologie, cu un an de studii la Paris, fost secretar şi profesor al şcolii de cântăreţi bisericeşti din Chişinău şi apoi cu slujba la Mănăstirea Ţigăneşti, jud. Orhei (vezi cererea acestuia, înregistrată sub nr. 1315 din 15 februarie 1937, în Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 23/1937, f. 54).
A fost numit cu data de 1 aprilie 1937 în postul de preot slujitor la biserica românească din Ierusalim, în locul protosinghelului Gherasim Luca, trecut în postul de cântăreţ, rămas vacant prin revenirea în România a ieromonahului Damaschin Trofin de la Mănăstirea Neamţ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 23/1937, f. 174). Numirea a fost recunoscută de Ministerul Cultelor, cu adresa nr. 8838 din 24 mai 1937 (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 23/1937, f. 205) şi comunicată ieromonahului Varlaam Chiriţă, cu adresa Consiliului Central Bisericesc nr. 5392 din 25 mai 1937 (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 23/1937, f. 206).
Ieromonahul Varlaam Chiriţă s-a născut în satul Voronoviţa, jud. Hotin, la 24 ianuarie 1909, în familia preotului Mihai Chiriţă, şi a primit la botez numele Vladimir. După absolvirea Facultăţii de Teologie din Chişinău, în 1931, la propunerea mitropolitului Gurie al Basarabiei şi-a continuat studiile la Institutul Teologic „Sfântul Serghie“ din Paris. În 1935 a intrat în monahism la Mănăstirea Ţigăneşti, jud. Orhei, cu numele monahal de Varlaam. În 1936 a fost hirotonit ieromonah (vezi George Enache, Arhimandritul Varlaam Chiriţă şi sufletul românesc al ortodoxiei basarabene, în „Ziarul Lumina“, an VI, nr. 51, miercuri, 3 martie 2010, p. 9).
În etapa definitivării formelor de plecare la Ierusalim, ieromonahul Varlaam Chiriţă a cerut patriarhului Miron, printr-o petiţie din 30 septembrie 1937, să-i elibereze o recomandare către patriarhul Ierusalimului, „pentru o recunoaştere şi o confirmare canonică a subsemnatului“. Patriarhul Miron a scris, la 6 octombrie 1937, următoarea rezoluţie pe petiţia ieromonahului Varlaam Chiriţă: „Deocamdată se instituie în postul de confesor la Institutul de Caritate, unde va sluji în capela respectivă. Va ţine şi conferinţe. Pentru toate va lua înţelegere cu stareţa. Preoţii de la Consiliul Central Bisericesc să ţină şi ei prelegeri acolo“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 23/1937, f. 343).
La 25 ianuarie 1938 însă, cu adresa Consiliului Central Bisericesc nr. 798, i s-a comunicat ieromonahului Varlaam Chiriţă „că pe data de 1 februarie 1938 sunteţi schimbat din ascultarea încredinţată...“
Urmare a unei contestaţii, Consiliul Central Bisericesc a răspuns Ministerului Cultelor, cu adresa nr. 2834 din 4 martie 1938, că „ieromonahul Varlaam Chiriţă a fost instituit să meargă preot la Ierusalim. Din clipa când s-a prezentat în faţa Consiliului Central s-a dovedit a fi un om dezordonat, motiv pentru care a fost revocat de a mai merge la Ierusalim; iar în timpul din urmă s-a dovedit un element anarhic şi răzvrătit contra autorităţilor bisericeşti şi de stat“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 44/1938, f. 94).
