Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Tinereţe veşnic nouă (II)

Tinereţe veşnic nouă (II)

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Gheorghe Butuc - 12 Martie 2013

Plecând de la Pilda vulturului şi de la această interpre­tare patristică, textul psalmului dobândeşte în­ţelesuri mult mai nuanţate. Astfel, sufletul care se apropie de soarele Hristos primeşte de la Acesta binefaceri nebănuite: i se iartă toate fără­de­le­gile, i se vindecă toate bolile, pricinuite de păcat, ceea ce coincide cu izbăvirea vieţii din stri­că­ciu­nea morţii, pentru care Su­fletul şi toate cele din­lă­untrul omului binecuvântează pe Domnul (Ps. 102, 1-4). Putem spune că în Duhul Sfânt psal­mistul vede cum păcatul face anevoios parcursul duhov­ni­cesc al omului. Şi după cum vul­turul în preajma soarelui îşi curăţă aripile şi ochii, tot aşa şi omul în a­pro­piere de focul ha­ru­lui dumnezeiesc este chemat să-şi cu­reţe patimile care îi înngreunează avântul spiritual şi îi tulbură claritatea vederii tai­nei dumnezeieşti. Dar nu-i dea­juns această cu­ră­ţire. Este nevoie şi de o îm­bă­ie­re în „apă proaspătă de izvor“, pentru ca cele curăţite de „focul dumnezeiesc mistuitor“ (Evr. 12, 29) să se revigoreze, să se în­zdrăvenească. În acest sens, psalmul vorbeşte despre „în­cu­nunarea omului cu milă şi cu îndurări“ şi de „umplerea de bunătăţi a doririi lui“ (Ps. 102, 4-5). Adică, aşa cum apa a­co­peră orice parte a corpului ce­lui scufundat în ea sau ră­co­reş­te total pe cel însetat, care se adapă de la izvor, tot astfel harul, mila şi îndurarea lui Dumnezeu plineşte cu de­să­vâr­şire orice dorire a sufletului care se îndreaptă spre El. Mai mult, viaţa omului cu­ră­ţită de păcat şi umplută de har este o viaţă trăită într-o permanentă prospeţime, într-o ti­ne­reţe con­tinuă şi într-o în­noire fără sfârşit, după cuvântul Apos­to­lului Pavel: „Iar noi toţi, privind ca în oglindă, cu faţa des­co­pe­rită, slava Dom­nului, ne prefacem în acelaşi chip din slavă în slavă, ca de la Duhul Dom­nului“ (2 Co. 3, 18).

Fără îndoială, psalmul are conotaţie mesianică mult mai pronunţată din această pers­pectivă a Pildei vulturului. Hristos este „Soarele drep­tă­ţii“ (Mal. 3, 20), Cel care arde prin întrupare şi spală prin Sângele patimilor Sale pă­ca­tele în­tre­gii omeniri (Evr. 9, 14). El continuă această binefacere cu fiecare dintre noi, mai întâi în baia Botezului, unde ni se „răzuiesc bă­trâ­ne­ţile păcatului“ (Fericitul Te­o­do­ret al Cirului, Tâlcuire la Psalmi, Ed. Petru Vodă, 2003), iar apoi, în chip de­să­vârşit, în îm­păr­­tă­şirea cu Tru­pul şi Sân­gele Său, ca o continuă rezidire a temeliilor fi­in­ţei noastre, ca o naştere permanentă şi o ti­ne­reţe veşnic nouă. Poate nu întâmplător acest psalm 102 se cântă la fiecare Sfântă Li­tur­ghie la antifonul întâi, semn că aici omul se împărtăşeşte de­plin de binefacerile lui Dum­nezeu, astfel încât prin Hristos viaţa sufletului devine invers proporţională cu viaţa trupului (2. Co. 4, 16). Altfel spus, anii adăugaţi trupului spre veş­tejirea lui se preschimbă într-o stare de perpetuă tinereţe în sufletul scăldat de harul dumnezeiesc, motiv pentru care neîncetat va „cânta Domnului o veşnică cântare nouă“ (Ps. 32, 3).