Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cuvântul tânărului: Libertate şi libertinaj moral

Cuvântul tânărului: Libertate şi libertinaj moral

Un articol de: Gheorghiţă Remus Mihai - 21 Mai 2009

Conform „Dicţionarului limbii române“, libertatea este „posibilitatea de a acţiona după propria voinţă; posibilitatea de acţiune conştientă a oamenilor în condiţiile cunoaşterii (şi stăpânirii) legilor de dezvoltare a naturii şi a societăţii; fr. liberté; lat. libertas“. Libertinajul reprezintă „comportare/viaţă de libertate; desfrâu, destrăbălare; fr. libertinage“.

Mulţi înţeleg astăzi greşit cele două noţiuni, ajungându-se chiar la a le confunda. Urmând cuvântul Sfântului Apostol din Corinteni 6, 12 - „Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos“ -, omul zilelor de azi (creştinul ortodox) ar trebui să înţeleagă că îi este permis absolut orice, dar că foarte puţin din tot ceea ce îi este permis îi este cu adevărat de folos. Libertatea de a alege, cu bună conştiinţă şi voinţă liberă, nu e ceva nou adus în lume de Mântuitorul Iisus. Cercetând Vechiul Testament, vom găsi în Deuteronom două versete în care libera alegere şi libertatea sunt exprimate foarte clar - Deuteronom 30, 15: „Iată, eu vă pun astăzi înainte viaţa şi moartea, binele şi răul“ şi Deuteronom 11, 26: „Iată, eu vă pun astăzi înainte binecuvântare şi blestem“. Observăm 3 construcţii antagonice care exprimă aceleaşi 2 principii dintre care omul poate alege: binecuvântare-blestem, bine-rău, viaţă-moarte. După cum bine se ştie, plata păcatului este moartea (Romani 6, 23: „Pentru că plata păcatului este moartea, iar harul lui Dumnezeu, viaţa veşnică, în Hristos Iisus, Domnul nostru“), păcatul însuşi fiind asociat cu blestemul sau răul. Prin urmare, omul, de la crearea lui şi până în zilele noastre, a avut întotdeauna de ales între voia lui Dumnezeu şi păcat, între viaţă şi moarte.

Dumnezeu îşi iubeşte creaţia atât de mult, încât i-a dat libertate necondiţionată, prezentându-i, prin prooroci, apostoli şi prin Însuşi Fiul Său, riscurile la care se supune cel ce Îi încalcă voia. Adagiul patristic spune: „Toate îi sunt cu putinţă lui Dumnezeu, afară de puterea de a-l sili pe om să-L iubească“, tocmai în asta constând esenţa libertăţii: să Îl iubeşti pe Dumnezeu fără să fii obligat să-L iubeşti necondiţionat.

Dar câţi oameni din ziua de azi se gândesc de două ori înainte de a cădea în plasa propriilor dorinţe? Câţi oameni se mai întreabă ce e bine de făcut într-o anumită situaţie, şi nu acţionează sub primul impuls? Căci tocmai asta e libertatea, să poţi acţiona conştient şi liber, după propria voinţă, dar în conformitate cu cei din jurul tău şi cu legea morală. A acţiona după propria voinţă nu înseamnă să faci ce şi cum te taie capul, ci înseamnă să gândeşti în ce fel i-ar putea afecta pe cei din jurul tău deciziile, acţiunile, toanele şi chefurile tale. Libertatea este un dar dat de Dumnezeu, nu un drept...