Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Bugetul alocat educaţiei pentru 2015 va creşte
Ţara noastră se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte investiţia în educaţie, potrivit unui studiu UNICEF prezentat luni în prezenţa ministrului român al educaţiei, domnul Remus Pricopie. Ministrul Pricopie a preconizat că pentru 2015 bugetul va creşte, însă nu va putea ajunge la 6% din PIB, aşa cum este specificat în Legea educaţiei naţionale.
România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte investiţia în educaţie, iar dacă suma alocată de la buget se va menţine până în 2025 sub 6% din PIB, ţara va pierde între 12 şi 17 miliarde de euro în următorii 10 ani, se arată într-un studiu făcut public luni de UNICEF România. Experţii care au realizat studiul UNICEF „Costurile investiţiei, insuficiente în educaţie în România“ au subliniat că pentru a avea rezultate optime, investiţiile în educaţie ar trebui făcute la nivelul celor mai mici clase, respectiv pentru copii cu vârste de 3-4 ani. Totodată, acelaşi studiu arată că impactul cel mai important în ceea ce priveşte investiţia în educaţie este înregistrat în rândul categoriilor defavorizate. „Credem cu ardoare că este necesară creşterea progresivă a investiţiei în educaţie până la 6% din PIB, cum este stabilit în Legea educaţiei din 2011. Prin urmare, în ultimele luni, cu ajutorul unor experţi internaţionali şi naţionali şi prin consultări strânse cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Banca Mondială, am căutat argumente financiare“, a declarat reprezentantul UNICEF în România, doamna Sandie Blanchet, citată de Agerpres. Una din recomandările experţilor, în urma studiului, este ca investiţiile să fie incluse într-o strategie pe termen lung şi să vizeze într-o mai mare măsură categoriile defavorizate - copii din mediul rural, copii cu dizabilităţi sau populaţia romă. În prezent, bugetul educaţiei este de aproximativ 3,4% din PIB. Studiul a fost realizat atât la nivel micro, fiind luată în considerare corelarea dintre educaţie, bugetul gospodăriei, forţa de muncă şi condiţiile de viaţă, cât şi macro - fiind folosite diverse metode, pe date furnizate de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. Astfel, pentru România s-au luat în considerare două scenarii: scenariul A, în care investiţia în învăţământ, în România, ar rămâne cea din prezent, iar şomajul nu va scădea şi rezultatele testărilor PISA vor rămâne la acelaşi nivel; scenariul B - în care până în 2025 bugetul educaţiei ar ajunge la 6% din PIB, România va atinge media de 500 de puncte la testele PISA, iar PIB-ul va creşte cu 2,7% per capita.
Potrivit experţilor, fiecare an de şcolarizare în plus reduce riscul de şomaj cu 8%, iar riscul de probleme de sănătate cu 8,2%. De asemenea, dacă părăsirea timpurie a şcolii scade cu 7,5%, PIB-ul va creşte cu 0,38%. Concluziile studiului au fost făcute publice în prezenţa ministrului educaţiei, domnul Remus Pricopie, care a declarat că solicitarea pentru bugetul educaţiei vizează o cifră mai mare decât cea de anul trecut, aproximativ 3,4% din PIB. Totuşi, „nu este realist ca în 2015 să avem 6% din PIB“, mai ales că „bugetul educaţiei nu înseamnă doar banii care ajung în conturile ministerului“, a spus demnitarul. În acelaşi context, al creşterii graduale a bugetului, ministrul a anunţat şi intenţia majorării salariilor profesorilor în două tranşe, „cu 5% de la 1 martie şi cu 5% de la începerea anului şcolar“. Totodată, ministrul a mai spus că depune eforturi pentru ca anul viitor să există o sumă, de 200 milioane de lei, destinată remunerării profesorilor care participă la toate evaluările naţionale. „Pentru asta probabil vom avea nevoie şi de o completare legislativă, pentru că aceste evaluări, astăzi, fac parte din obligaţiile cadrelor didactice“, a afirmat ministrul. (Oana Nistor)