Alegerile prezidențiale și legislative din Statele Unite au venit și s-au dus. A curs multă cerneală și s-au agitat mulți biți. Urmează alegerile din România. Unii s-au bucurat, alții mai puțin.
Mitropolitul Visarion Puiu, ctitor al Aşezământului Românesc din Ierusalim (III)
Cu binecuvântarea Patriarhului Miron, persoanele care l-au însoţit pe Episcopul Visarion al Hotinului, delegat al Sfântului Sinod în misiune la Patriarhia Ierusalimului, au fost arhimandritul Filaret Jocu, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale din Bucureşti, şi Constantin N. Tomescu, profesor de istorie bisericească a românilor de la Facultatea de Teologie din Chişinău. Pentru Episcopul Visarion al Hotinului, conducătorul delegaţiei, s-a solicitat Ministerului Afacerilor Străine, cu adresa Sfântului Sinod nr. 461, din 23 martie 1931, semnată de Patriarhul Miron, să se elibereze un paşaport diplomatic, iar pentru însoţitorii săi, arhimandritul Filaret Jocu şi profesorul Constantin N. Tomescu, cu adresa Cancelariei Sfântului Sinod nr. 466, din 23 martie 1931, câte un paşaport cu vize speciale.
De asemenea, cu adresa Sfântului Sinod nr. 462, din 23 martie 1931, s-a cerut Serviciului Maritim Român să înlesnească membrilor Delegaţiei călătoria cu vaporul pe distanţa Constanţa-Alexandria şi înapoi. În sfârşit, cu scrisoarea nr. 460 din 23 martie 1931, Patriarhul Miron a recomandat Patriarhului Ierusalimului pe Episcopul Visarion al Hotinului, delegat de Sfântul Sinod pentru a lămuri problema căminului românesc în Cetatea Sfântă printr-o epistolă:
„În legătură cu frăţeasca scrisoare ce aţi binevoit a ne trimite cu data de 15 iulie 1927, ca răspuns la scrisoarea noastră nr. 213 din 28 iunie 1927, venim a adăuga următoarele:
Cunoaştem toată starea de lucruri nemulţumitoare în care se găseşte şi greutăţile prin care trece astăzi Sfânta Mamă a Bisericii Ortodoxe, adică Patriarhia Ierusalimului. Şi cu fiască dragoste faţă de Biserica-mamă venim a mărturisi că îi păstrăm în sufletul nostru şi îi exprimăm profundele noastre păreri de rău. Odată cu aceasta, însă, rugăm pe Preafericirea Voastră a cunoaşte că în prezent şi noi, adică ţara şi poporul român, începând de la marele război ce a trecut (1914-1918), ne găsim, de asemenea, într-o cumplită criză financiară, cum prea bine se vede acest lucru şi din presa străină.
Totuşi, socotim că aceste împrejurări şi grele strâmtorări materiale nu trebuie să ne împiedice a ne manifesta mereu dragostea reciprocă ce trebuie să avem în Domnul şi dorim noi a păstra şi a întări cât mai mult legătura frăţească a Bisericii noastre cu Sfânta Patriarhie din Ierusalim şi cu Locurile Sfinte, noi venim a continua tratativele în scopul de a ne face acolo un cămin românesc şi o bisericuţă în care să proslăvim pe Domnul.
În acest scop, trimitem pe Preasfinţitul Visarion, Episcopul Hotinului, spre a reînnoi rugămintea pe care tratează scrisoarea Noastră nr. 213, amintită mai sus, cu privire la Mănăstirea Sfinţilor Arhangheli din Ierusalim, rugând pe Preafericirea Voastră să binevoiască a ne da acest sfânt locaş, fiindu-ne foarte trebuitor în aceste vremi grele pentru credinţă, spre a avea şi noi românii un cămin în Sfânta Cetate, la îndemâna închinătorilor noştri. Din această aşezare a românilor ortodocşi sperăm să rezulte, chiar şi în vremurile grele prin care trece lumea, o însufleţire şi pentru Sfânta Patriarhie a Ierusalimului şi în sânul poporului românesc a cărei religiozitate şi dărnicie către Sfântul Mormânt şi Locurile Sfinte va începe din nou a se arăta, îndată ce el va şti că, pe lângă găzduirea pe care Sfânta Patriarhie a Ierusalimului o dă cu mare dragoste tuturor închinătorilor, poporul nostru, neştiutor de limbi străine, are şi el un conac al său propriu în Sfânta Cetate.
Rugăm pe Preafericirea Voastră să binevoiască a primi în asemenea scop pe Preasfinţitul Episcop Visarion, împreună cu însoţitorii săi, PC Arhimandrit Filaret Jocu şi Dl Prof. Constantin Tomescu, a le asculta mijlocirea pentru care sunt împuterniciţi de Noi şi a dispune pe cât va fi cu putinţă ca ea să fie împlinită“.
Episcopul Tit Simedrea, cu adresa Sfântului Sinod nr. 696 din 3 aprilie 1931, a trimis Ministerului Afacerilor Externe chitanţa de primire a sumei alocate, semnată de Episcopul Visarion al Hotinului la 31 martie 1931 şi o copie după scrisoarea Sfântului Sinod nr. 460/1931, semnată de Patriarhul Miron, prin care delegaţia este recomandată Patriarhului Ierusalimului. Delegaţia a plecat din Bucureşti în ziua de 2 aprilie 1931 şi a sosit la Ierusalim în zilele din preajma Sfintelor Paşti, participând la slujbele din Vinerea Patimilor şi la cele din ziua Învierii Domnului.
