Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Într-o doagă

Într-o doagă

Un articol de: Stelian Dumistrăcel - 20 August 2008

Auzind recent în vorbirea familiară expresia a fi într-o doagă, un cititor (orăşean), care a perceput din context semnificaţia depreciativă a enunţului (pe care l-a şi echivalat prin formula argotică a fi dus cu pluta, adică „a fi... deplasat“), ne întreabă care a fost punctul de plecare al acestei deprecieri.

Expresia din titlu este rezultatul prezentării agravante a situaţiei la care ne referim, pentru care, iniţial, comparaţia a fost făcută de meşterii dogari, aşadar de cei care fac vase de lemn, din doage. Pentru aceştia, ideea de „a nu fi întreg la minte“ a fost exprimată prin a-i lipsi (cuiva) o doagă şi este greu de găsit o modalitate de exprimare mai plastică pentru a indica situaţia în care lipsa unei părţi compromite întregul: fără o (singură) doagă, butoiul nu este funcţional, nu este butoi. Aşadar, extinderea constatării de neîmplinire făcută iniţial de cel care construieşte vase de lemn este semnificativă prin puterea sugestiei: echilibrul şi funcţionalitatea întregului sunt de neimaginat în lipsa unei anumite defecţiuni.

Iată câteva contexte în care, pe internet, găsim ilustrarea acestei idei, pornind de la diferite situaţii: „Eu nu îi suport pe fumători pentru că, în general, fumătorii au o doagă lipsă în ceea ce fac“; „Iar cine face horroruri cu copii (regizori, scenarişti etc.) are o doagă (chiar mai multe) lipsă“; „Părinţi cărora le lipseşte o doagă!“ (referirea este la comportamente aberante, ca şi în cazul unui „reply“ în stil telegrafic: „lipsă doagă“). În unele cazuri, impresionează vioiciunea sugerării formulei canonice, într-o turnură de virtuozitate; textul care urmează este un comentariu, în termenii absurdului, despre moda vestimentară estivală: „Pe piept se poartă un lanţ alcătuit din verigi lipsă, iar pe cap o doagă, tot lipsă“. Ultimul enunţ ne aduce şi informaţia care anume este „vasul“ de la care lipseşte doaga celui... neîntreg (la minte!).

Exagerarea la care ne-am referit mai sus constă în faptul că nu se mai presupune doar lipsa unei doage (care, eventual, ar putea fi găsită), ci că manifestările cuiva îndreptăţesc o constatare mult mai gravă, deteriorarea fiind înfăţişată prin rămânerea într-o singură doagă, ca diagnostic pentru o situaţie fără speranţe. Utilizarea acestei formule în vorbirea comună este uşor de ilustrat prin texte din ziare şi de pe bloguri; în continuare, prezentăm câteva exemple, reflectând diferite niveluri de comunicare: „Jurnalişti pe două roţi şi într-o doagă“ (titlu de articol); „să investeşti o grămadă de bani într-o placă video nouă, eşti ori într-o doagă, ori prea bogat“; există „proprietari cam într-o doagă, care-i spionează din dosul perdelelor“ (pe chiriaşi).

Clasele de reprezentări ale omului modern au mutat metafora iniţială, în sinonimie diacronică şi diastratică, pe terenul unor ansambluri tehnice, de exemplu radioul: (cuiva) îi lipseşte o lampă, sau îi filează o lampă (în cel de al doilea caz însă o contaminare, căci este vorba şi de lampa de iluminat cu petrol, a cărei lumină „filează“). Exprimarea figurată a putut găsi în lipsa unei doage (de trebuinţă!) şi simbolul pretextului minor; pentru Nicolae Costin, solicitările repetate, de tot felul, ale turcilor faţă de moldoveni sunt prezentate (cu subtext de fină ironie) prin constatarea „de le trebuie o doagă, o sâtă (vezi şi «a umbla de-a sita la cumătra»), încă aleargă în Moldova“; Letopiseţul Ţării Moldovei de la Ştefan sân Vasile Vodă, cap. De a doua domnie a lui Antioh vodă...).

Există însă, pe acelaşi suport lexical, şi expresia împlinirii: despre cineva se poate susţine că este „în doagele lui“, dacă e „în minţi, în toată firea“ (Rădulescu-Codin, Îngerul românului..., 1913, p. 375).