Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Monahul Inochentie Moisiu, ostenitor la Locurile Sfinte (II)
Monahul Inochentie Moisiu s-a deplasat la Ierusalim în ziua de 24 februarie 1939, odată cu preotul Constantin Dron, efor bisericesc, şi arhitectul Dumitru Ionescu-Berechet, delegaţi de patriarhul Miron cu recepţionarea lucrărilor de la căminul şi biserica românească şi plata sumelor cuvenite constructorului Andoni Baramki. Au fost însoţiţi şi de protosinghelul sculptor Ieronim Anania Balintoni de la Mănăstirea Căldăruşani, care a confecţionat catapeteasma bisericii, trimis să asigure montarea corespunzătoare a acesteia (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 51, 56, 58). Delegaţii au plecat cu vaporul „Transilvania“ din portul Constanţa şi au ajuns la Haifa în ziua de 28 februarie 1939. Monahul Inochentie Moisiu şi protosinghelul Ieronim Balintoni au transportat cu ei catapeteasma, icoanele catapetesmei şi alte obiecte bisericeşti donate de credincioşi pentru biserica şi căminul de la Ierusalim, ambalate în douăzeci de lăzi mari, îmbarcate pe acelaşi vapor“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 66).
Preotul Constantin Dron şi arhitectul Dumitru Ionescu-Berechet au rămas la Ierusalim între 1-7 martie 1939 şi au executat în parte delegaţia, căci decesul patriarhului Miron, la 6 martie 1939, a făcut să-şi întrerupă lucrările şi să se întoarcă în ţară. După verificarea parţială a lucrărilor, prin procesul-verbal de recepţie, încheiat la 7 martie 1939, preotul Constantin Dron a dat în primire monahului Inochentie Moisiu clădirea aşezământului, cu tot inventarul existent, împreună cu instrucţiuni detaliate privind cazarea pelerinilor (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 147-149. Procesul-verbal de recepţie a fost aprobat de patriarhul Nicodim la 16 martie 1939 (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 17/1939, f. 151).
Trecând un an, socotit suficient pentru antrepriza Baramki de a remedia lipsurile constatate la recepţia parţială din 7 martie 1939, noul patriarh Nicodim Munteanu (1939-1948) a decis să facă recepţia definitivă a lucrărilor executate la căminul românesc din Ierusalim şi la biserica de la Iordan. În acest scop, neputând trimite pe cineva din ţară din cauza evenimentelor celui de-al Doilea Război Mondial, patriarhul Nicodim, cu scrisoarea nr. 396 din 18 ianuarie 1940, a rugat pe patriarhul Timotei al Ierusalimului să delege un reprezentant al său care să facă recepţia acestor lucrări (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 4).
Despre trimiterea acestei scrisori a fost înştiinţat monahul Inochentie Moisiu, căruia i s-a indicat să ia contact direct atât cu Patriarhia Ierusalimului, cât şi cu Consulatul Român din Ierusalim spre a se ajunge mai repede la realizarea celor solicitate (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 6).
La 19 februarie 1940, monahul Inochentie Moisiu a scris patriarhului Nicodim că îndată ce a primit înştiinţarea a luat legătura cu „dl. consul general Marcu Beza, care a numit în comisia de recepţie pe dl. vice-consul Ernest Comănescu“, şi cu Patriarhia Ierusalimului, care a delegat „pe un inginer, Gheorghe Varleltzi, un grec tânăr ce a făcut studii în Franţa, şi pe arhidiaconul Aristopul Musichide, secretarul cancelariei Patriarhiei, care este absolvent al Facultăţii de Teologie din Atena“. A cerut, apoi, aprobarea patriarhului Nicodim de a veni în ţară, „pentru că sunt multe chestiuni ce numai personal şi cu scrisoare adusă în mână se pot afla. De aceea, Vă rog a-mi aproba telegrafic a veni, odată cu rezultatul definitiv“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 102). Cu telegrama nr. 2409 din 4 martie 1940 i s-a comunicat monahului Inochentie Moisiu să vină în ţară „în interes de serviciu“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 103).
Alte detalii despre lucrările comisiei de recepţie a lucrărilor executate la căminul românesc de la Ierusalim şi la biserica de la Iordan a transmis patriarhul Timotei al Ierusalimului, în scrisoarea nr. 268 din 20 martie 1940 către patriarhul Nicodim, în care, între altele, a spus că „raportul comisiei l-a luat cu dânsul cuviosul călugăr Inochentie Moisiu, la plecarea sa de aici spre Bucureşti, ca să le supună IPS Voastre“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 9). Raportul comisiei de recepţie a fost depus de monahul Inochentie Moisiu, cu adresa nr. 10 din 18 martie 1940, la Consiliul Central Bisericesc, cu prilejul venirii sale la Bucureşti (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 104).
Aşadar, la începutul anului 1940, construcţia căminului era, în linii generale, încheiată, cu camerele mobilate şi pregătite să găzduiască pelerini, doar biserica mai trebuia pictată şi sfinţită. Au venit însă evenimentele celui de-al Doilea Război Mondial, atât în Europa, cât şi în Orientul Apropiat, care vor duce la întreruperea vremelnică a legăturilor Patriarhiei Române cu Aşezământul românesc din Ierusalim. În contextul acestor evenimente, prin scrisoarea din 20 ianuarie 1940, patriarhul Nicodim a comunicat monahului Inochentie Moisiu că va trebui să rezolve singur toate problemele şi să asigure autofinanţarea aşezământului. Monahul Inochentie, printr-o scrisoare din 25 iulie 1940, informa pe patriarhul Nicodim că: „Deoarece căminul de la Ierusalim nu are personal de serviciu şi nici cele necesare pentru a servi masă celor ce ar dori să închirieze camere cu luna, închirierea camerelor se face după împrejurări, adică rar, parţial şi pe termene scurte (o noapte, o săptămână şi foarte rar pe câte o lună). Sumele ce se scot din aceste închirieri parţiale şi întâmplătoare servesc la plata cheltuielilor de întreţinere: apă, lumină, personal de serviciu, spălatul rufelor şi înlocuirea lenjeriei ce se uzează, material de curăţenie etc. Rezultă, deci, din nefericire, că nu se poate face nici o economie din încasările ce are căminul, economii care eventual să poată servi la întreţinerea unui personal mai numeros sau la îmbunătăţiri de ordin tehnic mai costisitoare“ (vezi Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 25/1940, f. 75). (Va urma)