Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Puterea lui Dumnezeu şi golirea omului

Puterea lui Dumnezeu şi golirea omului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Marius Nedelcu - 30 Iunie 2013

În paginile Sfintei Scripturi se face foarte des referirea la pute­rea lui Dumnezeu. Sfân­tul Apostol Petru îşi începe pre­dica de la Cincizecime cu a­ces­te cuvinte: „Pe Iisus Na­za­ri­nea­nul, bărbat adeverit între voi de Dumnezeu, prin puteri, prin minuni şi prin semne pe ca­re le-a făcut prin El Dum­nezeu în mijlocul vostru, precum voi ştiţi“ (F.A. 2, 22). Vin­de­­cările, în­vierile, tămă­duirile şi exorci­ză­rile săvârşite de Mân­tuitorul Hris­tos sunt în acelaşi timp: ac­te de putere (gr. dinamis), sem­ne (gr. semeion) şi minuni (gr. te­ras sau tauma) sau lucrări (gr. ergon). Dintre toate de­nu­mi­­rile ne vom referi numai la ter­menul dinamis care poate fi tra­dus prin putere sau acte de pu­tere. În cele mai multe ca­zuri, atunci când este folosit de au­torii biblici, dinamis se refe­ră direct la lucră­rile lui Dum­nezeu. Puterea este o preroga­ti­­vă absolută a dum­­nezeirii, iar Sfân­ta Scrip­tură doreşte să ne a­rate clar că omul trebuie să se ra­porteze la Dumnezeu ca la „Sin­gurul Pu­ternic“ şi „Sin­gu­rul Stăpânitor“. Dinamis are o sem­nificaţie mul­tiplă în Sfânta Scrip­tură. Atunci când este în le­­gătură cu Dum­nezeu, dina­mis de­sem­nează: o putere care se re­gă­seşte într-o Persoană divi­nă prin natura acesteia şi este o­ferită (pusă înainte) de a­ceas­tă Persoană pentru a fi folosită de altcineva, puterea de a să­vâr­şi minuni, putere venită din sfin­ţenie, capabilă să să­vâr­şeas­că lucrări dumnezeieşti. Ar­han­ghe­lul Gavriil îi spune lui Zaharia că Botezătorul Ioan „va merge înaintea Lui (Hris­tos) cu duhul şi cu puterea lui Ilie“ (Lc. 1, 17), referindu-se la ha­rul profetic al pruncului. A­pos­tolii sunt întrebaţi de căpe­te­­niile şi cărturarii iudeilor: „Cu ce putere sau în al cui nu­me aţi făcut voi aceasta?“ (F.A. 4, 7). Apostolul Pavel spune că Îm­părăţia lui Dumnezeu nu stă în cuvânt, ci în putere (I Cor. 4, 20). Puterea lui Dum­nezeu se descoperă în oamenii ne­putincioşi: „Şi avem comoara a­ceasta în vase de lut, ca să se în­­vedereze că puterea co­vâr­şi­toa­re este a lui Dumnezeu şi nu de la noi“ (II Cor. 4, 7). Cu­vin­te­le Mântuitorului nu transmi­teau numai învăţătura dumnezeiască, ci şi puterea dumnezeiască: „Şi frică li s-a făcut tu­turor şi spuneau unii către al­ţii, zicând: Ce este acest cuvânt? Că porunceşte duhurilor ne­curate, cu stăpânire şi cu pu­te­re, şi ele ies“ (Lc. 4, 36). Pu­te­rea dumnezeiască este trans­mi­­să şi oamenilor: „Şi chemân­du-i pe cei doisprezece ucenici ai Săi, le-a dat putere şi stă­pâ­ni­re peste toţi demonii şi să vin­dece bolile“ (Lc. 9, 1). Ne­cu­noaş­terea puterii lui Dum­nezeu duce la rătăcire de la cre­dinţă (Mt. 22, 29). Puterea lui Dumnezeu izvorăşte din Per­soanele dumnezeieşti spre oa­meni, pe care îi vindecă, îi sfin­ţeşte, îi consacră, îi restabi­leşte în starea de normalitate, îi readuce la viaţă (Mc. 5, 30; Lc. 5, 17; 6, 19; Mt. 24, 30). Pu­te­rea dumnezeiască este iz­vo­rul şi baza puterii şi autorităţii lu­meşti care nu se pot întemeia în sine, ci îşi găsesc legiti­mi­­tatea şi menirea atunci când ex­primă puterea unică a lui Dum­nezeu. Cum este posibil ca omul să exprime în viaţa lui şi în lume puterea lui Dumnezeu? Răs­punsul poate fi aflat din cu­vin­­tele Sfântului Apostol Pavel, ca­re zice despre Mântui­to­rul Hris­tos că „S-a deşertat (golit) pe Sine, chip de rob luând, fă­cân­du-Se asemenea oamenilor, şi la înfăţişare aflându-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascul­tă­tor făcându-Se până la moarte, şi încă moarte pe cruce“ (Fl. 2, 7-8). Pentru a exprima puterea lui Dumnezeu omul trebuie să se lepede de puterea sa, să se go­lească aşa cum se varsă con­ţi­nutul unui vas, în care, mai a­poi, Dumnezeu să toarne din ale Sale. Imaginea omului ca un vas care trebuie să fie plinit de Dumnezeu exprimă depen­den­­ţa făpturii create de Crea­to­rul său, dar şi că, într-un mod ne­­greşit, Dumnezeu nu va ră­mâ­ne dator omului, nu va lăsa va­sul gol, ci-l va umple cu apa vie, cu harul Său astfel ca nu­me­l­e Lui să fie preaînălţat. De ace­ea, Pavel după ce pome­neş­te de golirea şi smerenia Mân­tu­itorului, aminteşte şi de răs­pla­ta lui Dumnezeu: „Pentru ace­ea, Dumnezeu L-a prea­înăl­ţat, şi I-a dăruit Lui nume, care es­te mai presus de orice nume; ca întru numele lui Iisus tot ge­nun­­chiul să se plece, al celor ce­reşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesubt“ (Fl. 2, 9-10).