Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei O amintire

O amintire

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Grigore Ilisei - 03 Septembrie 2019

Darul cel dintâi, capital, al actorului e acela de a lua chip şi asemănare cu plăsmuirile din paginile dramaturgilor. Să soarbă, citind şi apoi rostind cuvintele, duhul din acestea, să se pătrundă până la contopire şi apoi să dea viaţă în carne şi oase, şi mai ales în suflet şi caracter, personajelor. Să nu ţi se pară, privindu-l, că-i o făcătură şi actorul s-a vârât în pielea cuiva, fără să fi dat naştere altui om, unei arătări adevărate ca lumina zilei, ca întunericul nopții, răsăritul şi apusul soarelui ori sticlirea lunii. Astfel de actori, din fericire, există. Sunt înstelați cu un asemenea har. Poartă stea în frunte. Așa vin pe lume, așa urcă pe scenă şi ei fac din teatru o îndeletnicire nu doar a jocului, nu numai o comedie ușuratică, o însăilare de poveste, ci şi una a trăirii depline. Ne ducem la teatru pentru dânșii şi spre a vedea cum se țese existența sub privirile noastre, cuprinzându-ne cu misterioasa sa nălucire. Aceşti actori reazemă pe umerii lor teatrul de milenii. Născocitori de lume nouă, de lume veche, de lume eternă. Când apar pe scândura fermecată umplu miraculos acel spațiu sacru. Ca niște eroi din poveste se dau de câteva ori peste cap, mănâncă jăratic şi iau alcătuire omenească nouă, la fel de adevărată, de puternică, ca a lor. Un astfel de actor este Dionisie Vitcu. Născut artist de teatru. Școlit şi furător măiestru de meşteşug. Cu o putere parcă nemăsurată a transfigurării şi transpoziției. El știe a vorbi tăcând. Când scoate sunete, toate cele alcătuitoare ale fiinţei sale le ţin hangul. Nu doar că te îmbie să-l urmăreşti, dar te ia cu totul în stăpânire, însă nu te simţi nici o clipă ostatic primejduit, ci companion fericit.

Cocoţat pe ultimul rând al Sălii Studio, ce poartă numele bunului său prieten de altădată Teofil Vâlcu, nu mă săturam privindu-l. Juca Ion din „Năpasta” de Ion Luca Caragiale, o înscenare pe care o pusese la cale cu studenţii săi de la Universitatea de Arte, unde era profesor. Ion, nebunul scăpat de la ocnă, lunaticul nimbat de scânteia nestinsă a bunătăţii şi curăției, blestematul de soartă, se pogorâse pe scena de o simplitate de început de lume ca un împărat al cerului şi pământului. Un personaj copleşitor, stârnind compasiune, dar şi admiraţie fără capăt. Viaţa, cu prăbuşirile şi luminile ei, strălucea luciferic. Totul se învârtea în jurul acestei făpturi damnate precum stelele dau roată unui astru. Tinerii actori, pe care profesorul apucase să-i înveţe unele dintre secretele meseriei sale vrăjitoreşti, dar nu avusese cum să le dea din talentul lui, păreau ei înşişi fascinaţi de risipa de expresivitate, adevăr şi profesionalism, ce şi-o îngăduia dascălul lor cu voluptatea dăruitorului de vocaţie. Mă bucuram nespus de mult să-l ştiu iar pe scenă pe Dionisie ­Vitcu şi mă durea faptul că, din pricini felurite, ale lui, ale altora, ne lipsise atâta amar de vreme. Salutam întoarcerea sa briantă şi trăgeam nădejde să fie, spre satisfacţia lui şi a noastră, pentru mult timp înainte. O întoarcere roditoare de bucurii, desfătătoare de frumuseţi, luminată de scăpărătorul dar al actorului de a zămisli viaţă şi a trăi în mai multe vieţi deodată.

Mi-am amintit de acel moment astral acum când Dionisie Vitcu nu ne mai fericește cu aparițiile lui scenice, dar ne dăruiește prin cuvânt, în pagini de revistă, la „Cronica Veche”, din sipetul lui bogat amintiri nimbate de aceleași trăiri intense, curate, purtând un sigiliu ce-i numai al său, izvorât din huma cea plină de miracole a ținutului Botoșanilor, trăiri întocmai ca cele de pe scândura vrăjită a scenei pe care a slujit-o sacerdotal.