Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Comasări şi desfiinţări de şcoli în Bihor şi Alba
La sfârşitul anului trecut, Executivul a crescut costul standard pentru fiecare elev sau preşcolar pentru anul 2018 de la 3.740 lei pe an la 4.413 lei, fără însă a mări bugetul pentru Educaţie. În aceste condiţii, pentru a face faţă noilor costuri, inspectoratelor şcolare judeţene li s-au cerut planuri de reducere a cheltuielilor, iar acestea includ comasări şi desfiinţări de clase sau unităţi şcolare.
Două grădiniţe şi patru şcoli primare din Alba, frecventate în total de aproximativ 20 de copii, au fost propuse de către autorităţile locale pentru desfiinţare începând cu anul şcolar următor, potrivit datelor prezentate într-o conferinţă de presă, de către conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Alba.
Alte 33 de unităţi din judeţ nu au plan de şcolarizare în anul şcolar 2018-2019 şi ar putea fi, la rândul lor, închise dacă pe o perioadă de trei ani situaţia nu se modifică.
„Nu va avea loc nici o concediere a cadrelor didactice sau a personalului nedidactic sau didactic auxiliar”, a dat asigurări inspectorul şcolar general Marcela Dărămuş, potrivit Agerpres.
Concret, nu au plan de şcolarizare şi sunt propuse spre desfiinţare din toamnă grădiniţele cu program normal din Ocoale şi Laz, unde sunt câte trei copii, unităţile urmând să fie arondate la şcolile gimnaziale din Gîrda de Sus şi Săsciori. În aceeaşi situaţie se află şi şcolile primare din Fericet, Valea Morii, Almaş şi Almaşul de Mijloc, frecventate acum de circa 15 elevi, care vor fi transportaţi cu microbuzele şcolare la unităţile gimnaziale din Horea, Vidra, respectiv Almaşu Mare, a precizat şeful ISJ Alba.
Şeful ISJ Alba a atras atenţia că în acest an, din cauza evoluţiei demografice, s-au „pierdut” 37 de clase, numărul elevilor fiind la nivelul judeţului mai mic cu aproape 900 de elevi faţă de anul şcolar 2016-2017.
În Bihor, pentru anul şcolar 2018-2019, este preconizată o singură modificare majoră în structura învăţământului din judeţ, şi anume comasarea colegiilor tehnice „Transilvania” şi „Brâncuşi”, din cauza reducerii constante a numărului de elevi în ambele instituţii de învăţământ, a anunţat şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Bihor, Alin Novac Iuhas. Potrivit şefului ISJ Bihor, Colegiul Tehnic „Transilvania” se va diviza şi îşi va pierde personalitatea juridică, clasele de alimentaţie publică de aici fiind absorbite de Colegiul „Partenie Cosma”, iar celelalte clase vor fi trecute la Colegiul „Constantin Brâncuşi”, care se va muta în actualul sediu al Colegiului „Transilvania”. În imobilul care se va elibera astfel se vor muta clase ale Liceului de Artă, care are, în prezent, o serie de spaţii improprii.
„Vreau să asigur cadrele didactice vizate de această reorganizare că nici unul nu va rămâne pe dinafară. Mai mult, ca în fiecare an, avem anumite etape de mobilitate, prima etapă fiind completările de norme. În concluzie, activitatea didactică nu va fi afectată, orele şi clasele rămân aceleaşi”, a subliniat Novac.
În Covasna, planurile de reducere a cheltuielilor nu includ comasări, ci anularea unor sporuri, renunţarea la posturi nedidactice, precum şi eliminarea studierii celei de-a doua limbi moderne în unele şcoli, potrivit declaraţiilor şefului IŞJ Covasna, Kiss Imre.
În opinia sa, în momentul stabilirii costului standard şi a modului de calcul al acestuia, Ministerul Educaţiei nu a ţinut cont de faptul că fiecare judeţ are specificul său, în cazul judeţului Covasna existând atât şcoli cu predare în limba maghiară, cât şi cu predare în limba română care au clase sub efectiv şi nu pot fi nici desfiinţate şi nici comasate, scrie Agerpres.
Costul standard pentru fiecare elev sau preşcolar din învăţământul preuniversitar de stat, particular şi confesional acreditat, pentru anul 2018, creşte de la 3.740 lei pe an la 4.413 lei, potrivit unei hotărâri de guvern adoptate la sfârşitul anului trecut. „Majorarea costului standard pentru fiecare elev/ preşcolar (...) are loc în condiţiile creşterii salariilor în sistemul de învăţământ”, preciza atunci guvernul.