Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
1.000 de şcoli, cu evaluări şi comentarii, pe site-ul ARACIP
▲ Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) va realiza, până la sfârşitul anului 2009, o bază de date naţională referitoare la factorii de risc educaţional, care să cuprindă informaţii despre fiecare unitate şcolară, a declarat, într-o conferinţă de presă, preşedintele agenţiei, Şerban Iosifescu, conform Agerpres ▲
De această bază de date vor beneficia elevii şi părinţii care vor să se înscrie la diferite şcoli sau licee, în funcţie de factorii de risc sau de performanţele acelei unităţi şcolare. „Fiecare şcoală va avea o pagină pe portalul creat de ARACIP, în care va exista un raport de evaluare extern, unul intern, vor fi prezente şi opiniile părinţilor celor care învaţă deja în acea şcoală, dotările pe care le are, situaţia autorizaţiei sanitare, rapoartele de inspecţie“, a precizat Iosifescu. El a spus că această bază de date va putea fi accesată pe site-ul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) sau, în cazul în care se va obţine finanţare, pe un portal separat. Un alt proiect al agenţiei, după cum susţine şeful acesteia, este realizarea anuală a unui barometru al calităţii educaţiei, primul număr urmând să apară în luna martie a anului viitor. Barometrul va cuprinde situaţia şcolilor din punctul de vedere al asigurării calităţii în educaţie. Vor fi urmăriţi mai mulţi indicatori, precum absenţele (motivate sau nemotivate), nivelul de educaţie al părinţilor, dotările şcolilor, notele la testările naţionale şi internaţionale, accesul persoanelor cu handicap în şcoli, dacă există sau nu condiţii pentru acestea. „În fiecare număr al barometrului se va face o comparaţie cu numărul apărut înainte şi se va verifica dacă situaţia s-a îmbunătăţit sau nu faţă de anul anterior“, a explicat Iosifescu. Preşedintele ARACIP a ţinut să precizeze că nu se va realiza un clasament al şcolilor, întrucât acest lucru ar fi inechitabil, pentru că există şcoli care dau mulţi olimpici şi altele care funcţionează în medii „dezavantajate“. „Nu va exista un etalon naţional, ci unul în funcţie de tipul de şcoli“, a arătat Şerban Iosifescu. Adolescenţii cu „analfabetism funcţional“ Aproximativ 10-12 procente din cele 1.000 de şcoli evaluate de ARACIP nu îndeplinesc valoarea minimă de calitate, a declarat, într-o conferinţă de presă, vicepreşedintele agenţiei, Constanţa Mihăilă, conform Agerpres. Dumneaei a subliniat faptul că, până în prezent, ARACIP nu a efectuat nici o evaluare periodică, deşi legea prevede acest lucru. Mihăilă a precizat că mai mult de jumătate dintre copiii de 15 ani au „analfabetism funcţional“, neştiind să folosească în viaţă cunoştinţele dobândite în şcoală. „La ultimele teste Pisa, România s-a situat pe ultimele locuri, cu 53%, faţă de media europeană, de 24%. În ceea ce priveşte părăsirea timpurie a şcolii, ţara noastră stă mai bine, având un procent de 15%, faţă de media europeană, cuprinsă între 15 şi 18%“, a arătat preşedintele ARACIP, Şerban Iosifescu, conform Agerpres. El a menţionat că ţinta pentru viitoarele teste Pisa este de 17%. Potrivit lui Iosifescu, faţă de anul 2000, a crescut cu 30% numărul absolvenţilor de universitate la profilurile matematică, ştiinţe şi tehnologie.