Alegerile prezidențiale și legislative din Statele Unite au venit și s-au dus. A curs multă cerneală și s-au agitat mulți biți. Urmează alegerile din România. Unii s-au bucurat, alții mai puțin.
O prietenie în ramă de poveste
Chiar de dispreţuim bunurile pământeşti - din pricina prietenilor noştri nu am vrea să părăsim lumea aceasta; ei ne sunt mai dragi ca lumina zilei. Poţi descoperi atâtea comori, dar nimic nu preţuieşte cât un prieten adevărat. Vederea unui prieten îmbracă inima în sărbătoare şi o înfloreşte; te legi de el cu un lanţ care-ţi umple sufletul de o fericire nespusă; chiar numai aducerea-aminte despre el dă aripi gândului şi-l înalţă. (Sfântul Ioan Gură de Aur)
În veacul al XX-lea, un preot evlavios a păstorit mai bine de 60 de ani credincioşii dintr-un sat minunat, Slatina, aflat la poalele Stânişoarei pe valea pârâului Suha, în dulcele ţinut sadovenian al Fălticenilor. S-a identificat cu ei, i-a înţeles, le-a fost confesor şi părinte, i-a iubit cu iubire sfântă şi nu i-a părăsit niciodată. Când a împlinit 60 de ani de slujire la acelaşi sfânt altar, s-a pensionat. Activitatea lui ar fi putut continua, întrucât puterile fizice nu l-au părăsit, a rămas în continuare doar ca slujitor la altarul bătrân al Slatinei.
Credincios până la capăt parohiei cu care s-a logodit la hirotonie, părintele Petru Ciobanu are ceva din vechea stirpe de slujitori devotaţi ai Bisericii. Din acest motiv n-a plecat din satul slujirii lui nici atunci când mari ierarhi ai Bisericii i-au cerut-o. Cum să pleci din raiul Slatinei într-un oraş aglomerat, chiar şi pentru o vremelnică dregătorie?
Aceste câteva cuvinte dedicate părintelui nonagenar Petru Ciobanu încearcă să descrie un dar, poate cel mai frumos pe care îl poate primi cineva în viaţă, anume prietenia.
Termenul de prieten are ceva „sfânt“, pentru că presupune o relaţie ce depăşeşte calcule umane sau preocupări hedoniste. Poţi trece prin viaţă fără să-ţi găseşti prietenul, dar atunci când ai primit darul prezenţei lui cu greu ţi se poate ierta indiferenţa.
Sfântul Ioan Hrisostom scria că „nu putem arăta prin grai bucuria pe care ne-o dăruieşte întâlnirea cu prietenii, numai aceia o cunosc care au încercat-o“. Antichitatea creştină dă mărturie despre prietenia dintre Sfântul Vasile cel Mare şi Sfântul Grigorie Teologul. Această legătură, născută pe drumul culturii la Academia din Atena, va fi continuată, până la moartea Sfântului Vasile, prin corespondenţă. Două persoane care nu s-au mai uitat niciodată! Despre prietenul său, Sfântul Grigorie scria că în Vasile „a primit cel mai mare dar al vieţii sale.“ 1
Prietenul este un alter ego, după cum scria Cicero, un suflet care nu e doar vecin, ci este atât de apropiat ţie încât este cuprins în identitatea ta. De aceea, Sfânta Scriptură mărturiseşte că „este şi câte un prieten mai apropiat decât un frate“2. Din această perspectivă, a fi împreună cu prietenul înseamnă a parcurge drumul către sine şi, împreună, către înţelepciune3. Creştinismul ne învaţă că fiecare om este aproapele nostru, dar nu fiecare ne este prieten. „Duşmanul, şi cel care ne urăşte, şi calomniatorul sunt aproapele, dar nici chiar cel care îl iubeşte nu-i este întotdeauna prieten, căci relaţiile de prietenie sunt profund individuale şi excepţionale“4.
