Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Manual de Patrologie la Editura BASILICA

Manual de Patrologie la Editura BASILICA

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Ștefan Mărculeţ - 06 Iulie 2015

La Editura BASILICA a Patriarhiei Române a apărut recent primul volum din Manualul de Patrologie al arhid. prof. univ. dr. Constantin Voicu şi al pr. lect. univ. dr. Lucian‑Dumitru Colda. Lucrarea apare cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, şi se adresează studenţilor teologi şi cadrelor didactice.

Manualul de Patrologie este o reeditare a lucrării elaborate în perioada 2009‑2010, prin grija şi cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. Cele trei volume apărute la acea vreme au avut la bază vechea programă analitică a disciplinei de studiu teologic, încât reeditarea manualului după noua programă era absolut necesară. Studenţii teologi, dar şi cadrele didactice şi cercetătorii sunt familiarizaţi acum cu autori patristici şi scriitori bisericeşti care nu au fost prezentaţi în prima ediţie şi care apăreau în manuale de patrologie consacrate. Aşa cum mărturiseşte principalul autor al manualului, arhid. prof. univ. dr. Constantin Voicu, fost rector al Institutului Teologic de Grad Universitar de la Sibiu, actuala Facultate de Teologie Ortodoxă îSfântul Andrei Şaguna”, reeditarea lucrării a presupus un efort deosebit la care a fost cooptat şi pr. lect. univ. dr. Lucian‑Dumitru Colda, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Alba Iulia şi ucenic apropiat al arhid. Con­stantin Voicu. Cei doi autori au realizat această lucrare deplin convinşi că îîntr‑o lume aflată în plin proces de secularizare, care şi‑a pierdut reperele morale autentice, în care confruntările de ideologii, chiar şi cele de natură religioasă, tind să ne ducă în derută şi haos, cunoaşterea teologiei Sfinţilor Părinţi ai Bisericii poate contribui la o înţelegere mai bună a credinţei ortodoxe şi la definirea unei capacităţi de a discerne mai bine între adevăr şi eroare în exprimarea credinţei creştine” (pag. 10).

Elaborarea Manualului de Patrologie are la bază volumele unor patrologi şi istorici de renume, precum I.G. Coman, Dumitru Fecioru, Teodor M. Popescu, H. Kihn, O. Bardenhewer, B. Altaner, G. Kuger, J. Tiweront, F. Cazre, F. Mouret, P. de Labriole, P. Monceaux, A. Puech, G. Bardz, J Quaste şi R. Rus. De asemenea, lista bibliografică conţine trimiteri către studii de specialitate publicate în reviste teologice şi publicaţii de renume.

Primul volum al manualului conţine o parte introductivă, în care sunt definiţi principalii termeni ai discipinei de studiu teologic: patrologie, patristică, Sfin­ţii Părinţi, doctorii Bisericii, scriitori bisericeşti, scriitori creştini, învăţătorii bisericeşti. Mai apoi sunt prezentate scopul şi impor­tanţa acestei discipline, periodizarea Patrologiei, limba, istoricul şi principalele colecţii patristice. În prima parte a volumului, cititorul are posibilitatea să afle mai multe despre Simbolul Apostolic şi despre Didahia, cea mai veche operă literară creştină postbiblică păstrată. Sunt abordate şi alte lucrări din perioada apostolică: Tradiţia Apostolică, Didascalia Apostolilor, Orânduirea bisericească a Apostolilor, Constituţiile Apostolice, Canoanele Apostolice sau Testamentul Domnului nostru Iisus Hristos. Un capitol important al lucrării este cel dedicat apocrifelor Vechiului şi Noului Testament, dar şi debutului imnologiei creştine.

Volumul continuă cu prezentarea vieţii şi operelor Părinţilor apostolici: Clement Romanul, Sfântul Ignatie al Antiohiei, Sfântul Policarp al Smyrnei şi Papias de Hierapolis. Urmează partea dedicată Apologeţilor creştini, amintind aici autori precum Quadratus, Aristide, Ariston de Pella, Sfântul Iustin Martirul şi Filozoful, Taţian Asirianul, Miltiade, Apolinarie de Hierapolis, Atenagora, Teofil al Antiohiei, Meliton de Sardes etc. Autorii prezintă în continuare literatura antieretică din secolele II‑III, literatura gnostică şi montanistă, maniheismul, milenarismul şi reacţiile Bisericii la aceste fenomene. Apar în acest volum capitole dedicate Sfântului Irineu de Lyon, lui Minucius Felix şi Tertulian, Sfântului Hipolit al Romei, Sfântului Ciprian al Cartaginei lui Victorin de Pettau sau lui Lactanţiu.

O parte importantă a primului volum din Manualul de Patrologie apărut la Editura BASILICA este dedicat Şcolii alexandrine, despre care autorii spun: îScopul acestei şcoli era, în primul rând, acela de catehizare. Pe lângă aceasta, trebuia să combată gnoza şi filosofia păgână. Acum era o vreme de anulare a sistemelor filosofice şi de ridicare spre un idealism e­clectic. Şcoala alexandrină căuta să explice ştiinţific doctrina creş­tină şi, prin aceasta, să facă o punte de înţelegere cu filosofia. Rolul ei este deci unul major: combate sistemele filosofice şi gnostice, explică cu argumente raţionale şi istorice religia creş­tină şi aduce metode de argumentare filoso­fico‑creştină” (pag. 408). De la Panten, primul con­ducător al Școlii din Alexandria, până la Pamfil, sunt prezentate marile personalităţi ale acestei şcoli creştine, figurile lui Clement Alexandrinul şi Origen având un loc aparte. Despre Clement, autorii spun că a fost îun suflet pribeag şi rătăcitor pe drumurile cunoscute ale lumii şi pe toate drumurile filosofiei timpului său” şi că mereu îcaută adevărul, caută odihnă pentru sufletul său” (pag. 420). Cât despre Origen, numit pe bună dreptate de ucenicii săi îomul de oţel”, manualul abundă în pagini dedicate valoroasei şi extinsei sale opere. îOrigen a scris mai mult decât oricine în antichitate” (pag. 453), iar lucrările sale sunt rezultatul unei lecturi a întregii filosofii a grecilor, cu excepţia operelor ateice şi epicureice. Ultimul scriitor prezentat în volum este Eusebiu de Cezareea, cel mai mare istoric bisericesc.