Duminica a 30-a după Rusalii (Dregătorul bogat - păzirea poruncilor) Luca 18, 18-27 În vremea aceea un dregător oarecare s-a apropiat de Iisus şi L-a întrebat, zicând: Bunule Învăţător, ce să fac ca să
Darurile se înmulțesc prin binecuvântare
La finalul Sfintei Liturghii din Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învățătură în care a tâlcuit înțelesurile ce se desprind din pericopa evanghelică a înmulțirii pâinilor. În 11 august ne-am aflat în Duminica a 8-a după Rusalii, pusă sub semnul minunii hrănirii de către Mântuitorul Iisus Hristos a peste 5.000 de bărbați, afară de femei și copii, cu doar 5 pâini și 2 pești.
Patriarhul României a rezumat astfel învățăturile profunde cuprinse în doar 9 versete ale Sfintei Evanghelii de la Matei (14, 14-22): „În primul rând, Evanghelia ne arată că trebuie să hrănim sufletul, mai întâi duhovnicește, și apoi să căutăm vindecarea trupului și hrană pentru trup. În al doilea rând, Evanghelia ne arată că Biserica trebuie să aibă grijă de cei flămânzi, de cei săraci. În al treilea rând, Evanghelia de astăzi ne arată că darurile binecuvântate, chiar dacă sunt puține, aduse de unii credincioși la întâlnirea cu Hristos în biserică, devin bucurie pentru întreaga comunitate. În al patrulea rând, învățăm că aceste 5 pâini din Evanghelia de astăzi au devenit daruri pentru Sfânta Liturghie și pentru Litie, pentru că la Liturghie aducem 5 prescuri și tot 5 pâini aducem și la slujba Litiei, pentru a arăta iubirea nesfârșită a lui Hristos pentru oameni. În al cincilea rând, Evanghelia ne arată că trebuie să păstrăm cu grijă ceea ce nu am consumat din darul lui Dumnezeu, să avem o grijă și o responsabilitate deosebite pentru modul de folosire a darurilor primite de la Dumnezeu, pentru a evita risipa și dezordinea în ceea ce privește hrana care nu a fost folosită”. În continuare, Preafericirea Sa a amintit cuvintele prin care ceilalți doi evangheliști sinoptici relatează minunea înmulțirii pâinilor și a peștilor, arătând că Mântuitorul Hristos propovăduise învățătura Sa de-a lungul întregii zile, oferind mulțimilor mai întâi hrană spirituală: „În Evanghelia după Marcu și în Evanghelia după Luca se precizează că înainte de vindecarea bolnavilor și de înmulțirea pâinilor, Iisus «a început să-i învețe multe» (Marcu 6, 34) și «le vorbea despre Împărăția lui Dumnezeu» (Luca 9, 11). Așadar, Domnul Iisus Hristos oferă celor veniți la El mai întâi hrană pentru suflet, apoi vindecare de boli și apoi hrană pentru trup. Aceasta este ordinea: mai întâi îi hrănește cu învățătura Evangheliei mântuirii sau a vieții veșnice ore întregi, până seara târziu, într-o zi de post din punct de vedere material, dar bogată în hrană duhovnicească a cuvântului lui Dumnezeu pentru suflet. Evanghelia împărăției nu este o Evanghelie de informare, ci o Evanghelie de formare duhovnicească a omului în relație sau în legătura sa vie cu Dumnezeu”.
Mântuitorul Iisus Hristos face minuni din iubire smerită și milostivă
Cele 5 pâini și cei 2 pești pe care ucenicii le-au găsit la un copil din mulțime au fost înmulțite în chip minunat, dar discret, pe măsură ce oamenii așezați în rânduială pe iarbă erau hrăniți de apostoli. „Acest puțin a fost binecuvântat prin rugăciune de Mântuitorul Iisus Hristos, a fost dăruit ucenicilor, iar ucenicii au împărțit cele 5 pâini și cei 2 pești mulțimilor care erau așezate pe iarbă. Iisus le-a poruncit să se așeze pe iarbă, în grupuri, ca să stea la un loc fix, să nu dea năvală și să nu producă dezordine. Ucenicii i-au servit pe acești oameni la locul unde se aflau ei, șezând pe iarbă. În mod minunat, pâinile și peștii s-au înmulțit atât de mult, încât după ce au mâncat ca la 5.000 de bărbați, în afară de femei și copii, spune Evanghelia, s-au adunat 12 coșuri pline cu firimituri. Vedem că minunea înmulțirii celor 5 pâini și a celor 2 pești s-a făcut pe când pâinile și peștii erau distribuite, împărțite. Nimeni nu a văzut cantități mari de pâine. Nimeni nu a văzut cantități mari de pește. Ci înmulțirea s-a făcut discret, fără spectacol, fără a intimida și fără a impresiona, pe când aceste daruri binecuvântate erau împărțite celor care se aflau așezați pe iarbă. Mântuitorul Iisus Hristos face minuni din iubire smerită și milostivă pentru oameni, nu pentru a crea spectacol, nu pentru a impresiona, nici pentru a intimida, nici pentru a spori lăcomia oamenilor. Dacă ar fi arătat grămezi mari de pâine și de pește, ar fi trezit în cei prezenți o lăcomie după cele materiale. Mântuitorul Iisus Hristos oferă ceea ce este strict necesar pentru hrană, dar ne învață că nu trebuie să acumulăm bunuri materiale în depozite imense, ca și când ne-am pune toată speranța și falsa siguranță în bunurile trecătoare și limitate. Această minune a înmulțirii celor 5 pâini și a celor 2 pești arată iubirea Lui milostivă”, a subliniat Preafericirea Sa.
În continuare, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a arătat că minunea înmulțirii pâinilor se regăsește în viața eclesială prin împărtășirea clerului și a credincioșilor din același potir cu Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos. „Prin aceasta, El îi învață pe ucenici că nu este suficient să fie predicată Evanghelia, să fie făcute rugăciuni pentru bolnavi, ci trebuie ajutați oamenii care sunt flămânzi. Biserica a învățat din această Evanghelie că mai întâi, în stare de post, fără să mâncăm sau să bem nimic dimineața, mergem la biserică să ascultăm Evanghelia Împărăției cerurilor, a vieții veșnice și să ne rugăm pentru cei bolnavi, pentru cei aflați în suferință, în necazuri, în nevoi. Și apoi ne împărtășim cu Trupul și Sângele Domnului, adică cu Hristos Însuși. La sfârșit, din pâinea adusă pentru Sfânta Euharistie, se dăruiește anafură, pâinea binecuvântată, celor care s-au împărtășit și celor care nu s-au împărtășit, dar au postit. Cele 5 pâini au devenit cele 5 prescuri aduse la biserică. Din acestea, o parte se folosește pentru Sfânta Euharistie și devin, împreună cu vinul, Trupul și Sângele Domnului din care se împărtășesc preotul și acei credincioși prezenți care s-au pregătit, spovedit și au primit dezlegare”.