Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Însemnările unui pelerin (V)
Cuvintele Evangheliei încearcă să-şi găsească loc în inimile noastre. Ecouri profunde ori pierdute se aud şi se trăiesc de fiecare în parte, după a lui evlavie.
Dintre cele auzite am meditat mult la cazul unui centurion roman (sutaş), care-L rugase pe Mântuitorul să-l vindece pe robul său, care zăcea în casă slăbănog, cumplit chinuindu-se.
Robul său, cum îl numeşte Evanghelia, putea fi un angajat (servitor) la casa sau reşedinţa acestuia, ori unul din cei o sută de ostaşi pe care personajul pomenit îi avea în subordine.
Şi într-o situaţie, şi într-alta, gestul ofiţerului roman este de-a dreptul lăudabil. În lumea de acum 2.000 de ani, cu diferenţe clare între poziţiile sociale, un astfel de gest era şi rar întâlnit, deci neobişnuit, dar şi absolut delicat, uman, filantropic.
Probabil militarul roman era un om de factură sufletească aparte, nu prea des întâlnit atunci, ca şi acum, în timpurile moderne.
Pe lângă acest aspect, ofiţerul era o persoană respectuoasă şi de bună cuviinţă. Întâlnirea lui cu Mântuitorul, la intrarea în cetatea Capernaum, într-o zonă unde prezenţa romană era vizibilă, s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială. Sutaşul s-a pregătit pentru aceasta, semn că ştia de vizită, sau cel puţin auzise măcar cu ceva timp în urmă şi-i rugase pe bătrânii iudei ai zonei să-l recomande înaintea Domnului.
Dincolo de aprecierea unor oameni venea însăşi recomandarea faptelor bune săvârşite de el. Bătrânii poporului n-au omis să-I spună Mântuitorului că centurionul roman iubeşte pe cei din neamul lor şi le-a zidit sinagoga.
Aproape incredibil, la prima vedere. Un păgân, desconsiderat acolo pentru neamul căruia aparţinea, pentru religia pe care o avea şi pentru presiunea politică/militară pe care o exercita asupra băştinaşilor, era totuşi iubit şi recomandat cu multă căldură.
Nu ştiu dacă Mântuitorul a fost impresionat de cuvintele rostite de bătrânii iudei. Poate! A fost desigur impresionat de atitudinea pe care a manifestat-o slujbaşul Romei faţă de umilul servitor, care a fost vindecat, după ce ascultase cuvinte rostite cu smerenie şi mare credinţă de un slujitor păgân al unui imperiu decadent.
Nu ştii ce să apreciezi mai mult, atenţia centurionului pentru cel aflat în suferinţă, ori pentru comunitatea din Capernaum.
Cei care au fost pelerini în Capernaum au văzut cât de mare era sinagoga, descoperită în urma unor săpături arheologice desfăşurate la începutul secolului al XX-lea. Unii afirmă că în realitate sinagoga ar fi fost mai modestă, iar pe ruinele ei, în veacul al IV-lea, s-ar fi construit un templu roman, cu coloane şi capiteluri corintiene, bogat ornamentate.
Chiar dacă am accepta şi această versiune, important este că sutaşul le-a ridicat locaş de rugăciune, iar pe deasupra era un om deschis, binevoitor şi cald.
Pe lângă acestea, avea o smerenie nemaiîntâlnită, care a deschis calea unor mărturisiri tulburătoare. De la el au învăţat marii Părinţi ai Bisericii şi scriitorii filocalici să spună: „Nu sunt vrednic să intri sub acoperământul casei mele...“. De câte ori ne apropiem de Sfânta Euharistie, repetăm aceste cuvinte în rugăciunea Sfântului Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului. Aşa a devenit păgânul ‹‹model››, dacă se poate spune aşa, pentru generaţii şi generaţii de aspiranţi la accederea în Împărăţia lui Dumnezeu.
