Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Tandreţea marii muzici

Tandreţea marii muzici

Un articol de: Petruţa Măniuţ-Coroiu - 18 Septembrie 2007

▲ Nimic nu ar trebui să întunece vreodată clipele noastre de tandreţe şi de intimitate cu marea muzică... ▲

Cine a spus că muzica adevărată începe dincolo de sunetele care-i cântă istoria a trăit, cu siguranţă, cel puţin o dată în viaţă, momente privilegiate - ca cel care a aurolat seara zilei de 15 septembrie, în cadrul celei de-a 18-a ediţii a Festivalului „George Enescu“ ce se desfăşoară, în luna septembrie, în capitală: certitudinea geniului, întruchipat de arta pianistică a celei care a fost solista concertului: MARTHA ARGERICH. Există astfel de clipe, pe care le trăim ca pe un dar, ca pe o ofrandă pe care sufletul celui care cântă o aduce lui Dumnezeu - Creatorul şi Dăruitorul tuturor darurilor noastre; clipe pe care nu le-am înlocui cu nimic altceva în viaţa noastră.

Apariţia modestă şi reţinută a celei care este numită „una dintre cele mai mari pianiste ale lumii“ a fost prefaţată de prezentarea Divertismentului pe teme din baletul „Sărutul zânei“ de Igor Stravinski, în interpretarea Orchestrei naţionale ruseşti, conduse de Charles Dutoit. Foarte discret reliefat, etosul sonor naţional a fost umbrit de o versiune interpretativă susţinută în maniera sofisticată a manierei impresioniste franceze, adoptată de către celebrul dirijor francez. Secţiunile divertismentului - alcătuit la dimensiuni şi pregnanţă simfonică - au reprezentat tot atâtea secvenţe ilustrative pentru muzica de scenă cu conotaţii fantastice, argumente pentru sensibilitatea coregrafică deosebită a creatorilor est-europeni.

Episodul central al concertului s-a concretizat în momentul susţinut solistic de către pianista argentiniană, Martha Argerich, care a interpretat primul Concert pentru pian şi orchestră de Ludwig van Beethoven, opusul care a consacrat-o - în copilărie - ca pe un copil-minune al lumii. Contrazicând orice convingere personală de până atunci - convingerea de a cunoaşte acest concert de început de carieră concertantă instrumentală a lui Beethoven -, Martha Argerich a lansat către sufletele ascultătorilor înmărmuriţi o viziune în care se distilau esenţele clasicismului şi romantismului muzical, plasând celebrul concert la graniţa propriu-zisă dintre secole şi epoci. Departe de orice tendinţă de a circumscrie stilistic lucrarea într-o arie comodă de semnificaţii, Martha Argerich a creat, în compania dirijorală a fostului ei soţ, un moment artistic de un rafinament imposibil de surprins în cuvinte: investirea poetică a fiecărei fraze muzicale cu un volum maximal de expresie va constitui pentru fiecare dintre noi un reper pentru tot restul existenţei noastre artistice.

Programul s-a încheiat cu Suita „Romeo şi Julieta“ de Serghei Prokofiev, o altă bornă stilistică în istoria muzicii ruseşti, care argumentează una dintre cele mai sensibile momente sonore dedicate vreodată iubirii: delicateţea matură a profilului Julietei, insistenţa pasională a lui Romeo şi anturajul ostil iubirii lor - toate configurate cu o precizie temperamentală exemplară de către Charles Dutoit şi Orchestra naţională rusă - ansamblu independent de elită al artei europene.

Pentru asemenea clipe de muzică merită să trăieşti într-un univers care restricţionează tot mai violent dreptul la liniştea unei audiţii de maximă calitate; şi poate că nimic nu ar trebui să întunece vreodată clipele noastre de tandreţe şi de intimitate cu marea muzică...