La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
„Ba se poate!“, un film despre copiii cu succes la Bac
Rata promovabilităţii la examenul de bacalaureat, aflată în scădere în cazul unor licee, a fost premisa iniţierii unui proiect-pilot intitulat „Zburd - Educaţie prin coaching“, derulat de Asociaţia ROI. Pentru a promova rezultatele acestui proiect, asociaţia a produs un film documentar educaţional intitulat „Ba se poate!“, în regia lui Tedy Necula, un tânăr masterand la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş - Boylai“ din Cluj-Napoca.
Cu sprijinul a numeroşi susţinători, persoane fizice, şi a programului european „Tineret în Acţiune“, filmul documentar „Ba se poate!“ a fost finalizat la sfârşitul anului 2013. Filmul spune povestea celor cinci licee care au obţinut rezultate remarcabile prin lucrul în echipă profesori-elevi-părinţi, în cadrul proiectului „Zburd - Educaţie prin coaching“.
Astfel, la începutul anului 2012, cinci licee care au avut un grad de promovabilitate redus la bacalaureat au beneficiat de un proiect-pilot pentru a-şi îmbunătăţi performanţele, printr-un proces de coaching de echipă. La nivelul fiecărui liceu a fost formată o echipă de voluntari alcătuită din profesori, elevi, părinţi, reprezentanţi ai autorităţii locale şi ai mediului de afaceri. Scopul a fost ca aceste grupuri să lucreze împreună în scopul îmbunătăţirii procesului de educaţie. Proiectul are la bază un proces de coaching de echipă ce şi-a dovedit eficacitatea şi eficienţa în lucrul cu şcolile din alte ţări. Echipa mixtă din fiecare liceu este sprijinită de doi antrenori pentru a putea să se formeze şi să devină eficientă. Echipa liceului este cea care identifică problemele, îşi asumă responsabilităţi, stabileşte obiective, găseşte soluţii şi duce la bun sfârşit proiecte destinate scopurilor pe care şi le propune. Antrenorii sunt, astfel, facilitatori ai acestui proces.
După aproape doi ani, cele cinci licee au obţinut rezultate remarcabile, în ciuda faptului că majoritatea elevilor din liceele selectate provin din medii defavorizate, cu familii monoparentale sau chiar fără părinţi, aşa cum arată iniţiatorii proiectului.
Rezultatele au fost excepţionale: rata de promovabilitate s-a dublat şi chiar s-a triplat în aceste licee (faţă de o creştere medie de 20% la nivel naţional).
Cu sprijinul unor antrenori voluntari, elevii, profesorii şi părinţii au învăţat să lucreze împreună. În plus, au reuşit să reducă semnificativ absenteismul şi să soluţioneze problemele legate de violenţă. Comunicarea elevi-profesori s-a îmbunătăţit, iar elevii au căpătat mai multă încredere în ei înşişi. Părinţii au început să se implice mai mult şi au contribuit şi ei la crearea unui mediu şcolar atractiv, conform site-ului zburd.ro.
Proiectul „Zburd - Educaţie prin coaching“ este derulat de Asociaţia ROI, în parteneriat cu Leadership in International Management, Asociaţia Română pentru Coaching, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei - Universitatea Bucureşti şi cu sprijinul Ministerului Educaţiei Naţionale. „Zburd - Educaţie prin coaching“ în licee continuă în 2014, în cadrul programului „Adoptă un liceu“.
Filmul „Ba se poate!“
După finalizarea proiectului-pilot, a urmat filmul realizat de regizorul Tedy Necula, care se doreşte a fi un film inspiraţional. S-a constatat că lipsa motivaţiei, a încrederii în sine, descurajarea afectează mulţi elevi. În loc de a fi acuzaţi că sunt dezinteresaţi, elevii pot fi inspiraţi şi încurajaţi. În acest sens a fost realizat şi filmul „Ba se poate!“, care demonstrează că, dacă licee care s-au confruntat cu situaţii dificile - cu majoritatea elevilor lor făcând naveta şi provenind medii defavorizate - au reuşit să obţină rezultate remarcabile prin lucrul profesori-elevi-părinţi, atunci oriunde se poate, aşa cum arată cei de la Asociaţia ROI.
O parte dintre profesori au folosit acest film, împreună cu elevii, la dirigenţie sau în timpul programului „Şcoala altfel“. De asemenea, filmul este indicat a se viziona şi împreună cu părinţii şi elevii, la şedinţa cu părinţii.
Începând cu luna decembrie a anului trecut, filmul a început să fie prezentat, în diferite oraşe din ţară. Astfel, filmul a fost vizionat în decembrie 2013 la Cluj-Napoca, la Câmpulung Muscel şi, neoficial, la un liceu din Bucureşti. Un moment important a fost acela al vizionării şi dezbaterii organizate la Bacău, pe 17 decembrie, eveniment la care au participat peste 1.500 de spectatori. Au luat parte liceeni, profesori, părinţi, reprezentanţi ai altor licee, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean şi ai autorităţilor locale.