Cei mulţi de la răsărit şi de la apus, care vor sta la masă cu Avraam, Isac şi Iacob, sunt cei care au ascultat cuvintele Mântuitorului, transmise prin ucenicii Săi, cărora le-a poruncit să meargă până la marginile pământului şi să propovăduiască Evanghelia la toată făptura. Mai înaltă demnitate decât aceea să fii (să devii) fiu al Împărăţiei lui Dumnezeu nu există.
La Capernaum, în Galileea neamurilor, vin numeroşi pelerini, mulţi dintre ei interesaţi de aflarea căii care duce în Împărăţia lui Dumnezeu. Aşezarea a fost redescoperită de un arheolog şi misionar franciscan, Vergiliu Corbo, îngropat mai târziu lângă temelia casei Sfântului Apostol Petru, şi a vechii basilici bizantine atribuite pioasei împărătese Elena. Acest lucru s-a întâmplat în urma lecturării atente a jurnalului Pelerinei Egeria. Aşa au ieşit de sub pământul uitării sinagoga, casa Sfântului Apostol Petru, dar şi alte locuri din istoria sfântă a Galileii.
La Capernaum (cetatea lui Naum) este astăzi o comunitate a călugărilor franciscani din ordinul Terra Sanctae. Se roagă şi primesc mulţimile de oameni din lumea cea mare, care vin de la răsărit şi apus, pe urmele paşilor Domnului, iar mulţi dintre ei se şi întâlnesc cu El.
***
În ziua naşterii Sfântului Ioan Botezătorul (după calendarul ierusalimitean la 7 iulie) am fost cu soborul Reprezentanţei Patriarhiei Române din Ierusalim în localitatea Ein Kerem, unde a văzut lumina zilei marele proroc şi Botezător al Domnului.
Aflată nu departe de Ierusalim, într-un loc muntos şi foarte pitoresc, cu păduri de pini, stejari şi mulţi copaci ornamentali, istorica aşezare păstrează cu sfinţenie urmele „celui mai mare dintre cei născuţi din femeie“. Undeva, în centrul localităţii, se află izvorul numit al Mariei, de unde a băut apă şi Fecioara Maria când a vizitat-o pe verişoara sa, Elisabeta. Pe locul naşterii Sfântului Ioan Botezătorul se înalţă o biserică (aparţine Patriarhiei Latine a Ierusalimului), iar la subsol sunt păstrate cu mare grijă mozaicuri veritabile din perioada bizantină (secolul al IV-lea). În incinta bisericii se află 23 de plăci pe care este scrisă rugăciunea „Benedictus“ în mai multe limbi, inclusiv în româneşte. O altă biserică, ortodoxă, se află aproape de locul naşterii profetului şi de izvorul Mariei, care şi-a prăznuit hramul cu participarea delegatului Patriarhului Ierusalimului şi a toată Palestina, Mitropolitul Kapitoliadei, Isihios, înconjurat de mulţi preoţi şi diaconi, cu participarea unui grup de pelerini din Grecia.
Pe locul întâlnirii dintre Fecioara Maria şi Elisabeta se află un altar franciscan, o biserică frumoasă, îngrijită, iar în curte sunt săpate în piatră cuvintele Evangheliei care amintesc de această întâlnire, scrise în mai multe limbi, între care şi limba română.
Aproape de acest loc se află şi mănăstirea de călugăriţe rusoaice, cu o frumoasă biserică, măreaţă, bogat ornamentată, cu turle strălucitoare, terminată în ultimii ani şi sfinţită de Patriarhul Kiril al Moscovei şi a toată Rusia. Pilduitoare rămâne jertfa voluntarilor ruşi care au venit în număr mare pentru a-şi aduce contribuţia la terminarea ei. În perioada în care lucrau benevol, participau noaptea la Sfânta Liturghie în Biserica Sfântului Mormânt, iar în duminici şi sărbători făceau pelerinaje în locurile importante de închinare ale Ţării Sfinte. Frumos exemplu de jertfelnicie şi strădanie pentru zidirea unei biserici! Şi mai frumos ar fi dacă fraţii români ar proceda la fel.