Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Priveghind ani mulţi într-o cetate a Ortodoxiei - Eudoxia de la Râmeţ

Priveghind ani mulţi într-o cetate a Ortodoxiei - Eudoxia de la Râmeţ

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei

În vremuri de restrişte, când duşmanii Orto­do­xiei şi cei ai românilor nă­văleau cu gânduri ne­­prietene asupră-ne, oamenii lu­au drumul codrilor, ascunzân­du-se în munţi, acolo „de unde vi­ne ajutorul...“ (Psalmul 62, 1). În locuri de taină, sub umbrirea Du­hului Sfânt şi la adăpostul stân­cilor ori al stejarilor seculari, mo­nahi sihaştri au coborât Ce­rul pe pământ, zidind cu mâinile lor, ori cu arginţii vreunor domni bi­nevoitori, Altare Domnului.

La poalele Carpaţilor, în lo­curi neumblate, s-au ridicat schi­turi şi mănăstiri, unele dintre ele înfruntând veacurile. Aşa a fost pe Valea Geoagiului, Mă­nă­stirea Râmeţilor, sau a ere­mi­ţi­lor, rugătorii neamului din Mun­ţ­ii Apuseni. Veacuri la rând fur­tuni şi năvălitori au a­me­nin­ţat-o, dar n-au putut-o clinti. Fă­cu­tă din aceeaşi piatră (stâncă) din care şi martirii sunt făcuţi, mă­năstirea n-a căutat loc mai cald, rămânând în decursul u­nui mileniu o puternică cetate de apărare a Ortodoxiei. Nă­pras­­nice furtuni (nu doar din ce­le cu grindină), obstacole văzute şi nevăzute, edicte regale sau im­periale potrivnice, tunuri şi ce­te de luptători s-au risipit în tre­cute şi tumultuoase istorii. Mă­năstirea însă a rămas ca un sim­bol, aducându-ne aminte cu­vin­­tele Scripturilor, spuse nouă mu­ritorilor: „nu avem aici cetate stă­tătoare, ci o căutăm pe aceea ca­re va să vină“ (Evrei 13, 14). Ast­fel, numeroşi călugări şi că­lu­găriţe au luptat să dobândeas­că Împărăţia lui Dumnezeu, ce­ta­tea bucuriilor netrecătoare.

Printre cei care au lăsat urme de neşters în istoria Râmeţilor a­lă­turi de Sfântul Ierarh Ghe­la­sie, străluceşte chipul luminos al cu­viosului duhovnic şi misionar prin­tre moţi, arhimandritul cu via­ţă sfântă Dometie Ma­no­la­che. Neavând hodină, buzoianul Do­metie (familia lui s-a strămutat ulterior în ţinutul Brăilei) s-a jertfit ca un Apostol neistovit, rec­titorind Râmeţii la cumpăna din­tre milenii. Iubindu-l mult Dum­nezeu şi pentru ca răutatea să nu schimbe sufletul său, l-a ră­pit, scoţându-l din mijlocul în­cer­cărilor. Dometie Manolache a ur­cat grabnic spre Ceruri, dar a lăsat la Râmeţ, mănăstirea lui iu­bită, pe mama sa Filofteia, de­ve­­nită monahia Filotimia, şi pe so­ra lui, Eudoxia monahia.

Eudoxia a fost unul dintre stâl­pii pe care s-a clădit Râmeţul cel Nou. Nu doar că era sora pă­rin­telui Dometie, dar avea trăire du­hovnicească şi agonisita tre­bu­­incioasă monahului în drumul său către înălţimile spre ca­re tinde cu tărie toată viaţa.

La data de 16 decembrie, a­nul 1933, într-o familie simplă şi e­vlavioasă din satul Tîrlele - Fi­li­ul, judeţul Brăila, a venit pe lu­me prunca ce va primi la botez nu­mele Eugenia. Un botez pe ca­re copila, la scurtă vreme de la naş­tere, l-a cerut, printr-un plâns continuu pe care cre­din­cio­­şii săi părinţi, Ioan şi Filofteia Ma­nolache, l-au perceput ca o ce­rere de salvare a vieţii micuţei.

