Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Monahul Inochentie Moisiu, ostenitor la Locurile Sfinte (II)

Monahul Inochentie Moisiu, ostenitor la Locurile Sfinte (II)

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei

Monahul Ino­chen­tie Moisiu s-a deplasat la Ie­ru­salim în ziua de 24 februarie 1939, odată cu preotul Constantin Dron, efor bisericesc, şi arhitectul Dumitru Ionescu-Berechet, delegaţi de patriarhul Miron cu re­cep­ţio­na­rea lucrărilor de la căminul şi biserica românească şi plata sumelor cuvenite constructorului Andoni Baramki. Au fost însoţiţi şi de protosinghelul sculptor Ieronim Anania Ba­lin­toni de la Mănăstirea Căl­dă­ruşani, care a confecţionat ca­tapeteasma bisericii, trimis să asigure montarea cores­pun­ză­toare a acesteia (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 51, 56, 58). Delegaţii au plecat cu vaporul „Transilvania“ din portul Con­stanţa şi au ajuns la Haifa în ziua de 28 februarie 1939. Mo­nahul Inochentie Moisiu şi protosinghelul Ieronim Balintoni au transportat cu ei cata­pe­teas­ma, icoanele catapetesmei şi alte obiecte bisericeşti donate de credincioşi pentru biserica şi căminul de la Ierusalim, ambalate în douăzeci de lăzi mari, îmbarcate pe acelaşi vapor“ (vezi Arhiva Consiliului Cen­tral Bisericesc, dosar 17/1939, f. 66).

Preotul Constantin Dron şi arhitectul Dumitru Ionescu-Berechet au rămas la Ie­ru­sa­lim între 1-7 martie 1939 şi au executat în parte delegaţia, căci decesul patriarhului Mi­ron, la 6 martie 1939, a făcut să-şi întrerupă lucrările şi să se întoarcă în ţară. După verificarea parţială a lucrărilor, prin procesul-verbal de re­cep­ţie, încheiat la 7 martie 1939, preotul Constantin Dron a dat în primire monahului Ino­chen­tie Moisiu clădirea aşezământului, cu tot inventarul existent, împreună cu instrucţiuni detaliate privind cazarea pe­le­ri­nilor (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 147-149. Procesul-verbal de recepţie a fost aprobat de patriarhul Nicodim la 16 martie 1939 (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 151).

Trecând un an, socotit suficient pentru antrepriza Ba­ram­ki de a remedia lipsurile constatate la recepţia parţială din 7 martie 1939, noul patriarh Nicodim Munteanu (1939-1948) a decis să facă recepţia definitivă a lucrărilor executa­te la căminul românesc din Ie­ru­salim şi la biserica de la Ior­dan. În acest scop, neputând trimite pe cineva din ţară din cauza evenimentelor celui de-al Doilea Război Mondial, patriarhul Nicodim, cu scrisoarea nr. 396 din 18 ianuarie 1940, a rugat pe patriarhul Timotei al Ierusalimului să delege un reprezentant al său care să facă recepţia acestor lucrări (vezi Arhiva Consiliului Cen­tral Bisericesc, dosar 25/1940, f. 4).

Despre trimiterea acestei scrisori a fost înştiinţat mona­hul Inochentie Moisiu, căruia i s-a indicat să ia contact direct atât cu Patriarhia Ie­ru­sa­li­mu­lui, cât şi cu Consulatul Român din Ierusalim spre a se ajunge mai repede la realizarea celor solicitate (vezi Arhiva Con­si­liu­lui Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 6).

La 19 februarie 1940, mona­hul Inochentie Moisiu a scris patriarhului Nicodim că îndată ce a primit înştiinţarea a luat legătura cu „dl. consul general Marcu Beza, care a numit în comisia de recepţie pe dl. vice-consul Ernest Comănescu“, şi cu Patriarhia Ierusalimului, care a delegat „pe un inginer, Gheorghe Varleltzi, un grec tânăr ce a făcut studii în Fran­ţa, şi pe arhidiaconul Aristopul Musichide, secretarul cancela­riei Patriarhiei, care este absolvent al Facultăţii de Te­o­lo­gie din Atena“. A cerut, apoi, aprobarea patriarhului Ni­co­dim de a veni în ţară, „pentru că sunt multe chestiuni ce numai personal şi cu scrisoare adusă în mână se pot afla. De aceea, Vă rog a-mi aproba te­le­grafic a veni, odată cu rezultatul definitiv“ (vezi Arhiva Con­siliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 102). Cu telegrama nr. 2409 din 4 martie 1940 i s-a comunicat mo­nahului Inochentie Moisiu să vină în ţară „în interes de serviciu“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 103).

Alte detalii despre lucrările comisiei de recepţie a lucrărilor executate la căminul românesc de la Ierusalim şi la biserica de la Iordan a transmis patriarhul Timotei al Ierusalimului, în scrisoarea nr. 268 din 20 martie 1940 către patriarhul Ni­co­dim, în care, între altele, a spus că „raportul comisiei l-a luat cu dânsul cuviosul călugăr Ino­chen­tie Moisiu, la plecarea sa de aici spre Bucureşti, ca să le supună IPS Voastre“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bi­se­ricesc, dosar 25/1940, f. 9). Raportul comisiei de recepţie a fost depus de monahul Ino­chen­tie Moisiu, cu adresa nr. 10 din 18 martie 1940, la Con­si­liul Central Bisericesc, cu prilejul venirii sale la Bucureşti (vezi Arhiva Consiliului Cen­tral Bisericesc, dosar 25/1940, f. 104).

Aşadar, la începutul anului 1940, construcţia căminului era, în linii generale, în­che­iată, cu camerele mobilate şi pre­gă­tite să găzduiască pe­le­rini, doar biserica mai trebuia pictată şi sfinţită. Au venit însă evenimentele celui de-al Doilea Război Mondial, atât în Eu­ro­pa, cât şi în Orientul Apropiat, care vor duce la în­tre­ruperea vremelnică a le­gă­turilor Pa­tri­ar­hiei Române cu Aşezământul românesc din Ierusalim. În con­textul acestor evenimente, prin scrisoarea din 20 ianuarie 1940, patriarhul Nicodim a comunicat monahului Inochentie Moisiu că va trebui să rezolve singur toate problemele şi să asigure autofinanţarea aşe­ză­mântului. Monahul Inochentie, printr-o scrisoare din 25 iulie 1940, informa pe patriarhul Nicodim că: „Deoarece căminul de la Ierusalim nu are personal de serviciu şi nici cele necesare pentru a servi masă celor ce ar dori să închirieze camere cu luna, închirierea camerelor se face după împrejurări, adică rar, parţial şi pe termene scurte (o noapte, o săptămână şi foar­te rar pe câte o lună). Sumele ce se scot din aceste închirieri parţiale şi în­tâm­plă­toare ser­vesc la plata cheltuielilor de întreţinere: apă, lumină, perso­nal de serviciu, spălatul rufelor şi înlocuirea lenjeriei ce se u­zează, material de curăţenie etc. Rezultă, deci, din nefericire, că nu se poate face nici o economie din în­ca­să­rile ce are căminul, economii care eventual să poată servi la în­tre­ţi­nerea unui personal mai numeros sau la îmbunătăţiri de ordin tehnic mai costisitoare“ (vezi Arhiva Consiliului Cen­tral Bisericesc, dosar 25/1940, f. 75). (Va urma)