Pe 12 februarie 2014, cu sprijinul Institutului Francez, a avut loc lansarea oficială la Bucureşti, eveniment la care au participat reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei Naţionale şi ai organizaţiilor neguvernamentale şi companiilor active în domeniul educaţiei. În februarie şi martie au avut loc vizionări şi dezbateri la Câmpulung Moldovenesc, Otopeni şi Călăraşi, unde au fost prezenţi peste 500 de elevi şi profesori, prin sprijinul acordat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Călăraşi. Pe 22 martie a avut loc la Institutul Francez din Bucureşti o vizionare şi o dezbatere specială pentru tineri în cadrul Festivalului „One World Romania“.
„Ba se poate!“ şi la Cluj-Napoca
Filmul a fost vizionat, apoi, în proiecţii speciale, la solicitarea unor licee. Un eveniment cu totul deosebit a avut loc la Cluj-Napoca, când filmul a fost vizionat la Cinema „Victoria“, la solicitarea unei parohii ortodoxe din oraş.
Astfel, proiecţia adresată elevilor de liceu, cadrelor didactice şi părinţilor a fost solicitată de Parohia „Sfântul Ioan Gură de Aur“ din Cluj-Napoca, iar la eveniment a fost invitat şi tânărul regizor, Tedy Necula, pe atunci încă masterand la secţia Film documentar a Facultăţii de Teatru şi Film a Universităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca.
Din povestea de viaţă a tânărului Tedy Necula nu lipsesc provocările pe care a reuşit, în mare parte, să le depăşească, astfel că experienţa sa personală l-a ajutat în definirea scopului său în viaţă şi în maniera de a aborda lumea. Copilul care la vârsta de 7 ani nu se putea mişca este acum un model de viaţă pentru alţii. În lumea filmului a intrat la vârsta de 13 ani, când a interpretat rolul principal, un copil cu probleme fizice, în filmul „Noro“ regizat de Radu Gabrea.
Au urmat, apoi, alte proiecte în lumea filmului, care numără peste 20 de spoturi pentru campanii sociale naţionale şi internaţionale, 20 de scurtmetraje, trei documentare, precum şi colaborări cu UNICEF şi cu diferite instituţii europene.
Tedy Necula a remarcat faptul că el este deosebit de interesat de proiectele sociale, pe care le abordează în maniera sa proprie: „Nu doresc să arăt nevoia. Ceea ce mă interesează este să arăt ceea ce inspiră, transformarea! Aşa m-au căutat şi cei de la Asociaţia ROI, iniţiatorii proiectului «Zburd - Educaţie prin coaching». Ei doreau ceva mai mic, dar eu le-am arătat cât de mare e ceea ce fac ei. Astfel că le-am spus să găsim resursele să facem un proiect mai mare, pentru că ne-am dat seama împreună că este un film model“.
Astfel, după cum a povestit regizorul, proiectul şi filmul abordează metoda de coaching în licee. „Au fost alese cinci licee unde rezultatele erau foarte slabe, promovabilitatea la bacalaureat era de 2%, în Bucureşti, Sibiu, Braşov, Câmpulung Muscel şi Iaşi, iar prin coaching, timp de doi-trei ani, a crescut promovabilitatea de la 2% la 40%, dar nu numai asta este relevant, din punct de vedere matematic, cât faptul că prin proiect au realizat legătura între părinţi, profesori şi elevi, au înţeles că prin comunicare se face totul. Comunicarea este ceea ce trebuie!“
Copii fără şanse
Tedy Necula a povestit că toată lumea îl întreba despre „coaching“: „Şi de fapt, cum îmi place mie să definesc coachingul - pentru că toată lumea mă întreabă ce e asta -, acesta e specialistul în problemele de psihologie care te ajută să îţi pui întrebările la care nu te-ai fi gândit. Şi, în felul acesta, te ajută să îţi stabileşti nişte obiective pe care să le urmezi. Iar chestia asta, aplicată în educaţie, este importantă pentru că în aceste licee intră copii blazaţi, copii cu note de 1-2 la matematică şi cărora nimeni nu le dă nici o şansă, sunt copii, majoritatea, cu probleme sociale, din mediul rural. Dacă le arăţi că se poate, căci despre asta e vorba, este fascinant!“
Astfel, echipa de filmare a mers în fiecare liceu, la încheierea proiectului, unde „am cinematografiat poveşti ale copiilor, părinţilor, profesorilor, iar ce mi s-a părut fascinant este să-i vezi pe aceştia, în comparaţie cu colegii lor cu care nu s-a lucrat prin această metodă. În fiecare liceu s-a lucrat doar cu o parte din copii, cu masa critică prin care se generează schimbarea. Iar diferenţa între cei care au intrat în proiect şi cei care nu au intrat este de atitudine, de comunicare, de încredere, de modul cum vorbeau despre bacalaureat şi chiar cum mergeau“.
