Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Inteligenţa minţii sau inteligenţa emoţională a inimii?

Inteligenţa minţii sau inteligenţa emoţională a inimii?

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Data: 14 Iunie 2013

IQ“ sau „EQ“? No­ţi­u­nea de „Inteligenţă E­moţională“ (E­mo­tio­nal Quotient - EQ) a fost cu­noscută la noi mai ales prin căr­ţile lui Daniel Goleman, între ca­re Inteligenţa Emoţională (Ed. Curtea Veche, 2001). Până la tra­ducerea acestei cărţi, se vorbea aproape exclusiv doar de „IQ“ (Intelligence Quotient). Şi în zilele noastre, diferite reviste ori reclame de pe internet invită a­si­duu la probe de perspicacita­te pentru calcularea IQ-ului, ca „di­­agnostic“ pentru inteligenţa min­­ţii. Altfel spus, dacă ai un IQ ma­­re, eşti deştept; dacă IQ-ul este mic, eşti mediocru ori prost. S-a crezut, astfel, că în ecuaţia cal­­culelor pentru inteligenţa cui­va ar intra numai creierul, ca de­­pozitar unic al minţii/raţiunii o­­meneşti. Cercetările mai noi au dus la concluzia că avem, însă, un emiţător mult mai puternic de energie, inima, cu un sistem ner­­vos suficient de complex pentru a fi recunoscut drept un „mic cre­ier“. Înseamnă că fiecare om are, practic, două minţi (creiere): u­nul care gândeşte (creier ra­ţional) şi altul care simte (creier e­m­oţional). Iar calitatea relaţiei din­tre creier şi inimă este capi­ta­­lă pentru felul de a fi al cuiva, fi­ind vorba de raportul dintre ra­ţ­i­une şi sentiment. Cercetătorii au descoperit că undele cerebra­le ale unei persoane se pot sin­cro­­niza cu undele câmpului mag­netic ale inimii altei persoa­ne şi ce gândim despre cineva poa­te fi simţit de acela chiar în ini­mă! Mai mult: simţămintele ini­mii, pozitive şi negative, influ­en­ţează major ADN-ul personal, dar şi al semenilor cărora le tran­smitem „semnale“. S-au re­a­­lizat experimente care au a­ră­tat că stările de iubire, de recu­noş­tinţă dilată lanţurile de ADN, iar la stres, furie, frustra­re, molecula de ADN se mi­c­şo­rea­ză, se contractă şi blochează co­durile sale, coduri care se de­blo­­chează instantaneu dacă ex­pe­­rimentatorii reuşesc să emită iar simţăminte de iubire, recu­noş­tinţă, bucurie (detalii la dr. An­dreea Hefco, Un emiţător mai pu­ternic decât creierul, „Lumi­na“/16 ian. a.c.). De reţinut că sem­nalele pozitive fac bine, întâi de toate, celui care le emite, iar e­miţătorii de semnale negative să ia seama că, înainte de a-i in­to­­xica pe „destinatari“, se into­xi­că pe ei înşişi. Aceste efecte sunt în consonanţă cu un alt diagnostic realist: cel care vorbeşte de rău pe cineva, vorbeşte, de fapt, des­pre sine. Nu „caracterizea­ză“, ci „se autocaracterizează“!

