„Este lămurit, duhovnicească Maică, din felul de viață chiar, că te-ai apropiat de Dumnezeu și că în cea mai mare parte ai murit pentru lume.” Citind aceste cuvinte în viața Sfintei Maria Egipteanca nu
„Muzica se trăieşte în numai în locul şi în momentul interpretării"
Programul simfonic din seara zilei de 16 octombrie a propus publicului braşovean întâlnirea, la concertul Filarmonicii, cu capodopere ale muzicii romantice şi cu momente orchestrale prezentate în primă audiţie la Braşov. Primul reper al repertoriului a fost Uvertura „Paştele rusesc“ op. 36 de Nicolai Rimsky-Korsakov, unul dintre compozitorii „Grupului celor cinci“, care a promovat ele-mentele artei naţionale în limbajul simfonic, în cadrul tendinţei generale de manifestare a „şcolilor muzicale naţionale“. Dintre cele mai puţin cunoscute şi niciodată prezentate la Braşov, dirijorul Alexandru Lăscae a ales să susţină Uvertura „Paştele rusesc“ op. 36, pe parcursul căreia autorul semnează o splendidă sinteză a valorilor muzicale europene ale timpului şi folclorul naţional rus: putem recunoaşte, în acest context, cele trei melodii din imnul religios ortodox care se intonează cu ocazia sărbătorii Paştelui.
Fără a părăsi teritoriul şcolilor naţionale din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, menţionăm faptul că Max Bruch (ilustru reprezentant al culturii germane) este autorul „Fanteziei scoţiene“ op. 46 pentru vioară şi orchestră, al cărei memorabil solist a fost Liviu Prunaru, reputatul violinist cu un sunet de aur. Rămas în istoria muzicii pentru arta melodică a primului său concert dedicat viorii şi orchestrei, Max Bruch a îmbinat activitatea componistică cu cea interpretativ-dirijorală, promovând o creaţie accesibilă, conservatoare, depărtată de inovaţile momentului de graniţă dintre secolele al XIX-lea şi al XX-lea. Liviu Prunaru a fost una dintre cele mai preţioase prezenţe ale Filarmonicii din Braşov, care ne-a onorat atât cu prezenţe simfonice, cât şi cu momente de neuitat la Festivalul muzicii de cameră. Interpretarea sa excepţională a investit cu valoare opusul concertant, printr-o viziune de o autenticitate copleşitoare, redată printr-o calitate sonoră unică. Capodopera simfonică care a încheiat seara muzicală a fost Simfonia a IV-a în fa minor op. 36 a lui P. I. Ceaikovski - cel care este marele promotor al baletului rus prin cele trei capodopere ale genului. Dar şi simfonismul ceaikovskian a excelat, fiind astăzi printre cele mai interpretate în întreaga lume datorită melodismului şi intensităţii emoţionale ce caracterizează muzica sa. În cele şase simfonii, marele compozitor rus nu a aderat direct la eforturile „Grupului celor cinci“ - care intenţiona includerea temelor folclorice ruseşti în arta simfonică; Ceaikovski a fost mai apropiat de stilul romantic vest-european. Abordarea muzicii de pe poziţiile maturităţii este determinată, în cea de-a IV-a simfonie, de aprofundarea dimensiunii psihologice a artei sale. Programatismul ei este autobiografic, iar tonul confesiv - atât de caracteristic marelui compozitor rus - a dobândit valenţe universale. Revenim la ceea ce considerăm a fi emblematic pentru orice eveniment muzical: afirmaţia lui Sergiu Celibi-dache, pe care am plasat-o chiar în titlu, şi care îşi dovedeşte valabilitatea la fiecare prezenţă în sala de concert.