La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
Întâlnire cu pânzele pictorului Dan Palade
"Izolări active", titlu dat de artist expoziţiei sale, vorbeşte despre necesara reculegere care precedă spunerea, înţelegerea şi, de ce nu, revelaţia.
La Palatul Mogoşoaia am ajuns într-o dimineaţă însorită de septembrie cu gazonul strălucind de un verde, culmea, primăvăratic, contrapunctat însă de ruginiul câtorva frunze de arţar căzute acolo aşa, ca pentru mai mult efect plastic. Curtea interioară a Mogoşoaiei era animată pentru un ceas matinal de sfârşit de săptămână, şi nu numai de vizitatorii dornici de experimente vizuale de calitate. Pe gazonul de mai sus, nişte sculpturi bidimensionale, decupaje metalice de siluete feminine, colorate în alb, roşu şi albastru stăruiau încă pe peluză pentru a ne mai vorbi puţin despre bucuria estivală a reîntoarcerii la natură. Lăsând în urmă această exuberanţă, am intrat în spaţiul ce îndeamnă la reculegere şi la meditaţie al galeriei cunoscute sub numele de Cuhnia. Şi nici că se putea un spaţiu mai potrivit pentru a dezvălui vizitatorilor o perspectivă plastică atât de plină de spiritualitate. Am simţit că pentru a putea vorbi despre pânzele lui Dan Palade ar fi mai nimerit ca mai întâi să tăcem. Lucrări ca nişte ferestre Cromatica lucrărilor este de o mare sobrietate, rareori punctată de culori mai vibrante precum roşul, galbenul sau violetul, care nu fac decât să sporească prin prezenţa lor sporadică, circumscrisă de prezenţa netă a nonculorilor, forţa tăcută a diverselor nuanţe de gri, de bej, de ocru pastelat, de albastru. Frapantă şi fascinantă la aceste pânze este impresia că albul şi negrul se pretează unor jocuri de nuanţe. În acest cadru coloristic au loc întâlniri şi dialoguri misterioase, comunicări la un nivel profund. Zona către care se deschid lucrările ca nişte ferestre ale lui Dan Palade, fereastra este un motiv frecvent, este cea a spiritualului a cărui prezenţă este atestată plastic prin simboluri creştine precum peştele, crucea, cupa cu vin, porumbeii, chivotul, toaca, pâinea. Scara tainică a înţelesurilor Despre pictura lui Palade, pr. Ioan Bizău a vorbit cuprinzător şi sensibil: "Omul duhovnicesc vede în toate structurile şi lucrurile lumii o scară tainică a înţelesurilor care urcă până la Dumnezeu. În acelaşi timp, un astfel de om trăieşte cu bucuria de a-l vedea pe Creatorul şi Proniatorul lumii în toate lucrurile şi fenomenele ei. Având o perspectivă spirituală asupra realităţii înconjurătoare, Dan Palade este preocupat de fineţea desenului şi de transparenţa culorilor, ceea ce înseamnă înduhovnicirea lor. În lucrările sale culoarea se exprimă deopotrivă liric şi ascetic." Ca şi curent artistic, lucrările din ultimii ani ai lui Dan Palade se încadrează într-un nou tip de modernism îmbogăţit atât prin îndelunga sa muncă de creaţie, ci şi prin coagulările fireşti înregistrate în evoluţia artelor plastice. Reţineţi aşadar o invitaţie la meditaţie plastică, la Cuhnia Mogoşoaiei, cât vara se mai joacă pe gazonul punctat cu auriu al curţilor interioare brâncoveneşti.