În jur de 30 de masteranzi din anul I ai secției „Spiritualitate creștină și viață sănătoasă” de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București au vizitat recent Palatul
Sărbătoarea luminii taborice pe Dealul Patriarhiei
Credincioșii adunați în rugăciune la Catedrala Patriarhală din Capitală de sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului, miercuri, 6 august, au luat parte la Sfânta Liturghie săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, slujitori ai lăcașului de închinare.
După citirea pasajului evanghelic rânduit (Matei 17, 1–9), Preasfinția Sa a rostit un cuvânt de învățătură în care a explicat esența slăvitului praznic împărătesc: „Sărbătoarea aceasta este una a revărsării slavei dumnezeiești. O numim Schimbarea la Față, dar ea este de fapt arătarea dumnezeirii Fiului lui Dumnezeu, Cel venit în lume și îmbrăcat cu haine omenești, făcându-se asemenea nouă în afară de păcat. El a avut mereu această fire dumnezeiască și această strălucire a unei lumini care nu este din lumea aceasta, o lumină nesfârșită, dar a ținut-o ascunsă sub haina pe care o purta, neîndepărtându-se nici o clipă de sânurile părintești, după cum ne amintește inspirat imnograful. (...) Mântuitorul S-a acoperit cu haina smereniei, dar mereu a rămas Dumnezeu împreună cu Tatăl și cu Duhul, adevăr pe care îl mărturisim la fiecare Liturghie printr-o preafrumoasă rugăciune pe care preotul o rostește în Sfântul Altar”.
Ierarhul a explicat în continuare motivul pentru care s-au arătat pe Muntele Tabor, alături de Domnul, cei doi profeți paradigmatici ai Vechiului Testament, reprezentanți ai Legii și Prorocilor: „În acea frântură de slavă pe care au putut-o vedea ucenicii, i-au văzut de-a dreapta și de-a stânga Lui pe doi mari profeți ai Legii Vechi care au vorbit despre El, care au pregătit poporul ales spunându-le tuturor că Îl așteaptă pe Mesia, pe Cel care avea să aducă împăcarea dintre oameni și Dumnezeu, pe Răscumpărătorul care avea să Se jertfească pentru noi. De ce s-au arătat aceștia doi? Au fost și alți profeți mari, unii care și-au așternut în scris cuvântările, alții care nu au scris, dar ale căror cuvinte au rămas de la ucenicii lor. Aceștia au vrut să-L vadă pe Dumnezeu, dar n-au putut. Nu poate cineva, viu fiind, să Îl vadă pe Dumnezeu. Moise a văzut numai marginea veșmintelor Lui și s-a atins de El, iar Ilie, deși a dorit să-L întâlnească pe Dumnezeu într-o situație grea prin care trecea poporul ales, nu L-a simțit nici în cutremur, nici în vântul puternic, ci într-un zefir plăcut. Acolo era prezent Dumnezeu. Când s-au întors de pe munte, și unul și celălalt erau oameni schimbați. Ni se spune că Moise, atunci când a coborât de pe Muntele Sinai, nu putea fi privit de fiii lui Israel. A trebuit să-și acopere fața cu un văl și așa le-a spus ce s-a întâmplat pe munte, cum primise Tablele Legii. Ilie a stat împotriva tuturor dușmanilor adevăratului Dumnezeu, iar împlinirile lui au stat tocmai sub semnul acestei întâlniri și al unei lumini căreia nu i-a putut fi nimeni împotrivă. Când Dumnezeu S-a făcut Om, atunci Moise și Ilie s-au arătat pe Tabor ca să Îl vadă pe Cel care coborâse printre oameni la plinirea vremii”.
Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române.






.jpg)
