Laurent Schwarz, un băiat german de doar 3 ani din Neubeuern, Bavaria, care pictează forme abstracte şi colorate folosind pensule, rulouri sau direct degetele înmuiate în vopsea, face de câteva luni senzație pe In
Constantin Amăriuţei, dorul românesc şi cireşele lui Heidegger
Emigraţia românească de la Paris, provocată de venirea comuniştilor la putere în România veacului trecut, l-a cuprins şi pe Constantin Amăriuţei, scriitor distins cu premiul Rivarol în Franţa, poet, prozator, co-fondator al revistei „Caete de dor” (1951-1960) şi autorul unei tipologii metafizice despre poporul român.
Constantin Amăriuței s-a născut la Focşani, la 20 octombrie 1923, şi a murit la Paris, la 7 iunie 2007. După ce şi-a luat licenţa (1943) la Facultatea de Litere şi Filosofie din Bucureşti a fost pentru scurtă vreme asistentul lui Mircea Florian la catedra de Istoria filosofiei moderne. A intrat în Partidul Social Democrat şi a primit postul de şef de cabinet al ministrului muncii şi prevederilor sociale (1946), dar un an mai târziu, primind o bursă de studii de la statul francez, pleacă la Paris şi rămâne acolo. Doctoratul avea să-l obţină însă în anii ʼ80, cu o teză strălucită în metafizică, susţinută la Sorbona.
După scurta orientare de stânga pe care o avusese în ţară, odată ajuns în Franţa, și-a schimbat complet simpatiile politice, devenind conştient de ravagiile comunismului în ţara natală şi în tot spaţiul atins de acesta. Cercetătorul Dan Anghelescu, într-un articol din revista „Mozaicul” (nr. 5/2008), spunea: „Conștienţi că bolșevismul sovietic era pe cale sã desăvârşească un veritabil asasinat spiritual, exilaţii, în replică, iniţiaserã un așa-numit front publicistic al emigraţiei românești”.
O revistă a dorului de ţară
În 1951, Constantin Amăriuţei şi Virgil Ierunca fondau o revistă care avea să devină emblematică pentru condiţia celor numiţi şi „desţăraţi”, dându-i titlul „Caete de dor”, dor de ţară - se înţelege, o revistă care se autointitula de „metafizică şi poezie” și care a cunoscut o lungă și consistentă apariție, fiind una dintre cele mai importante din exil. În loc de program-manifest, ei publicau aceste cuvinte: „Caetele acestea sărace apar fără un «cuvânt de început». Pentru că ele vorbesc celor puţini. Acelora care în libertate şi râvnă probează vrerea de dăinuire a cuvântului şi gândului românesc. Celor care se străduiesc să vadă în spiritualitatea românească realitate, tâlc şi valoare. Acelora, mai cu osebire, care, aici şi acum, inaugurează o altă prezenţă în vreme, aceea de a substitui categoriei politice, dimensiunea de risc şi distanţă a spiritului”.
Constantin Amăriuţei, ca şi Virgil Ierunca, de altfel, considera o urgenţă păstrarea conştiinţei naţionale, în acele condiţii de surghiun şi depărtare de ţară. Amăriuţei îşi dorea ca revista „Caete de dor” să fie „o continuare a culturii româneşti dintre cele două războaie”. Semnează în paginile ei eseuri în care dezvoltă un sistem propriu de viziune asupra spiritualității românești, situându-se astfel în vecinătate de idei cu Constantin Noica, Mircea Vulcănescu, Lucian Blaga, Constantin Rădulescu-Motru. Face analiza diverselor mituri ale culturii române, publică studii despre simbolistica elementelor pascale şi ale Ortodoxiei, în general, dar îl interesează nu numai ce se scrie în exil, ci şi literatura celor „de acasă”. Eseistul s-a îndreptat şi spre opera eminesciană, consacrându-i mai multe studii, iar în final, volumul „Eminescu sau lumea ca substanță poetică”.
Premiul Rivarol în 1955
Constantin Amăriuţei a fost şi un prozator apreciat de critica literară din Franţa, numele lui fiind cunoscut în presa culturală franceză pentru articolele sale. S-a aflat în relaţii de prietenie cu unii literaţi francezi, între care Albert Camus, pe care l-a cunoscut încă din primii săi ani parizieni. Sub pseudonimul Constantin Amariu, pe care l-a folosit pentru scrierile în franceză, a publicat trei romane interesante. În 1955 i-a apărut în franceză primul roman, cu titlul „Le Paresseux” (Leneșul), şi care, girat de Camus, a primit premiul Rivarol, oferit pentru cea mai bună carte în limba franceză aparţinând unui autor străin. În Enciclopedia exilului literar românesc, Florin Manolescu se referă la acesta astfel: „Luându-și ca subiect acţiunea unui activist de partid trimis de comuniști sã realizeze colectivizarea agriculturii într-un sat din Moldova, romanul lui C. A. polemizează indirect cu literatura realist-socialistă din România (în special cu Mitrea Cocor de Mihail Sadoveanu) și cu iluziile sociale și estetice ale intelectualitãţii franceze de stânga (așa cum era Jean-Paul Sartre)”.
