Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
400 de subiecte posibile la română, la bacalaureat
Secretarul de Stat pentru învăţământ preuniversitar, Svetlana Preoteasa, preşedintele Comisiei Naţionale de Bacalaureat, a declarat, ieri, că absolvenţii clasei a XII-a din anul şcolar 2007-2008 vor susţine examenul după o programă şcolară diferită de cea care a stat la baza elaborării subiectelor pentru absolvenţii seriilor 2003-2007.
În programa şcolară de Limba şi literatura română, destinată elevilor care îşi încheie studiile liceale în acest an, există 17 scriitori obligatoriu de studiat, cu cel puţin un text literar, specii literare, texte poetice reprezentând epoci şi ideologii literare diferite, curente şi orientări tematice diverse, precum şi o varietate de texte non-literare. De asemenea, sunt prevăzute 11 studii de caz şi dezbateri asupra unor teme curente, epoci şi ideologii literare, menite să formeze, în anii de liceu, competenţe specifice, care fac obiectul evaluării prin examenul de bacalaureat. Aceste competenţe sunt: utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare, utilizarea adecvată a strategiilor de comprehensiune şi de interpretare, a modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea textelor literare şi non-literare, punerea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare şi argumentarea în scris şi oral a unor opinii în diverse situaţii de comunicare), după cum a arătat Svetlana Preoteasa. Pentru evaluarea competenţelor acumulate de elev, specialiştii din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar au elaborat un complex de 400 de subiecte (100 de subiecte pentru proba orală şi 300 de subiecte pentru proba scrisă), având ca suport texte literare (majoritare) şi texte non-literare, special selectate pentru a ilustra toate epocile, ideologiile literare, curentele literare şi culturale, precum şi orientările tematice din opera scriitorilor canonici. Subiectele fac referire şi la operele altor 112 scriitori, critici literari, istorici literari, eseişti, reprezentativi pentru literatura şi cultura română. 18 subiecte cu opera lui Eminescu Spre exemplu, din cele 400 de subiecte, opera lui Mihai Eminescu este tratată în 18 subiecte, cea a lui Ion Luca Caragiale - în 12, George Călinescu - 9 subiecte, Lucian Blaga - 14 subiecte. La fel se întâmplă cu scriitorii George Bacovia (8 subiecte), Nichita Stănescu (10 subiecte) şi Marin Sorescu (10 subiecte). De asemenea, Svetlana Preoteasa s-a mai referit la un subiect de la limba italiană, care a stârnit controverse. „Textul, care se regăseşte în manualul italian pentru şcoala medie «Il Cielo Della Carta», aprobat în 2005, respectă întru totul nivelul de înţelegere specific tinerilor de 18-19 ani“. Svetlana Preoteasa a mai remarcat faptul că informaţia privind triplarea sumei pe care MECT o are de plătit, în 2008, autorilor de subiecte, comparativ cu sesiunea 2007, este falsă. „Comisia Naţională pentru Bacalaureat tratează cu cea mai mare seriozitate acest examen. Ne aşteptăm la o abordare similară din partea tuturor şi nu la atacuri ieftine, de dragul expunerii mediatice, dar care nu îşi găsesc suportul în datele reale. Subiectele respectă întru totul programa după care s-a studiat. În cazul situaţiilor noi de lectură, am încercat să urmărim, prin subiectele formulate, dacă elevii pot demonstra competenţe cum ar fi: formarea înţelegerii globale a textului, construirea interpretării, reflectarea asupra conţinutului textului dat şi reflectarea asupra calităţilor formale ale textului“, a declarat Svetlana Preoteasa, secretar de stat în MECT şi preşedintele Comisiei Naţionale de Bacalaureat.