Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Noua evanghelizare
Biserica are datoria de a vesti pretutindeni şi mereu Evanghelia lui Isus Cristos", astfel începe scrisoarea apostolică din 21 septembrie a lui Benedict al XVI-lea, prin care se înfiinţează Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări: un departament pentru a readuce mesajul lui Cristos în inima celor care nu-l mai înţeleg.
Noua evanghelizare este o sintagmă care se referă la efortul Bisericii de a duce mesajul lui Isus Cristos oamenilor de astăzi, celor care odinioară l-au cunoscut. Oamenii nepracticanţi, care doar se recunosc creştini, trebuie să intre din nou în contact cu Evanghelia pentru a o înţelege şi a o trăi. Este vorba în primul rând de persoanele din ţările de tradiţie creştină, care au fost atinse de materialismul teoretic sau practic. Sintagma se referă în acelaşi timp şi la metodele care trebuie să fie reînnoite, precum şi la cei care sunt chemaţi să-l poarte pe Cristos: aceştia trebuie să fie oameni noi, convinşi, care să se adreseze tuturor cu zel, vorbindu-le despre necesitatea prezenţei lui Dumnezeu. Dacă ne referim la Europa, viitorul bătrânului continent stă în întâlnirea cu persoana şi mesajul lui Isus Cristos. "De aici, exigenţa unei noi vestiri a Evangheliei, care însă nu este un program de "restaurare" a Europei trecutului, ci un mare stimul de-a putea redescoperi propriile rădăcini creştine şi totodată de-a putea restaura o civilizaţie mai profundă, mereu mai creştină, mai umană." Evident, Europa are nevoie de o nouă evanghelizare. Sunt ţări în care practica religioasă s-a diminuat, oamenii s-au îndepărtat de Dumnezeu şi de Biserică. Despre îndepărtarea de credinţa creştină ne vorbeşte, de exemplu, un studiu european asupra valorilor 2008-2010 (European Values Study) prezentat în ziua de 4 noiembrie la Viena, într-un simpozion dedicat chiar incidenţei "Valorilor în Austria şi Europa". Potrivit studiului, tinerii care se declară religioşi (adică practicanţi) în Austria sunt mai puţin de jumătate, şi anume 45%. Situaţia nu este mai bună nici în ţările vecine ca Ungaria, unde cifra estimativă coboară la 40%. Imediat urmează Elveţia, unde tinerii care cred reprezintă 39%, apoi, Germania, cu 37%, şi pe ultimul loc Cehia, coborâtă la 23%. Studiul arată că tinerii cei mai religioşi sunt polonezi, greci şi români. Situaţia devine critică în aria fostei Republici Democrate Germania, pe care specialista în sociologie Regina Polak (care s-a ocupat de acest studiu) a definit-o un "pustiu religios": aici doar 13% din tinerii sub vârsta de 30 de ani se consideră practicanţi. Ateii declaraţi sunt o minoritate în Europa, în Austria sunt 4% din populaţie şi 7% din tineri. O excepţie este reprezentată, încă o dată, de Germania de Est, de Franţa (circa 25% din tineri) şi de Cehia. "Astăzi - a observat cercetătoarea Polak - se relevă atât un declin al structurilor bisericeşti tradiţionale, cât şi fenomenul, răspândit în toată Europa, al unui mare procentaj de persoane legate de o confesiune care se definesc nereligioase." În fruntea Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări a fost numit arhiepiscopul Rino Fisichella. Trei vor fi direcţiile principale de lucru: "sistematizarea" învăţăturii cu privire la evanghelizare, promovarea Catehismului, care în anul 2012 va împlini 20 de ani de la publicare, şi folosirea în scopuri apostolice a mijloacelor de comunicare vechi şi noi. De remarcat că şi următoarea Adunare Generală a Episcopilor, în anul 2012, va avea ca temă: "Noua evanghelizare pentru transmiterea credinţei creştine". Noul consiliu va studia în primul rând cauzele care au dus la îndepărtarea de Dumnezeu sau la secularismul din zilele noastre. Apoi va căuta să descopere cum pot fi ajutaţi oamenii să se elibereze de secularism, să găsească mijloacele cu care pot să înfrunte situaţia actuală. "Obiectivul - a subliniat arhiepiscopul Fisichella - apare imediat ca o mare provocare pentru Biserica întreagă, care trebuie să reflecteze şi să găsească formele adecvate pentru a reînnoi propria vestire la atâţia botezaţi care nu mai înţeleg sensul apartenenţei la comunitatea creştină şi sunt victimă a subiectivismului timpurilor noastre prin închiderea într-un individualism lipsit de responsabilitate publică şi socială." "Oamenii care doar se recunosc creştini trebuie să intre din nou în contact cu Evanghelia pentru a o înţelege şi a o trăi ... Evident, Europa are nevoie de o nouă evanghelizare. Sunt ţări în care practica religioasă s-a diminuat, oamenii s-au îndepărtat de Dumnezeu şi de Biserică."