În actualitate, numeroase şcoli, din întreaga lume, dau o tot mai mare atenţie conceptului EQ, demonstrându-se practic că „su­premaţia“ IQ a fost şi este o ilu­zie. În România, EQ este valo­ri­­ficat mai ales în legătură cu e­for­turile de consiliere şcolară, dar poate fi la fel de util şi în plan pastoral. Ceea ce ştiinţa mo­dernă „descoperă“ şi propagă a­cum despre inteligenţa şi lucra­rea inimii, spiritualitatea creş­ti­nă a propovăduit dintotdeauna. În Sfânta Scriptură se vorbeşte des­pre inimă şi în sens me­ta­fi­zic, nu doar în sens fiziologic. Ce spu­ne Mântuitorul? „Învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi sme­rit cu inima...“. Sau: „Din ini­mă ies gândurile rele, ucideri, a­dultere, desfrânări, furtişaguri, măr­turii mincinoase, hule...“. Chiar în Vechiul Testament în­tâl­­nim texte ilustrative: „Inimă cu­rată zideşte întru mine, Dum­ne­zeule...“ ş.a. În plan du­hov­ni­cesc, inima are, aşadar, o anumi­tă prioritate, fără a se neglija, de­sigur, grija pentru min­te/ra­ţi­u­ne. Istoria şi realităţile pre­zen­te ne arată, însă, că cei preocu­paţi excesiv (şi exclusiv) pentru IQ, fără o cultivare a simţă­min­te­lor lăuntrice, în special a iubi­rii, devin adesea aroganţi şi în­cre­zuţi, manifestând o diz­gra­ţi­oa­să suficienţă de sine. Cât de bi­ne surprinde Sf. Ap. Pavel a­cest aspect: „Cunoştinţa în­gâm­fă, iubirea zideşte!“ (I Co 8, 1). In­te­resant şi sugestiv este faptul că „îngâmfă“ traduce grecescul „“ ( - a fi arogant, a-şi umfla pieptul), iar din textul la­tin corespondentul „inflat“ (inflo-are - a se umfla).

Fiecare om trebuie să reali­ze­ze o relaţie armonioasă între min­te şi inimă, pentru că grija pen­tru una nu trebuie să obnu­bi­­leze preocuparea pentru cea­lal­tă. Principiul „mens sana in cor­pore sano“ (Juvenal) poate fi a­plicat şi aici, cu o mică, dar e­sen­ţială completare: mens sana et cor sanum in corpore sano. De­odată, luminarea minţii şi cu­ră­ţirea inimii, urmând îndemnul Mântuitorului „pe unele să le faceţi, pe altele nu le lăsaţi!“. Iar „metanoia“ (pocăinţa, schim­ba­­rea minţii, a felului de a gândi etc.) înseamnă, în subiectul de fa­ţă, o schimbare mereu în bine, o îmbunătăţire a cugetului şi a sim­ţirii, a minţii şi a inimii. Mij­loa­cele educaţionale creştine pen­tru un IQ şi EQ în deplină să­nătate şi armonie sunt la în­de­mâna tuturor: rugăciune, spo­ve­danie, împărtăşanie ş.a. Ru­gă­­ciunea uneşte inima cu min­tea, iar părintele Stăniloae aten­ţio­­nează că ele nu trebuie să lu­cre­­ze izolat, arătând că o ru­gă­ciu­ne care se face numai cu min­tea este rece; o rugăciune care se fa­ce numai cu inima este pur sen­timentală, care ignoră tot ce­ea ce ne-a dat, ceea ce ne dă şi ne va da Dumnezeu. Este o ru­gă­ciu­ne fără orizont şi fără pers­pectivă, pentru că nu ştim de ce să-I mulţumim şi pentru ce Îl lă­u­­dăm pe Dumnezeu (Ru­gă­ciu­nea lui Iisus şi experienţa Du­hu­l­ui Sfânt). Practic, mintea co­boa­ră în inimă şi nu-L mai în­tâl­neş­te pe Dumnezeu cu ajutorul min­ţii, ci prin simţirea prezenţei Lui. La rândul lor, simţămintele sfin­te şi curate favorizează o min­te limpede şi un grad de in­te­li­genţă superior. O bună ilus­tra­­re a dorinţei noastre de îm­bu­nă­tăţire IQ-EQ o avem în ru­gă­ciu­nile ce alcătuiesc „Rânduiala Sfin­tei Împărtăşanii“, atât în ce­le de dinainte, cât şi în cele de du­pă. Iată, bunăoară, un fragment dintr-o rugăciune de mul­ţu­mire: „Intră în alcătuirea mă­du­larelor mele, în rărunchi şi în ini­mă, arzând spinii tuturor pă­ca­telor mele; curăţeşte-mi sufletul; sfinţeşte-mi gândurile şi oa­se­le; plinătatea celor cinci sim­ţu­ri mi-o luminează…“.

În concluzie: nu „IQ sau EQ?“, în opoziţie sau alternati­vă, ci „IQ şi EQ“, în conlucrare ar­monioasă şi echilibrată.