Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Sfârşitul vieţii

Sfârşitul vieţii

Data: 14 Iulie 2013

În preajma morţii, considerată de Părinţii Bisericii ca un prag exis­ten­­ţial, nicidecum ca o in­trare în neant, ori ca o nefiinţă, mulţi au în faţa ochilor minţii derularea tim­pului vieţii, întoc­mai unui replay al filmului trăit. Unii se roagă Maicii Domnului, ca mijlocitoare, să îi mai îngă­duie un timp pentru a-i revedea pe cei dragi (copiii răs­pân­diţi prin lume). Nu de puţine ori se împlineşte rugăciunea suferin­du­lui. Putem confirma din mărturii­le celor plecaţi dintre noi, dezvă­lui­te înainte de trecere. Unele persoane, nechibzuite în timpul vieţii şi răuvoitoare, sunt mar­ca­te de tragismul neputinţelor şi tulburate de chinul prin care trec. Alţii, însă, precum bogatul din Evanghelie, îşi pierd viaţa în mod neaşteptat, fără să anti­ci­pe­ze despărţirea de cele mate­ria­le, faţă de care a acţionat ca un ne­bun. Unde este mintea omului, acolo este şi sufletul său. Acest aspect se dezvăluie din cuvinte, gesturi, priviri, atitu­dini. „Cel ce comunică, se co­mu­­nică.“ Alte persoane nu pot muri, sau mai potrivit exprimat, se chinuie, întru­cât au refuzat îngrijirea sufletului (grijania sau cuminecarea, în lim­ba­jul fraţilor transilvăneni). Până nu vine pre­otul care ajută prin rugă­ciunile citite şi împărtăşirea sfân­tă oferită după caz, muribun­dul nu scapă de starea agoni­zantă. Ieşi­rea duhu­lui sau a sufletului este indicată de cei prezenţi prin cuvin­tele „l-a iertat Dumnezeu“.

Grăbirea sfârşitului, prin orice for­me de suicid, nu este accep­ta­tă de Biserică, deoarece Hris­tos es­te Calea, Adevărul şi Viaţa (Ioan 14, 6), izvorul vieţii şi al nemuririi, iar suprimarea vieţii personale este păcat împotriva Duhului Sfânt şi necredinţă în milostivirea Dom­nului. Numele acestor mu­ri­bunzi sărmani nu se pomenesc la Sf. Liturghie, cu excepţia cazurilor speciale (debilitate, demenţă).

Puţine persoane au momente de aparent sfârşit, trecând printr-o moarte clinică, când trupul este inert, fără funcţii vitale, însă după un timp de câteva zeci de minute sau ore, revin la viaţă şi reuşesc să redea fragmente din convor­bi­rile cadrelor medi­ca­le, oferind în cuvinte plasticizate tabloul mo­men­tului. Cine aude? Ce văd cu „ochii“ sufletului? Un pod, un tunel, fie o grădină lu­mi­noa­să cu flori ori un loc nede­fi­nit, întunecat, lipsit de comu­ni­ca­re. Iată, dar, partea raţională, conştientă a su­fletului! Din aces­te imagini re­la­tiv percep­ti­bi­le cu simţurile sufle­tu­lui, care îşi păstrează fiinţa şi du­pă moarte, se prefigurează reali­ta­tea sufle­tu­lui în veşnicie. În ter­meni creş­tini, pentru cei care au fost atenţi şi neiubitori de nele­giuri, trecerea din realitatea biofi­zi­că finită în veşnicie este un „paş­­te“, o eliberare de grijile vie­ţii, uneori înţelese ca poveri pentru suflet.

Într-o scriere sapienţială, se con­firmă realitatea trecerii sufle­tului la cele cereşti: „Trupul se întoar­ce în pământul din care a fost al­că­tuit, iar sufletul se duce la Dum­nezeu, care l-a dat“ (Eccle­si­ast 12, 7). Şi în parabola boga­tului nemilostiv se precizează că (sufletul lui) Lazăr a fost luat de îngeri în sânul lui Avraam (Luca 16, 22-23), iar bogatul a ajuns în iad, ceea ce arată că

sufletul nu trece în alte existen­ţe sau forme de viaţă umană ori în alte vietăţi de alt regn. Fiecare su­flet va avea responsabilitatea ac­te­lor personale, iar purificarea nu în­seamnă peregrinare în cas­te in­ferioare ca o involuţie bio­lo­gi­că ci­cli­că, specifică con­cep­ţii­lor hin­du­se şi greceşti necreş­ti­ne. Spe­ran­ţa într-o ciclicitate, ca­re poate a­si­gu­ra fericirea dorită, este o iluzie.

Este dat omului o dată să moa­ră şi apoi vine judecata (Evrei 9, 27), îi încredinţează Pavel pe creş­­tinii proveniţi dintre evrei la jumătatea secolului I al erei creştine.

Se cuvine ca gândirea fiecăruia să fie edificată de faptul că „in­di­fe­rent câte eforturi vor face me­di­cii, ameliorând sau prelun­gind via­ţa, omul tot va muri; im­por­tantă es­te credinţa“ (dr. Ste­fan Andrei, Bu­cureşti). Momen­tul trecerii din lumea terestră în eternitate va fi asumat şi mai uşor de depăşit în funcţie de fap­tele şi petrecerea fie­căruia, fie în lumină şi îm­păca­re, fie cu nelinişte şi dezgust faţă de viaţa sa. De aceea, este ne­ce­sar ca în orice ridicare a minţii că­tre ce­le înalte să cerem „sfârşit creş­­ti­nesc vieţii noastre şi răs­puns bun la înfricoşătoarea Jude­ca­tă“. Nu atingerea centenarului se cuvine să fie aspiraţia fiecă­ruia, ci lumina faptelor mântui­toa­re în raport cu semenii, în ve­de­rea asemănării harice, a do­bân­dirii Duhului Sfânt (Sfântul Se­ra­fim de Sarov). Lumina învăţăturii hristice ajută pe oricine o caută în viaţă, la sfârşitul acesteia, dar şi pentru primirea fericirii de­pline eterne. „Lumina lui Hristos luminează tuturor“ şi celor de aici şi celor adormiţi în nădejdea Învierii. (Victor Marola)