Alegerile prezidențiale și legislative din Statele Unite au venit și s-au dus. A curs multă cerneală și s-au agitat mulți biți. Urmează alegerile din România. Unii s-au bucurat, alții mai puțin.
Monahul Inochentie Moisiu, ostenitor la Locurile Sfinte
Printre ostenitorii români de la Locurile Sfinte s-a numărat la jumătatea veacului trecut şi monahul nemţean Inochentie Moisiu.
La cererea patriarhului Miron Cristea, mitropolitul Moldovei Nicodim Munteanu l-a recomandat ca administrator al Aşezămintelor româneşti de la Ierusalim şi Ierihon pe monahul Inochentie, apreciat drept bun gospodar, evlavios, harnic şi pe deasupra cunoscător al limbii greceşti. În cei aproape 10 ani petrecuţi la Ierusalim, printre mari lipsuri şi greutăţi, monahul Inochentie Moisiu a fost permanent preocupat de buna chivernisire a Aşezămintelor noastre de la Locurile Sfinte.
Părintele Inochentie Moisiu s-a născut la 25 februarie 1885 în localitatea Răuceşti, jud. Neamţ, în familia bunilor creştini Teodor şi Maria, gospodari de seamă ai comunităţii, care i-au insuflat pruncului, pe lângă deprinderile frumoase, şi dragostea pentru Biserică şi neam.
La botez a primit numele Sfântului Slăvitului Prooroc Înaintemergător şi Botezător Ioan, pe urmele căruia a călcat cu sfială în peregrinările sale din timpul vieţii.
Din punctul de vedere al pregătirii şcolare, părintele Inochentie a absolvit doar cele patru clase primare, dar smerenia şi râvna pentru cele sfinte i-au luminat viaţa şi calea către netrecătoarea Împărăţie.
Fiind atras de isihie şi autentică vieţuire monahală, la 15 mai 1899 a fost închinoviat în chilia românească Sfântul Nicolae din Muntele Athos, unde a şi primit, zece ani mai târziu, la 13 august 1909, îngerescul chip din mâna ieromonahului Gherontie, egumenul aşezământului.
După experienţa athonită s-a închinoviat în obştea Mănăstirii Neamţ, unde stăreţea episcopul Nicodim Munteanu, mai târziu mitropolit al Moldovei şi patriarh al României.
Înainte de Războiul din 1939 a fost trimis la Ierusalim, unde a vieţuit vreme de nouă ani, după care s-a întors în străvechea Lavră a Neamţului, unde a fost înregistrat începând cu data de 1 septembrie 1948, conform Ordinului Patriarhiei cu numărul 371/1948. Aici, dând dovadă de aşezare duhovnicească şi numeroase calităţi, i-a fost încredinţată ascultarea de mare arhondar, conform Ordinului Patriarhiei cu numărul 364 din 21.02.1951. În anul 1958, fiind încercat de o suferinţă trupească, s-a retras din ascultarea de arhondar, iar la 14 mai 1960 a părăsit mănăstirea, aflându-se sub incidenţa nedreptului Decret 410/1959, şi s-a stabilit în localitatea natală Răuceşti, din fostul Raion Târgu Neamţ, jud. Neamţ.
La 15 martie 1965, după o grea suferinţă, a pornit pe calea veşniciei cu nădejdea dobândirii bunătăţilor celor veşnice, fiind îngropat în cimitirul comunei Răuceşti. Înmormântarea s-a făcut după rânduială, la slujbă participând şi câţiva ieromonahi de la Mănăstirea Neamţ, împreună-nevoitori pe calea monahismului şi a desăvârşirii.
Ţinând seamă că protosinghelul Gherasim Luca se naturalizase palestinian, motiv pentru care a fost trimis să îngrijească paraclisul şi grădina schitului românesc Sfântul Ioan Botezătorul de la Iordan, patriarhul Miron a numit pe monahul Inochentie Moisiu din Mănăstirea Neamţ, care i-a fost „recomandat bun gospodar, un element destoinic, harnic şi cinstit“, ca paraclisier-administrator la biserica şi Căminul românesc de la Ierusalim, „dându-i pe seamă clădirile, mobilierul şi cealaltă avere, urmând a le administra potrivit cu dispoziţiunile Noastre şi spre îndestularea binecredincioşilor creştini care ar trece vremelnic pe la locurile sfinte“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 53. Numirea monahului Inochentie Moisiu s-a făcut cu învoirea mitropolitului Nicodim al Moldovei şi Sucevei, comunicată cu adresa nr. 1887 din 14 februarie 1939. Vezi: Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 69). Patriarhul Miron, cu adresa nr. 1808 din 14 februarie 1939, a comunicat Ministerului Cultelor că, „pe data de 1 martie 1939, am desărcinat pe părintele Gherasim Luca din postul de cântăreţ la biserica noastră din Ierusalim, post în care am numit pe aceeaşi dată pe preacuviosul monah Inochentie Moisiu din sfânta mănăstire Neamţu. Vă rugăm să binevoiţi a dispune să fie trecut în statele de plată“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 61). Totodată, cu adresa nr. 1807 din 14 februarie 1939, patriarhul Miron a făcut cunoscut monahului Inochentie Moisiu că, „în urma binecuvântării ce v-a dat IPS Mitropolit al Moldovei, v-am numit în postul de paraclisier-conservator la biserica şi căminul nostru din Ierusalim. Luarea postului în primire se va face cu prilejul mergerii delegaţiei Patriarhiei pentru recepţionarea lucrărilor. Nădăjduim că veţi îndeplini însărcinările primite cu toată râvna şi demnitatea cuvenită“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 60). Cu adresa nr. 2178 din 20 februarie 1939, patriarhul Miron a comunicat monahului Inochentie Moisiu că „până la trecerea postului de paraclisier-conservator în buget veţi fi plătit din salariul postului de cântăreţ, din care veţi defalca 1500-2000 lei pe lună pe care îi veţi da lui Gherasim Luca pentru paza şi îngrijirea paraclisului de la Iordan“ (conform Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 124.).
Patriarhul Miron a informat şi pe patriarhul Timotei al Ierusalimului despre trimiterea monahului Inochentie Moisiu, cu scrisoarea nr. 2171 din 20 februarie 1939, în care se spune: „Căminul românesc de la Ierusalim fiind terminat, urmează să-l dăm întrebuinţării obşteşti, punându-l la dispoziţia pelerinilor care trec pe aici pentru a se închina la Locurile Sfinte şi a aduce omagiul lor de respect către Biserica mamă. În vederea unei bune chivernisiri a căminului, care are şi un paraclis, am numit acolo ca intendent pe monahul Inochentie Moisiu din sfânta mănăstire Neamţ, cu îndatorirea de a administra căminul cu toate anexele lui, inclusiv capela de la Iordan, şi a face toate cele de trebuinţă pentru buna întreţinere a edificiului şi spre mulţumirea binecredincioşilor creştini care vor fi găzduiţi vremelnic aici. În acest scop i-am pus în vedere să fie corect, harnic, îndatoritor cu publicul şi mai ales supus dispoziţiunilor eclesiastice ale acelei Sfinte Patriarhii sub a cărei jurisdicţie canonică se găseşte“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 118). (Va urma)