Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Mesajele ascunse

Mesajele ascunse

Un articol de: Gabriel Andronache - 22 Mai 2009

Este o tehnică interzisă de toate legile audiovizualului din lume. Este arma secretă a tuturor agenţiilor de publicitate care se respectă. Este unealta invizibilă prin care o companie îşi poate fideliza şi disciplina clienţii, făcându-i dependenţi de produsele comercializate. Acest drog al societăţii de consum este traficat peste tot, în muzică, politică, afaceri. Este vorba de mesajul subliminal, infiltrat în creierul uman într-o fracţiune de secundă, influenţând deciziile şi comportamentele a milioane de oameni.

În anii â20, postul BBC a început să emită pe frecvenţa radio. Pentru mulţi oameni din acea vreme, aparatul de radio era un lucru mai mult decât bizar, fiind perceput ca o „voce a diavolului“. În faţa acestei reacţii, reprezentanţii postului au încercat să schimbe această atitudine, aşa că au introdus o succesiune de fraze (după principiul citirii inverse) sub formă de mesaj subliminal, camuflate în reclame. O melodie era emisă, părând total inocentă, dar, citită invers, revela, de fapt, adevăratul scop al reprezentărilor. Cuvintele „This is not a noose, no really its not“ (Acesta nu este un nod, într-adevăr nu este) puteau fi clar auzite. Şefii postului BBC considerau că subconştientul poate recepţiona mesajele inverse din limbajul comun. Postul BBC există încă, ceea ce înseamnă că „melodia“ şi-a servit scopul. După ce psihologii au deschis această cutie a Pandorei, descoperind forţa mesajelor subliminale, a venit rândul specialiştilor în advertising să o potenţeze. Marile companii de pe întreg mapamondul cheltuie sume enorme cu producerea de clipuri şi spoturi publicitare în care să fie strecuraţi stimulii subconştientului. Zilnic, în întreaga lume sunt difuzate reclame ce conţin mesaje ce nu pot fi percepute în mod conştient de către om. În timpul campaniei sale electorale din 1987, fostul preşedinte francez Francois Mitterand a utilizat intensiv mesaje subliminale difuzate în clipuri tv. Drept rezultat, aproape 93% dintre francezi s-au lăsat convinşi de a-l alege pe Mitterand, asta după ce, la începutul campaniei, doar 48% dintre ei i-ar fi acordat votul. Unul dintre aceste mesaje a constat în difuzarea, timp de câteva fracţiuni de secundă, a unei imagini cu chipul lui Mitterand în genericul jurnalului de seară al televiziunii naţionale.

Un alt preşedinte, George W. Bush, a fost acuzat că a folosit mesaje subliminale în campania prezidenţială din anul 2000 pentru a afecta imaginea contracandidatului său democrat, Al Gore. Astfel, un clip republican introducea, timp de 1/30 dintr-o secundă, cuvântul RATS (şobolani) peste imaginea unui clip al democraţilor ce conţinea textul „The Gore Prescription Plan“. CNN a derulat foarte lent acea imagine, reieşind astfel clar cum cuvântul RATS apărea pe toată lărgimea ecranului, cu litere albe suprapuse peste cuvintele „The Gore Prescription Plan“. Într-o fracţiune de secundă, cuvântul RATS dispărea, iar cuvintele „BUREAUCRATS DECIDE“ apăreau în partea de sus a ecranului, cu litere mici. Conform specialiştilor, percepţia acestor mesaje se face în mod subliminal, organismul înregistrând şi răspunzând la stimuli ce nu ating pragul absolut minimal. Aceste informatii induse în subconştientul uman influenţează puternic reacţiile afective, determinând comportamente care nu s-ar fi manifestat sub acţiunea unor stimuli receptaţi în mod conştient. Iată, aşadar, o metodă de manipulare în masă, care, ajunsă în slujba unor interese obscure, poate afecta în mod periculos omenirea.