În audienţa avută la Patriarhul Damianos al Ierusalimului, a fost prezentată scrisoarea Patriarhului Miron (cu nr. 460 din 23 martie 1931), insistându-se ca îndată după sărbători să fie pusă în discuţia Sfântului Sinod al Bisericii din Ierusalim.
În vederea scopului urmărit, delegaţia a cercetat următoarele locuri din Ierusalim:
1. Terenul cumpărat de Teodor Burada care, deşi aflat pe una din străzile importante ale Ierusalimului, St. Georges Road, s-a dovedit a fi mic şi necorespunzător rostului unui cămin, fiind prea depărtat şi de Gară, şi de Sfântul Mormânt.
2. Mănăstirea „Sfinţii Arhangheli“.
3. Mănăstirea „Sfântul Haralambie“.
4. Mănăstirea „Sfântul Ioan Botezătorul“.
5. Locul şi Biserica „Sfântul Gheorghe“ din vale, ce aparţine unui arab creştin.
6. Terenurile slobode de pe Nicheforie (cele mai proprii scopului urmărit).
În jurul Ierusalimului, delegaţia a văzut şi Mănăstirea „Sfântul Ilie“, situată pe drumul ce duce spre Betleem, locuită numai de un monah, paznicul unei grădini de măslini a Patriarhiei Ierusalimului.
Toate persoanele cu care delegaţia a discutat s-au arătat binevoitoare împlinirii cererii românilor. În fapt, arată Episcopul Visarion, „piedica principală a fost starea precară materială în care se găseşte această Patriarhie, prin dispariţia sprijinului ce dobândea din partea Rusiei şi prin paguba ce i-a pricinuit-o şi Statul Român, cu exproprierea bunurilor închinate, pe care Patriarhia Ierusalimului le avea în Basarabia, în contul cărora stăpânirea rusă îi servea un venit anual sigur, iar cea română nu a dat nici o despăgubire“. Mai era şi teama că, dăruind o mănăstire românilor, Patriarhia Ierusalimului va fi asaltată de cereri asemănătoare din partea celorlalte Biserici Ortodoxe.
Acestor obiecţiuni li s-a răspuns amintind sprijinul foarte însemnat pe care numai Biserica Română l-a dat în trecut acestei Patriarhii, în moşii închinate, pe care Ierusalimul le-a administrat sute de ani, fără ca românii să ceară în schimb „un colţ de adăpostire pentru închinătorii lor din Sfânta Cetate. Iar în prezent, din împrejurări ce reclamă un sprijin moral credinţei poporului românesc, din care cu siguranţă va rezulta altul material pentru Patriarhia Ierusalimului, noi venim a ruga să ni se înlesnească dobândirea nu a unor averi egale cu cele date de români în trecut, ci a unui schit sărac în Sfânta Cetate“.
Potrivit indicaţiilor primite la Bucureşti, delegaţia a avut în vedere una din mănăstirile din apropierea Sfântului Mormânt, veche, lipsită de monahi, cu chiliile închiriate grecilor refugiaţi după războiul din Turcia, a cărei restaurare presupunea însă sume importante de bani. Cercetând îndeaproape diversele locuri din Ierusalim, mai potrivite unei aşezări, cu teren ales şi cu o situaţie mai bună, delegaţia a ajuns la convingerea că cel mai potrivit loc ar fi suburbia numită Nicheforie, după numele proprietarului care a cedat-o Patriarhiei, un platou parcelat, situat în apropierea Gării, pe care începeau a se înălţa hoteluri şi localuri de legaţiuni foarte frumoase, teren aflat în administrarea Guvernului englez. Astfel, delegaţia a decis, în cazul când Patriarhia din Ierusalim, în răspunsul său oficial, ar fi arătat că nu poate da nici una din mănăstirile situate lângă Sfântul Mormânt, „să i se ceară câteva din parcelele sale libere din Nicheforie, pe care apoi să se construiască căminul şi capela română în cele mai bune condiţiuni, cât mai curând, adică până când valoarea loturilor (azi 1˝ - 2 lire sterline pe metru pătrat) nu se urcă mai mult“.
Văzând că din pricina praznicului Învierii şi a vizitei oficiale ce a urmat, a Arhiepiscopului Bisericii Anglicane de Canterbury, sinodul nu s-a putut întruni, delegaţia a rugat „să se convoace o consfătuire, pentru discuţii prealabile“.
Miercuri, 15 aprilie 1931, în Cancelaria Patriarhală, sub preşedinţia Mitropolitului Evdor, locţiitor şi Prim Efor al Patriarhiei Ierusalimului, luând parte câţiva ierarhi, marele secretar, marele econom şi marele dragoman ai Patriarhiei, s-a desfăşurat consfătuirea, urmând ca răspunsul în scris la cererea delegaţiei Bisericii Române să fie trimis ulterior la Bucureşti, după dezbaterea chestiunii în Sfântul Sinod local. Cu acest prilej, Episcopul Visarion al Hotinului a rostit o cuvântare prin care transmitea scopul misiunii sale în Ţara Sfântă, acela de a solicita ca românii să aibă un cămin propriu în Sfânta Cetate. Episcopul Visarion s-a întors la Bucureşti în 24 aprilie 1931, iar la 1 mai a înaintat Sfântului Sinod un referat privind misiunea delegaţiei româneşti la Ierusalim. (va urma)