De fapt, motivul demiterii l-a constituit iniţiativa ieromonahului Varlaam Chiriţă de a înfiinţa Comitetul „Pentru cauza mitropolitului Gurie“, a cărui activitate a fost interzisă de autorităţi (vezi George Enache, art. cit. p. 9). În urma unor acuzaţii vehemente, prin memorii şi în presă, de rea administrare a averii eparhiale, mitropolitului Gurie Grosu al Basarabiei i se intentase de către Ministerul Cultelor un proces la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie de la Bucureşti (a se vedea Mitropolitul Gurie al Basarabiei, Procesul şi apărarea mea. Denunţarea complotului apocaliptic, Bucureşti, 1937, 376 p.). Totodată, acuzatorii săi făcuseră presiuni, prin autorităţile laice, la Sfântul Sinod şi, sub motiv că ar putea influenţa desfăşurarea anchetei, obţinuseră, la 11 noiembrie 1936, suspendarea lui pe durata procesului din scaunul de arhiepiscop al Chişinăului şi mitropolit al Basarabiei (vezi Arhiva Sfântului Sinod, dosar 26/1936, f. 135). Desigur, iniţiativa ieromonahului Varlaam Chiriţă, privită în acest context, putea fi considerată un act de indisciplină monahală.
A plecat, totuşi, ca pelerin la Ierusalim, de unde a trimis, la 30 aprilie 1938, preotului Constantin Dron, efor la Consiliul Central Bisericesc, un memoriu de câteva pagini conţinând propuneri de-ale sale cu privire la Aşezămintele româneşti din Ţara Sfântă, spre a le prezenta patriarhului Miron (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 43/1938, ff. 104, 110-121). A rămas la Locurile Sfinte câteva luni şi, rămânând fără bani, a împrumutat de la Ernest Comănescu, viceconsulul României în Palestina, în octombrie 1938, suma de 6 lire palestiniene (1 liră # 664 lei), adică 3.984 lei, lăsându-i o chitanţă (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 44/1938, f. 99). Ieromonahul Varlaam Chiriţă, aflat acum la Mănăstirea Noul Neamţ din Arhiepiscopia Chişinăului, a înapoiat suma împrumutată de la Consulatul Român din Ierusalim, la data de 19 ianuarie 1939 (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 10).
În septembrie 1939 a fost numit stareţ al Mănăstirii Ţipova, jud. Orhei, de către arhiereul Efrem Enăchescu, locţiitorul de mitropolit al Basarabiei, de unde s-a transferat, în aprilie 1940, la catedrala din Bălţi. A rămas în Basarabia şi după ocuparea acesteia de către URSS. După eliberarea Basarabiei, în vara anului 1941, se implică activ în acţiunea de refacere a vieţii duhovniceşti dincolo de Prut, dar mai ales în Transnistria, devenind colaborator apropiat al arhimandritului Antim Nica, şeful Misiunii bisericeşti din Transnistria, colegul său de facultate. După retragerea personalului Misiunii din Transnistria, pe 15 februarie 1944, ieromonahul Varlaam Chiriţă a hotărât să rămână pe plaiurile natale, cu speranţa că va fi util basarabenilor. Iniţial a fost numit de noul episcop rus al Chişinăului, Ieronim, exarh al mănăstirilor din Basarabia. Curând a fost însă marginalizat şi trimis preot într-o parohie de sat. În 24 aprilie 1946 a fost arestat şi condamnat la 10 ani muncă silnică în lagărele din Siberia, de unde se va întoarce în 1954. După eliberare a fost numit preot în Parohia Rubleniţa, din fostul judeţ Soroca, unde a fost supravegheat şi bănuit de sentimente naţionaliste româneşti şi pentru activitatea sa din Transnistria. În 1957, pentru a nu mai agita spiritele în Basarabia, a fost transferat în Eparhia Ujgorod. Aici, printr-o scrisoare din 1 aprilie 1958, îşi anunţă oficial ieşirea de sub ascultarea Patriarhiei Moscovei şi apartenenţa la Patriarhia Română. În plus, la 1 iunie 1958, a scris şi episcopului Nectarie de la Chişinău, acuzându-l de colaborare la distrugerea vieţii religioase în Basarabia. Ieromonahul Varlaam Chiriţă a fost judecat la 31 iunie 1958 de Sinodul moscovit şi caterisit. Complet marginalizat, s-a stabilit la Călăraşi, în ţinutul Lăpuşnei, câştigându-şi existenţa ca brutar. În restul timpului a scris poezii, pasiunea sa, şi a purtat corespondenţă cu rudele şi prietenii săi din România. A trecut la cele veşnice în 1989, la puţin timp după ce împlinise 80 de ani (vezi George Enache, art. cit., p. 9).