Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Companiile private absorb cei mai şcoliţi tineri
Mai mult de o treime dintre tinerii care termină o facultate îşi continuă studiile printr-o formă de specializare. Cea mai la îndemână formă educaţională pentru aprofundarea acestora într-un anumit domeniu este masterul, pe care îl urmează un sfert dintre absolvenţii de facultate, iar cea mai greu accesibilă formă este un curs MBA (2% dintre cei cu diplomă universitară).
Un studiu online realizat de GfK România în martie 2010, pe platforma www.askGfK.ro, a avut ca principal subiect educaţia, în special şcolile sau cursurile pe care tinerii educaţi din România le fac pentru aprofundarea unui domeniu sau dezvoltarea lor profesională şi personală, conform Mediafax. Rezultatele cercetării arată că ceva mai mult de o treime dintre tinerii care termină o facultate îşi continuă studiile. Majoritatea îşi continuă studiile în maximum primii trei ani după facultate şi aproape jumătate dintre ei fac mai mult de o şcoală suplimentară (a doua facultate/cursuri postuniversitare/master). Tinerii supra-şcoliţi lucrează în companii private, cu mai mult de 50 de angajaţi. Pentru un sfert dintre cei care şi-au aprofundat pregătirea, factorul hotărâtor a fost obţinerea unui serviciu mai bine plătit. Jumătate dintre cei chestionaţi nu au participat la nici un curs de pregătire profesională sau personală în 2009. Dintre cei care au participat la astfel de cursuri, ţinta profesională deţine supremaţia (40 la sută din eşantion), conform Mediafax. Tinerii caută întotdeauna surse de finanţare a cursurilor de dezvoltare profesională: o treime au făcut aceste cursuri gratis, iar o altă treime a beneficiat de acestea prin intermediul companiilor pentru care lucrează. Un sfert dintre ei şi-au plătit singuri cursurile, relevă studiul. Companiile investesc mult mai puţin în dezvoltarea personală a angajaţilor şi există un procent mic al celor care au combinat formarea profesională cu cea personală. Tinerii care au fost interesaţi în 2009 de dezvoltarea personală fie şi-au plătit singuri taxele, fie au aplicat la cursuri care le erau oferite gratis. Cursurile în comunicare sunt cele mai căutate. Aproape un sfert dintre cei care nu au participat la cursuri de dezvoltare în 2009 au făcut-o în 2008 şi 40% din eşantion nu au participat la nici un curs în 2009 şi 2008. Tinerii care au ultima şcoală absolvită liceul participă într-o măsură mai mică la cursuri de dezvoltare profesională decât cei care au studii universitare. Angajaţii companiilor de stat au participat mai mult la cursuri de dezvoltare profesională decât cei din companiile private. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 600 de respondenţi între 18 şi 44 ani din mediul urban care au absolvit un liceu sau facultate. Eşantionul este reprezentativ pentru populaţia ţintă, cu o eroarea maximă de 4%.