Care sunt adevărurile ce stau la baza unei prietenii? Sfântul Ioan Gură de Aur, Părinte al Bisericii care a cunoscut bucuriile prieteniilor curate şi durerea trădării de către cei apropiaţi, afirmă în acest sens: „Dumnezeu cel iubitor de oameni voieşte ca să unească pe oameni unii cu alţii. Pentru aceasta a pus în raporturile dintre noi o lege atât de constrângătoare, încât fiecare om, pentru folosul lui propriu, să aibă nevoie de ajutorul altuia“. Aşadar, Dumnezeu ne voieşte alături de cineva, în permanenţă înconjuraţi şi apropiaţi de oameni. Omul nu trebuie să se expună un timp îndelungat singurătăţii pentru că riscă dezumanizarea, uită să mai fie om între oameni şi om pentru oameni. Singurătatea nu o poate umple lumea, ci o singură fiinţă.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Înainte de a-ţi construi case, înainte de a-ţi procura alte lucruri, fă-ţi prieteni! Dacă făcătorul de pace este fiu al lui Dumnezeu, cu cât mai mult este fiu al lui Dumnezeu cel care face prieteni! Dacă se cheamă fiu al lui Dumnezeu cel care împacă numai pe alţii, de ce numire nu este vrednic cel care face prieteni pe cei împăcaţi?“. Necesitatea prieteniei în dinamica vieţii personale este surprinsă şi de Ecclesiast: „Prietenul credincios este acoperământ tare; şi cel ce l-a aflat pe el aflat-a comoară. Cu prietenul credincios nimic nu se poate asemăna şi nu este măsură a bunătăţii lui. Prietenul credincios este leacul vieţii şi cei ce se tem de Domnul îl vor afla pe el. Cel ce se teme de Domnul bine va ţine prieteşugul său, căci ca la sine ţine la aproapele lui.“5
Sfânta Scriptură arată şi realizarea idealului de prietenie prin descrierea, în puţine cuvinte, a prieteniei dintre David şi Ionatan6: „După ce a isprăvit David de vorbit cu Saul, sufletul lui Ionatan s-a lipit de sufletul lui şi l-a iubit Ionatan, ca pe sufletul său, iar Saul l-a luat în ziua aceea şi nu l-a lăsat să se mai întoarcă la casa tatălui lui. Şi a încheiat Ionatan legătură cu David, pentru că îl iubea ca pe sufletul său. Şi şi-a dezbrăcat Ionatan haina sa cea de deasupra, pe care o avea pe el, şi a dat-o lui David; de asemenea şi celelalte haine ale sale, sabia sa, arcul său şi brâul său.“7 Acest model de prietenie, ce depăşeşte zona utilitaristă, este icoană prieteniei jertfelnice, definită prin viaţă şi cuvânt, de Însuşi Mântuitorul Hristos: „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi“8. Mântuitorul Hristos îi numeşte pentru prima dată pe Apostoli „prieteni“ înainte de patima Sa, şi numai după Cina cea de Taină şi spălarea picioarelor. În această cuvântare de despărţire, El îi ridică de la statutul de ucenici la cel de prieteni. Şi încă un amănunt: Iuda nu se mai afla în ceată. A avut privilegiul de a fi tratat ca ucenic, dar niciodată nu a fost numit prieten de către Hristos.9
La înmormântarea mitropolitului Antonie m-am întâlnit cu prietenul său nedespărţit, preotul, acum nonagenar, Petru Ciobanu. Mi-am adus aminte că Sfântul Grigorie mărturisea la moartea prietenului său Vasile că este „pe jumătate mort, sau redus la jumătate - despărţit adică de acel mare tovarăş şi ducând o viaţă îndurerată şi amărâtă, cum este şi firesc după o astfel de pierdere“10. Având în minte aceste cuvinte vechi, ori de câte ori m-am întâlnit cu părintele Petru aveam să remarc că atât el, cât şi doamna preoteasă Angela amintesc mereu numele mitropolitului, păstrându-i neştearsă amintirea11. Revin la evocarea prieteniei dintre marii ierarhi Vasile şi Grigorie. Iată ce mărturisea Sfântul Grigorie la moartea prietenului său Vasile: „Cum să nu vărs lacrimi, când îmi aduc aminte! (...) Ne luptam între noi nu pentru întâietate, ci ne luam la întrecere cum să ne-o atribuim unul altuia, întrucât fiecare socotea ca şi pe a sa gloria dobândită de celălalt. Se pare că aveam amândoi un singur suflet, care punea în mişcare două trupuri. Chiar dacă ar trebui să nu credem pe cei care afirmă că toate sunt în toţi, în cazul nostru este de crezut că fiecare era în celălalt şi prin celălalt“12. Durerea despărţirii de un prieten, dar şi legătura permanentă cu el sunt descrise magistral de părintele antiohian Sfântul Ioan Gură de Aur: „Dacă vreunul dintre voi are un prieten, şi de l-ar vedea în fiecare zi şi tot nu s-ar sătura - şi-i doreşte ceea ce sieşi îşi doreşte. Ştiu pe cineva care cerea sfinţilor să se roage mai întâi pentru prietenul său şi după aceea şi pentru sine. Atât de mare dar este un prieten adevărat, că de dragul lui îţi sunt scumpe unele locuri şi unele vremuri.“ Slatina, din ţinutul Fălticenilor, va rămâne locul care consemnează în istorie începutul unei prietenii exemplare... Pentru sentimentele faţă de familia preotului Petru Ciobanu, mitropolitul Antonie a rămas cu acest ţinut moldav în suflet până la capăt. (va urma)
1 ‑Bogdan Tătaru-Cazaban, Un suflet în două trupuri - Despre prietenie în Antichitatea târzie, conferinţă susţinută la Colegiul Noua Europă, 28 ianuarie 2010.
2 ‑Pilde 18, 24.
3 ‑Bogdan Tătaru-Cazaban, Un suflet în două trupuri...
4 ‑Pavel Florenski, Stâlpul şi temelia adevărului, Ed. Polirom, 1999, p. 262.
5 ‑Ecclesiast 6, 14-17.
6 ‑Pavel Florenski, Stâlpul şi temelia adevărului, p. 264.
7 ‑I Regi 18, 1-4.
8 ‑Ioan 15, 13.
9 ‑Ciprian Olinici, O lume singură cu mii de „prieteni“, “Lumina de Duminică“, 24 ianuarie 2010, p. 3.
10 ‑Sfântul Grigorie Teologul, Panegiric (cuvânt de laudă) la Sfântul Vasile cel Mare, EIBMO, Bucureşti, 2009, p. 159.
11 ‑Arhim. Timotei Aioanei, Portrete în cuvinte, Ed. TRINITAS, Iaşi, 2007, p. 44.
12 ‑Sfântul Grigorie Teologul, Panegiric..., p. 90.