Autorul însuşi sublinia că romanul său „oferă literaturii europene o imagine originală a sufletului românesc şi a spaţiului ocupat de ruşi. E vorba în acest roman de întâlnirea unui comunist cu Dumnezeu“ (Destin, nr. 10/1956). Într-o scrisoare către regizorul și scriitorul Luca Pițu, Amăriuței își dezvăluia motivația pentru care scrisese acel roman: „În 1948, anul proiectului, plecând de la Povestea unui om leneş, scopul meu n-a fost decât să ridic «lenea» (românească) la rangul de virtute naţională în vremea rezistenţei româneşti la acţiunea stahanovistă a vătafilor moscoviţi. (...) Pe vremea aceea, legionarii de (Deleanu, de exemplu) mi-au spus că rezistenţa este, în munţi, curajoasă, nu pasivă” (Dacia literară, nr. 7-8/ 2013).
În paralel cu publicistica din revistele româneşti, era prezent tot mai mult şi în cele franceze, continuând să scrie proză. În 1957 publică al doilea roman, „La Fiancée du silance” (Logodnica tăcerii), în care abordează mitul mioritic, scrierea fiindu-i distinsă de francezi cu Prix de la Fondation del Duca, pentru ca, în 1958, să fie din nou prezent în librăriile franceze cu „Le Pauvre dʼesprit” (Săracul cu duhul), de data aceasta exploatând în viziune alegorică figura personajului Păcală.
O vizită la Martin Heidegger
Toate aceste preocupări ce se hrănesc din literatura veche românească şi din înţelepciunea poporului român sunt teme pe care le dezvoltă şi în gândirea sa filosofică. „Prolegomenele” sale alcătuiesc o veritabilă tipologie metafizică a poporului român. În 1951, extrem de preocupat de cercetările sale privind teza de doctorat, în sfera fenomenologică referitoare la „originea lumii”, decide să-l viziteze pe filosoful Martin Heidegger (1909-1976), care trăia la Freiburg. În revista „Caete de dor” reconstituie momentele petrecute în compania gânditorului german, pe care îl găseşte în căsuţa lui de basm, cu versuri inscripţionate pe frontispiciu, la care ajunge după ce parcurge un drum şerpuit prin pădure şi trece pe lângă o troiţă. Filosoful îl primeşte cu multă bunăvoinţă, discută pe tema problemelor ontologice care îl frământă pe român. Acesta din urmă, ca un ucenic pregătit, are carneţelul şi stiloul gata pentru notiţe. La o întrebare pe care Amăriuţei i-o adresează, maestrul, în spirit socratic - şi am spune, cu smerenie creştină - îi răspunde că nu ştie. „Dar Heidegger nu vrea ca după- amiaza mea să fie un orizont al eşecului; mă întreabă ce s-a întâmplat cu C. Noica, acest român care l-a impresionat prin inteligenţă şi cultură. Îi spun că într-adevăr Noica este un mare începător de filosofie românească, împreună cu un alt român, de destin tragic, M. Vulcănescu. (...) Îi vorbesc de încercările exilaţilor de a continua aceste întemeieri, de «Caete de dor». Heidegger e din ce în ce mai interesat: «Ce sens are dorul? Lumea sau Firea în filosofia românească?»”, consemnează Amăriuţei despre acea întâlnire. Povesteşte cum filosoful german i-a dat la plecare o enormă pungă cu cireşe, culese dintr-un cireş din curte. „Afară, spre Freiburg, drumul coboară în seara împăciuitoare. Lângă troiţă, m-am oprit şi m-am închinat. Căci înţelesesem celălalt adevăr, pe care filosoful nu-l discută. Iisus stă mereu răstignit./ Iunie 1951.” Cine doreşte poate citi întregul text despre vizita la Freiburg în revista „Caete de dor”, varianta retipărită la Bucureşti, Editura Jurnalul literar, de Nicolae Florescu în perioada 2000-2003.
Volume publicate de Constantin Amăriuţei: Le Paresseux, Paris (1955) - premiul Rivarol; La Fiancée du silance, Paris (1957); Le Pauvre dʼesprit, Paris (1958); LʼÉglise au service de la liberté, Paris (1960); Verité chrétienne et erreure spirituelle, Paris (1961); Les Sept péchées capitaux, Paris (1964); LʼOeuf, Paris (1970); Rânduiala. Perspective româneşti (în colaborare), Paris (1973); Les Prophéties de lʼan 2000, Paris (1983); Eminescu sau lumea ca substanță poetică, Bucureşti (2000).