Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Lumea ca spectacol

Lumea ca spectacol

Un articol de: Viorel Stănescu - 31 August 2011

Teatrul este expresia simbolică a vieţii; este o şcoală care seamănă cu şcoala ei. Toţi oamenii se înscriu la şcoala vieţii, inadaptabilii o frecventează însă fără voia lor. Sufletul omului se împarte între farmecul lumii şi setea de a se detaşa de lumea în care se simte înlănţuit. Omul devine liber şi demn numai când are conştiinţa finităţii lui în raport cu divinitatea. În acest sens sunt semnificative întrebările lui Friederich Strauss: "Mai suntem creştini? Mai avem religie? Cum concepem lumea? Cum orânduim viaţa noastră?" Dintre acestea, reţinem pe cea din urmă, care depinde de fixarea poziţiei omului în cosmos. Omul este un rege "deposedat", dar care poartă în el infinitul şi idealul ca ultimă limită şi doreşte imposibilul. Măreţia omului se găseşte în "conştiinţa nenorocirii lui", astfel perfecţiunea îl poate scoate din abjecţia finităţii lui, dată fiind complexitatea vieţii lui spirituale. Instrumentele folosite în lupta de adaptare cu mediul se înmulţesc şi se "desăvârşesc", dar spaţiul asupra căruia se întinde voinţa lui de stăpân, raportat la infinit, este neînsemnat, iar relaţia dintre omul nou şi universul nou este însăşi relaţia dintre finit şi infinit. Fericitul Augustin susţine, despre evoluţie, ca important scop şi mod de întrepătrundere sau integrare a omului în mediul de viaţă fiind raţiunea (cu toate aspectele ei de cunoaştere obiectivă); omul cunoaşte ignorând ignoranţa cunoaşterii. Uneori, natura pare tiranică, haotică şi înşelătoare pentru om, dorindu-şi chiar să se excludă din ea, obişnuinţa fiindu-i a doua natură. Afirmaţia lui Goethe, "omul - primul dialog al naturii cu divinitatea", întăreşte ideea că omul este parte integrantă a naturii şi integrator în ea, acesta fiind inflorescenţa terminală a ei, iar poziţia omului în cosmos fiind redată şi întărită de structura unităţii om-natură. Omul trăieşte însă, între infinit şi absolut, aceste valori spre care tinde neîncetat şi doreşte să devină integrat în ele, infinitul fiind un necondiţionat nelimitat, iar absolutul unul limitat; mai preţioasă părând calea spinoasă spre desăvârşire decât obţinerea acesteia. Goethe afirmă că lumea sau lucrurile ce o compun n-au "miez şi coajă" şi "ce este în miez este şi în coajă". "De aceea, noi trebuie să desăvârşim toate sferele existenţei noastre, după legile veşnice, mari şi aspre. Numai omul singur poate imposibilul; el distinge, alege şi îndreaptă; el poate împrumuta durata clipei".