Cu o căruţă trasă de boi, pe dru­mul troienit, în miez de noap­te, părinţii ei împreună cu na­şii au purces spre satul a­pro­pi­at, cu numele Berlescu, fiind aş­teptaţi în bisericuţa friguroasă de către bătrânul preot, care în ma­re grabă şi începu Taina Sfân­tu­lui Botez, dar ca prin minune, o­­dată cu începerea rugăciunilor de lepădare, micuţa Eugenia şi-a în­cetat plânsul, iar apoi, când a pri­mit Sfânta Împărtăşanie, a zâm­bit pentru întâia oară. Vă­zând toate acestea, bătrânul pre­ot a exclamat „Prunca a cerut in­sis­­tent botezul!“

Încă din fragedă copilărie, pri­­mele raze pline de har au mân­gâiat duios chipul Eugeniei, pri­mind parcă încredinţarea Mân­tuitorului Iisus Hristos că-I va fi, la ceasul pregătit, mireasă.

După absolvirea primelor patru clase la Şcoala primară în sa­tul Tîrlele - Filiul, cu în­vă­ţă­to­rii Gheorghe şi Maria Tran­da­fir, fratele mai mare, Stelian (vii­­torul arhimandrit Dometie), o înscrie pe tânăra Eugenia la Gim­naziul Unic de trei ani din Ian­ca, judeţul Brăila, studii ce au fost continuate ulterior la Şcoa­la Pedagogică de Edu­ca­toa­re din Brăila.

În anul 1952 a fost numită e­du­catoare în comuna Bordei - Ver­de, judeţul Brăila (la o dis­tan­­ţă de 5 km de satul natal), un­de a profesat până în anul 1954. Pen­tru frumoasa activitate pe ca­re a desfăşurat-o în comună, în­fiinţând grădiniţa din localita­te, precum şi pentru alte acti­vi­tăţi şi iniţiative lăudabile, a fost pre­miată de Secţia regională de în­văţământ - Galaţi şi Secţia ra­io­­nală Însurăţei. Lucrând cu a­ten­ţie la educaţia copiilor nevi­no­­vaţi, s-a alăturat tot mai mult ino­­cenţei pruncilor, care doreau să vină către Domnul, pentru a-I slu­ji întreaga viaţă. La 20 de ani, paşii Eugeniei vor fi în­drep­taţi pe căi minunate, după trăi­ri­­le inimii sale curate şi a gându­lui neprihănit, ce căutau cu ne­saţ viaţa de mănăstire, trăită a­proa­pe de Domnul Slavei.

În urma unei chemări de sus şi a unor îndelungate rugăciuni, în ziua de 23 aprilie 1954 a intrat în viaţa monahală de la Mă­nă­stirea Răteşti, judeţul Buzău, aici absolvind Şcoala Monahală de trei ani şi având ca principală as­cultare rezolvarea lucrărilor de contabilitate de la Cancelaria mănăstirii.

În anul 1956 a fost închino­vi­a­tă la Mănăstirea Râmeţ, unde în ziua tunderii în monahism - 6 iu­nie 1957 – primeşte numele de Eu­doxia, ales chiar de părintele Do­metie, fratele ei.