Întrebat fiind ce anume l-a impresionat din relatările copiilor, care de cele mai multe ori se aflau în situaţii sociale extrem de dificile, Tedy Necula a arătat că „fiecare dintre participanţi avea o poveste foarte puternică, sunt copii fără părinţi, sunt copii care s-au angajat ca să îşi poată ajuta familia, dar sunt şi profesori, directori de şcoală care se luptă cu sistemul ca să aplice nişte metode mai prietenoase şi să şi-i atragă pe copii“.
Aceşti copii sunt de multe ori blazaţi din start, nu îşi imaginează că ar putea avea şansa să scape de problemele pe care le au. „Cred ca nimeni nu este condamnat. Dar nu le-a arătat nimeni ce au în ei, iar singur nu poţi vedea, până când nu e cineva care să te îndrume. Eu cred că oamenii au nevoie de inspiraţie, pentru a ajunge să se inspire prin ei înşişi“, a afirmat Tedy Necula.
Astfel, filmul este realizat pentru a ajunge la cei care au nevoie de inspiraţie: „Filmul a avut premiera în decembrie anul trecut la Cluj-Napoca, iar până în prezent a ajuns în mai multe oraşe din ţară, având o distribuţie cinematografică naţională cu un număr destul de mare de spectatori, fiind cu target pe elevi, profesori şi părinţi, cu o descriere foarte atrăgătoare: «Reţeta succesului în educaţie». Noi dorim să ajungem cu acest film în cât mai multe licee pentru că este o metodă educaţională, un exemplu că se poate! După premiera filmului am fost invitat în licee, am vorbit cu elevii“, a spus Tedy Necula.
Oamenii trebuie să fie surprinşi
Tânărul regizor este interesat de această zonă a problemelor sociale pe care le numeşte „provocări“, dar atrage atenţia că este foarte importantă abordarea care trebuie să fie inspiraţională: „S-a tot arătat ce rău, cât e de rău, în campanii, în spoturi TV“, însă Tedy Necula crede că spoturile şocante nu sunt soluţia, oamenii nu trebuie să fie şocaţi. „Nu trebuie să şochezi, trebuie să surprinzi, să vezi cum e posibilă schimbarea, nu problema, că problema o ştiu toţi. Acesta e un mod de abordare“.
Astfel, aşa cum a observat Tedy Necula, oamenii pot fi surprinşi atunci când este pus accentul pe latura pozitivă de schimbare: „Adică nu mai atrag o dată atenţia, ca la ştiri, «vezi că ăla se droghează!». Eu fac o diferenţă între ceea ce înseamnă motivaţional şi inspiraţional. Discursul motivaţional predică o metodă, îţi spune faci aşa, aşa, aşa! Din discursul inspiraţional îşi ia fiecare ce are nevoie. Eu fac filme inspiraţionale, dar poate pentru cineva, chestia aia nu e deloc inspiraţională“. În schimb, pentru foarte mulţi elevi, profesori şi părinţi, filmul „Ba se poate!“ a fost o sursă de inspiraţie, fiind solicitat spre a fi vizionat şi pentru a înţelege care este „cheia succesului la bac“.
Aşa cum a menţionat, referitor la proiectul educaţional, un rol foarte important îl are comunicarea: „Contează foarte mult relaţiile între oameni, cum ne raportăm unii la alţii. Acum este o modă de a comunica în stil «corporate». În următorul meu proiect de film totul se întâmplă într-un metrou care rămâne blocat. Pentru o oră şi jumătate vezi ce se întâmplă în acest metrou, cum relaţionăm unii cu alţii, cum suntem străini, cum nu avem curajul să ne privim în ochi, sau să pornim o relaţie până ceva nu ne pune împreună. Ideea mi-a venit pentru că am mers cu metroul tot liceul şi am văzut cât sunt oamenii de singuri între ei“.
Această „singurătate“ a omului înconjurat de alţi oameni este pusă în seama societăţii actuale, în care „publicitatea te face foarte singur, se referă doar la tine, iar având aceste influenţe nu mai simţi nevoia apropierii de ceilalţi, decât prin mijloacele astea moderne, cum e Facebook. Nu stă în natura oamenilor să se înstrăineze, este o natură transformată. Dacă te uiţi la comunităţile mai mici, atunci când apare cineva nou, toţi sunt doritori de a-l cunoaşte. Acum nu-şi mai vorbesc vecinii între ei! Este şi o problemă de timp şi de rutină, dar cred că sunt multe influenţe din media, advertising… şi atunci aştepţi să vină cineva cu un proiect care să te deschidă“, a spus Tedy Necula.