Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei O nouă lucrare muzicală

O nouă lucrare muzicală

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Zaharia Matei - 20 Octombrie 2014

Cântările Sfintei Li­tur­ghii pe glasurile 1 şi 7, compuse şi armonizate pentru cor mixt de părintele  prof. univ. dr. Nicu Moldoveanu de la Fa­cul­tatea de Teologie Justinian Patriarhul  din Bucureşti, apar cu binecuvântarea Prea­ferici­­tului Părinte Patriarh Daniel.

Cartea, care cuprinde 115 pa­gini, se deschide cu nota re­dac­ţiei şi prefaţa autorului. În pre­fa­ţă, părintele profesor face o suc­cintă prezentare a cântării corale din ţara noastră, în­ce­pând cu prima jumătate a seco­lu­lui al XIX-lea şi ajungând până în zilele noastre, subliniind faptul că mulţi dintre compozitorii români de la începutul secolului XX s-au orientat în cre­a­ţiile lor corale laice şi bisericeşti către repertoriul muzical autoh­ton. În ceea ce priveşte cân­ta­rea corală bisericească, aceştia au se­lectat cele mai frumoase me­lodii psaltice cântate la strană, îndeosebi în cadrul Sfintei şi Dum­nezeieştii Liturghii, în glasurile 5, 8, 3, 4 şi chiar 6, pe care le-au prelucrat şi armonizat atât pentru coruri de voci egale, cât şi pentru formaţii corale mixte, întrebuinţând normele şi tehnicile componistice specifice ar­moniei şi polifoniei apusene.

Compoziţiile liturgice ale acestor maeştri s-au impus în re­pertoriul coral bisericesc ro­mâ­nesc, acestea putând fi ascultate în special în catedralele chi­ri­arhale şi în unele biserici unde există formaţii corale.

La acest vast repertoriu coral românesc se adaugă acum aces­te două Liturghii ale părintelui pro­fesor, pe glasuri mai puţin folosite, 1 şi 7, însă tot atât de melodioase ca şi cele pe glasurile 5 şi 8. Aceste cântări au fost armonizate mai întâi pentru voci e­ga­le şi publicate în Repertoriul Co­ral din 1983 şi în ediţiile ulterioare. De câţiva ani buni, acestea au fost aranjate şi pentru co­ru­ri mixte, ele intrând în reper­to­riul multor formaţii corale din Bu­cureşti şi din ţară. După cum re­iese din titlul cărţii, melodiile au fost compuse de autor şi apoi ar­monizate. Analizând cu aten­ţie aceste melodioase cântări, pu­­tem remarca stilul componistic inconfundabil al compozitorului, ce se caracterizează prin na­tu­­raleţe, coerenţă şi fluiditate me­lodică, simplitate şi accesibi­li­­ta­te, formă arhitecturală echi­li­bra­tă şi o bună repartizare a ma­te­­rialului muzical tematic la cele pa­tru voci, prin care ur­mă­reş­te să valorifice şi să reliefeze sub as­pectul ambitusului, dar şi timbral, frumuseţea şi ethosul muzi­cal al fiecărei voci. Deşi com­puse în­tr-un stil predominant armo­nic, în care tema re­par­tizată so­pra­nului este acompaniată de vo­cile de alto, tenor şi bas, auto­rul face deseori recurs la tehnici­le contrapunctice imitative, prin ca­re imprimă discursului muzical noutate, vioi­ciu­ne şi dina­mism, conferind tuturor vocilor posibilitatea expunerii sau exprimării temelor muzicale.

Autorul întrebuinţează în construcţia arhitectonică a cân­tă­rilor cântul antifonic sau dia­logul vocilor, în care acestea execută melodia alternativ şi teh­nica isonului simplu sau dublu, prin care este redat cel mai bine modalismul acestor cântări. La finalul cărţii, între pp. 105-113, sunt adăugate alte două creaţii co­rale, Răspunsurile Mari, pe glasul 5 şi Pre Tine Te lăudăm, pe glasul 5 hisar, alcătuite pe melodiile psaltice ale protosinghelului Varlaam Barancescu, în care compozitorul între­bu­in­ţea­ză acelaşi stil armonico-polifonic.

Cu certitudine, lucrarea pă­rin­telui profesor Nicu Mol­do­vea­nu se va bucura de atenţia tuturor celor care iubesc şi promovează cântarea corală ortodoxă. Dacă profesorul, dirijorul şi compozitorul Nicolae Lungu a lăsat muzicii corale bisericeşti ro­mâneşti două Liturghii în gla­surile 5 şi 8 şi alte răspunsuri corale, discipolul şi urmaşul său la Catedra de muzică biseri­ceas­că şi ritual de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti oferă acum ca dar Bisericii noastre aceste două minunate Litur­ghii, contribuind în mod consi­de­­rabil la înnobilarea şi îm­bo­gă­ţirea patrimoniului coral bise­ri­cesc românesc. Cu prilejul acestei preţioase apariţii editoriale, îl felicităm pe părintele profesor, dascălul nostru de suflet, şi îi dorim sănătate, iar pe mai departe alte frumoase şi rodnice împliniri în activitatea muzicală şi în slujirea liturgică şi pastoral-misionară. Rugăm pe Bu­nul Dumnezeu, spre slava Că­ruia a alcătuit aceste cântări, să îl ocrotească pe părintele profesor cu Harul Său, să îi binecuvânteze strădaniile şi să pri­meas­că în ceruri această ofran­dă muzicală.