Din anul 1956, a avut în Mă­nă­stirea Râmeţ ascultarea de se­cretară şi tot din acea vreme, cu multă dăruire şi pricepere, s-a ocupat şi de organizarea biblio­te­cii şi arhivei mănăstirii. Între a­nii 1956 şi 1958, monahia Eu­do­xia a predat la Şcoala Mo­na­ha­lă cu program de trei ani (ce a func­ţionat în incinta Mănăstirii Râ­meţ), disciplinele: Istoria Bi­se­­ricii Universale şi Istoria Bi­se­ri­cii Române. Maicile care în vre­mea aceea erau eleve ale Şco­lii Monahale îşi amintesc că mo­na­hia Eudoxia se pregătea cu mul­tă seriozitate, selectând din ti­mp materialele necesare cur­su­­ri­lor respective, pe care le re­dac­ta personal la maşina de scris. Prin­tr-o muncă eroică (aşa am pu­tea-o defini) părintele Dome­tie, sufletul obştii de la Râmeţ, îm­preună cu maicile Eudoxia Ma­nolache, Lavrentia Che­le­men fosta stareţă, Ioanichia Mar­tin, Ambrozia Tagan, Te­o­do­ra Drăgoi, Amfilohia Rotariu, Sta­vrofilia Zsombori, Vichentia Pâr­van şi altele, trecute în anii din urmă la cele veşnice, dar şi cu monahiile: Stavrofora Ieru­sa­li­ma Ghibu - stareţa actuală a Mă­năstirii Râmeţ, Xenofonta Cio­banu, Antima Muntean, Ma­cri­na Vulcu, Nimfodora Filip, A­nas­tasia Ghibu şi Mihaela Pop au făcut din Râmeţ una dintre ce­le mai frumoase mănăstiri ale ţă­rii. Cărau pietre de pe munte, lemn, materiale de construcţii, au restaurat biserica veche, au zi­dit mai târziu o preafrumoasă bi­serică, chilii, ateliere şi anexe, au înfruntat împotriviri şi să­ră­cie, neavând uneori ce mânca ori cu ce se îmbrăca. Viaţa lor, tră­ită sub semnul renunţării, a stat mereu în lumina cuvintelor E­vangheliei şi a trăirilor a­de­vă­ra­te, care nu se pot exprima în cu­vintele puţine şi sărace ale unei evocări.

Odată cu Decretul 410/1959 ca­re a încercat să desfiinţeze Mă­năstirea Râmeţ, Eudoxia îm­pre­ună cu maicile şi surorile a­cestei obşti au lucrat în Aiud, ca ţe­­sătoare la secţia de covoare din ca­drul Cooperativei Record şi a­proa­pe 10 ani a stat departe de mă­năstire, din 1959 până în 1969, când prin mari eforturi a re­­uşit să revină la Mănăstirea Râ­meţ. În acel timp, în toată ţa­ra aproximativ 5.000 de călugări au fost nevoiţi să părăsească ob­şti­­le, iar peste 100 de mănăstiri au fost desfiinţate. În cele care au scăpat din calea furiei au ră­mas de strajă puţini monahi, în ge­neral vârstnici.

În anul 1970, a fost numită su­­­praveghetor muzeu, iar din 1972 a funcţionat ca şi ghid al mă­­năstirii. În această ascultare a depus multă stăruinţă pentru co­­lecţionarea diferitelor obiecte et­nografice din comună, precum şi a icoanelor pictate pe sticlă şi pe lemn. Avându-l alături pe pă­rin­tele Dometie, maica Eudoxia a mers din casă în casă, la Plea­şa, Valea Uzii, Mocani şi la Ol­te­ni, convingându-i pe localnici să dă­ruiască mănăstirii inesti­ma­­bi­le odoare pe care le aveau ca moş­tenire din tată în fiu. (Va ur­ma)

Bibliografie

Monahia Eudoxia, Părintele Do­me­tie de la Râmeţ, 2001.

Mo­nahia Eudoxia (Eugenia Ma­no­lache), Poezii despre Mireasa din Apuseni şi Părintele Dome­tie (nedatată).

Florin Şinca, O viaţă închinată mo­nahismului. Monahia Eu­do­xia Manolache şi înfiinţarea mu­ze­ului mănăstirii, în „Istoria Mă­năstirii Râmeţ, maica celor şap­te biserici de pe Valea Geoa­giu­lui“, Editura RCR Editorial, Bu­cureşti, 2013.

A.I.N.P., Fond D.M.I., Dosar 7613, f. 32.

Cartea de impresii a Mănăstirii Râmeţ.

Mărturisirile Înalt Preasfinţitului Casian al Dunării de Jos, ale Prea­sfinţitului Visarion, E­pis­co­pul Tulcii, ale stavroforei Ie­ru­sa­­li­­ma Ghibu, stareţa Mănăstirii Râ­­­meţ şi ale maicii Vasilica Tă­na­­se, se­cretara Mănăstirii Râ­me­ţ.