Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Nodul şi papura
Expresia a căuta nod în papură înseamnă „a căuta cusururi cu orice preţ, acolo unde, evident, acestea nu există, a căuta motive de ceartă, de şicană“.
Părţile papurii interesante din punctul de vedere al „nodurilor“ le reprezintă frunzele, dar şi tulpina, din care se confecţionează diverse împletituri, iar expresia, una „imaginară“, ar putea să vizeze contrastul dintre această plantă şi trestie, a cărei tulpină are, într-adevăr, noduri, cu atât mai mult cu cât termenul trestie numeşte, prin Transilvania, şi „papura“ (după Dicţionarul Academiei). Această confuzie (cu sau fără intenţie) pare s-o reflecte utilizarea expresiei de către Petru Dumitriu, ce subliniază faptul că, fiind „cusurgiu“, insistă asupra „nodurilor“, reprezentând „mai puţinul“ faţă de porţiunile tulpinei numite „internoduri“: „Caut, cum se cheamă? Caut nod în papură. Şi găsesc. În papură sunt destule noduri, după cum se ştie“ (evidenţierea grafică ne aparţine; vezi Eugen Simion, Convorbiri cu Petru Dumitriu, 1998, p. 226). Ca de obicei pentru acest scriitor, la Eminescu contextul enunţului este adaptat stilului polemic al articolelor politice: în 1877, într-o parte a presei bucureştene şi a celei austriece se susţinea că românii „au căutat“ conflictul cu Turcia „pentru ca să se poată arunca în braţele Rusiei“, aserţiune a cărei absurditate este subliniată printr-o comparaţie: „adică că am căuta cum s-ar prinde nod în papură“ (Opere IX, 296). Aluziv şi într-un context contras, din vorbirea populară, nod înseamnă „pretext“: „nu găseam nodu să-i dau vreo două palme“ (într-un text dialectal din muntenia). Prin acumulare, tipul desăvârşit al cusurgiului este acela care „află nod în papură şi spini în mămăligă“ (Zanne, Proverbele, IX, 502), subliniind, prin urmare, ideea de acţiune absurdă. În limbajul actual, expresia în discuţie este, în general, corect descifrată, după cum dovedesc exemplele de pe internet pe care le reproducem: „Conducerea îmi caută mereu nod în papură“ (declară un fotbalist de la Buzău, ce se consideră persecutat); „Becuri de rezervă obligatorii?, sau poliţiştii caută nod în papură?“ (supoziţia unui automobilist, controlat amănunţit de poliţişti). Sau, se plânge o mamă: „Fata mea îmi caută nod în papură din aproape orice, e tot timpul supărată etc.“. Tot aşa, un articol comentând atitudinea Senatului cu privire la „despăgubirea regelui“ a fost titrat „Senatorii au găsit nod în papură“. Totuşi, uneori, probabil ca şi în cazul lui Petru Dumitriu, citat anterior, s-a instalat confuzia. Iată cum se exprimă o polemistă (M. A.): „Caut un nod în papura mult prea încurcată a politicii şi încă nu înţeleg dacă a fi politician are vreo legătură cu luna octombrie, cu frigul, cu chipurile veştejite ale bătrânilor, cu spitalele pline de bolnavi, cu drumurile neasfaltate, cu ştirile din ziare. Şi, totuşi, candidaţii ne vor zâmbi…“. De căutarea nodurilor în papura… politicii, ar putea fi vorba dacă semnatara articolului ar căuta în zadar cusururi ale politicienilor, dar ea le anunţă de la început şi le comentează apoi copios, dovedind că i-a scăpat sensul de „pretext (absurd)“, „absurditate“, pe care îl are expresia, în consonanţă, totuşi, chiar cu perspectiva căutărilor autoarei: „Caut cu lumânarea un deputat pentru care Bucovina a însemnat cu adevărat ceva, caut cu lumânarea un bătrân care să îmi spună că e fericit“. Căci este greu de admis, referindu-ne mai ales la politicieni, că, umblând după noduri în papură, ar însemna să căutăm cu orice preţ greşeli sau cusururi acolo unde ele nu sunt. Riscăm să fim repede dezminţiţi…