Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură „Bacalaureatul va fi diferenţiat pe profiluri şi pe tipuri de licee“

„Bacalaureatul va fi diferenţiat pe profiluri şi pe tipuri de licee“

Data: 04 Mai 2009

Preşedintele Comisiei Prezidenţiale, care a realizat trei proiecte de lege pentru educaţie, profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educaţiei, a prezentat câteva dintre cele mai importante elemente ale acestor texte, insistând asupra descentralizării şi arătând că directorii de şcoală nu vor mai putea fi membri de partid, dar şi că instituţiile de învăţământ vor avea biblioteci virtuale.

Miclea a spus că Bacalaureatul va fi diferenţiat, în funcţie de profiluri şi de tipul de liceu, şi că evaluarea elevilor trebuie să aibă, în primul rând, o funcţie formativă. Miclea a spus că, la finalul învăţământului obligatoriu, la sfârşitul clasei a IX-a, se va face o evaluare la nivelul sistemului, prin care se va acorda un anumit punctaj elevului, ce îi va permite o poziţionare în funcţie de alţi elevi.

„Mergem pe ideea unul Bacalaureat diferenţiat, se formează la nivelul liceului competenţe specifice, prin urmare trebuie să evaluăm competenţe specifice, nu generale. Astfel că Bacalaureatul va fi diferenţiat pe profiluri şi pe tipuri de licee“, a precizat Miclea.

S-a mers pe ideea descentralizării comprehensive, astfel încât, la nivelul învăţământului obligatoriu, 20% dintre ore vor putea fi adaptate conform deciziei şcolii, în funcţie de nevoile comunităţii, iar la nivelul învăţământului liceal, acest procent va creşte la 30%. Totodată, 25% dintre orele pe care le are la dispoziţie un profesor vor putea fi adaptate în funcţie de nevoile cursanţilor şi de nivelul lor de performanţă.

„Toate concursurile de ocupare a postului se dau la nivelul şcolilor. Devii angajat al şcolii. Nu se desfiinţează titularizarea în sistem. Operăm însă cu două tipuri de titularizare: pe post, în urma unui concurs, iar cei care au merite deosebite până la finalizarea a 2-3 ani de pregătire continuă (...) pot să devină titulari în sistem. Dar nu cred că e cazul să mai titularizăm în sistem pe toată lumea“, a detaliat Miclea un deziderat al proiectelor pentru educaţie.

El a spus că va exista o descentralizare la nivelul finanţării, astfel încât banii pentru salariile profesorilor şi operarea curentă a şcolii să vină direct la unitatea de învăţământ. „În schimb, banii pentru reţeaua şcolară vin la nivelul autorităţilor locale“, a completat Miclea.

În proiect se propune ca toate şcolile să fie legate la internet şi să se constituie o bibliotecă şcolară virtuală, cu toate manualele agreate de Ministerul Educaţiei şi lecţiile filmate ale celor mai buni profesori din ţară.

În ceea ce priveşte învăţământul universitar, s-a mers pe ideea consolidării autonomiei, în condiţiile înăspririi răspunderii publice, a spus Miclea, care a adăugat că „am încercat să promovăm o universitate de tip managerial“.

Situaţie grea în sistemul universitar

Rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai“ (UBB), Andrei Marga, fost ministru al Educaţiei, a spus, săptămâna trecută, că România se confruntă cu cea mai grea situaţie a sistemului universitar, cauzată, printre altele, de numărul mare de universităţi. „Nu se pot susţine 98 de universităţi recunoscute de Parlament şi alte 30 şi ceva care mai activează. Avem prea multe universităţi şi prea puţini studenţi. România absoarbe aproximativ 43% dintre tinerii născuţi într-un an, ori media UE a trecut demult de 55%. În Marea Britanie s-a depăşit 60%. România ar face un pas mare înainte dacă ar înlătura fractura dintre gimnaziu şi liceu, fiindcă sunt prea puţini elevi care merg la liceu“, a spus Andrei Marga, conform Mediafax. Marga a spus că România are circa 8% din populaţie licenţiată, iar UE - 30%, în timp ce unele ţări tind spre 50-60%. Rectorul UBB s-a referit şi la raportul Comisiei Europene care, în urmă cu o lună, a făcut o evaluare negativă a României, inclusiv în privinţa învăţământului universitar.