La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
„Mir și borangic” - verigă între icoană şi portul popular
Muzeul Național al Țăranului Român (MNŢR) a deschis expoziția „Mir și borangic”, care aduce împreună icoana și ia, în creația artistei Camelia Ionescu-Popa. Proiectul expozițional își propune să valorifice resursele tradiționale și să scoată în evidență legătura dintre arta sacră și arta tradițională. Camelia Ionescu-Popa s-a remarcat ca iconar și pictor de biserici, însă are și foarte multe lucrări laice, de șevalet, în care sunt surprinse chipuri de țărani, costume populare, precum și multe simboluri pe care le întâlnim pe ii.
Expoziția „Mir și borangic” se încadrează în formatul proiectelor MNȚR al căror demers urmărește să evidențieze semnificațiile elementelor tradiționale, varietatea de expresie, dar mai cu seamă să revitalizeze tradiția prin modalități de interpretare artistice. Artista Camelia Ionescu-Popa a gândit expoziția ca o verigă între icoană și costumul popular, iar accentul cade îndeosebi asupra iei.
Curatorul expoziției, Luiza Barcan, critic și istoric de artă, consideră că „expoziția ne aduce mai aproape de frumusețea lucrurilor simple, tradiționale, care sunt din ce în ce mai valoroase, odată cu trecerea timpului. «Mir și borangic» este titlul inspirat, ales de artistă, pentru expoziția sa gândită ca o verigă între icoană, lucrare de artă sacră prin excelență, și costumul popular, creație laică, accentul căzând îndeosebi asupra iei. Subtil, la nivel vizual, există o zonă comună, percepută mai degrabă de ochiul unui inițiat, a celor două expresii artistice, ambele de factură tradițională: cromatica discretă, rafinată, de extracție naturală pură, texturile suave, amprentate de simboluri creștine, îndeosebi de cruce, și transparențele obținute prin utilizarea laviurilor, în arta icoanei sau a frescei, ori prin suprapunerile de registre, în arta țesăturilor. Dar, pe de altă parte, expoziția Cameliei Ionescu-Popa propune un dialog fertil între arta tradițională, sacră ori utilitară, și pictura contemporană”.
Camelia Ionescu-Popa a afirmat, la vernisajul expoziției, că aceasta din urmă „este în primul rând o căutare, este o cercetare pe care o întreprind ca artist plastic. Este un limbaj prin care pot deschide noi orizonturi compoziționale. Ia românească este un simbol ce valorifică ideea de cruce. Este crucea care s-a cusut fir cu fir în portul popular românesc, iar dacă privim cu atenție vom vedea același simbol și în icoană. Ia stă în strânsă legătură cu viața pământească a omului care a purtat-o, dar totul se învârte în jurul crucii, de aici am pornit expoziția”. Puteţi admira această expoziţie din Sala Noua Galerie a MNŢR, până în 3 iulie 2022, de marți până duminică, între orele 10:00 şi 18:00. (A. D.)