Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Comisie antidiscriminare în fiecare şcoală
Din dorinţa prevenirii şi combaterii discriminării în unităţile de învăţământ din România, Ministerul Educaţiei a anunţat formarea unor comisii speciale care vor trebui să întocmească un plan de acţiune în acest sens, dar şi elaborarea şi implementarea codului de conduită al cadrelor didactice şi elevilor.
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar va fi înfiinţată o comisie pentru prevenirea discriminării, formată din 3-5 membri, în funcţie de mărimea unităţii, potrivit anunţului făcut de secretarul de stat Oana Badea, cu prilejul prezentării unui raport privind accesul romilor la educaţie.
Reprezentantul MECTS a spus că pentru prima dată în România regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiilor de învăţământ preuniversitar prevede o astfel de comisie. "În cazul în care comisia va avea trei membri, ea va fi formată dintr-un părinte, un profesor şi un vicepreşedinte al Consiliului Elevilor, iar dacă va fi compusă din cinci membri comisia va cuprinde doi părinţi, doi profesori şi un reprezentant al Consiliului Elevilor din unitatea de învăţământ preuniversitar", a explicat secretarul de stat.
Printre sarcinile comisiei se numără aceea de întocmire a planului de acţiune pentru prevenirea şi combaterea discriminării, elaborarea şi implementarea codului de conduită al personalului şi elevilor, care să promoveze comportamentul nediscriminatoriu.
Totodată, comisia va transmite şi propune sancţiuni disciplinare către Consiliul de Administraţie al şcolilor şi liceelor, după identificarea şi analizarea cazurilor de discriminare, şi va elabora şi implementa planul de segregare.
O altă noutate prezentată de secretarul de stat este şi formarea Consiliului Naţional de Etică, care va avea ca şi componentă majoră combaterea discriminării.
Propunerea Ministerului Educaţiei este ca acest consiliu să aibă 378 de membri - câte nouă din fiecare judeţ, plus municipiul Bucureşti. ONG-urile pentru apărarea drepturilor vor putea fi observatori în comisiile de prevenirea a discriminărilor din şcoli şi membri în Consiliul Naţional de Etică.
9%, rata abandonului şcolar la romi
Rata abandonului şcolar la romi se ridică la 9%, cei mai mulţi părăsind şcoala din cauza sărăciei - 44%, dar şi din cauza rezultatelor slabe la învăţătură - 16% şi a mariajului timpuriu - 4%, potrivit raportului "O şcoală pentru toţi? Accesul copiilor romi la o educaţie de calitate", lansat joi de Agenţia de Dezvoltare Comunitară "Împreună". Majoritatea romilor, 90%, manifestă atitudini pozitive faţă de educaţie, dar, în acelaşi timp, se subliniază în raport că procentul de copii romi care nu au frecventat niciodată învăţământul este de 2%, în timp ce 11% din şcolile cuprinse în studiu nu deţin date referitoare la procentajul copiilor din comunitate necuprinşi în sistemul de învăţământ. Studiul a fost realizat în 77 de şcoli şi 23 de grădiniţe, în perioada aprilie 2009-aprilie 2010, în urma interviurilor realizate cu directori, profesori, părinţi şi copii romi, dar şi cu mediatori şcolari.