La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
„Tragedia lui Carmen“, perla Festivalului Artelor de anul acesta
În perioada 10 - 15 octombrie, cea de-a doua ediţie a Festivalului Artelor promite să ţină publicul iubitor de artă aproape de scenele culturale ale Capitalei. Între spectacolele de teatru, muzică clasică, spectacole de balet, recitaluri instrumentale, lansări de carte, se remarcă "Tragedia lui Carmen". Un spectacol despre armonia dintre teatru şi operă.
Reprezentaţia porneşte de la varianta scenică creată de Peter Brook, Jean Claude-Carriere şi Marius Constant, în regia lui Ion Caramitru. Spectacolul va avea loc pe data de 14 octombrie, de la ora 19:00, la Teatrul Naţional bucureştean. "Tragedia lui Carmen" nu e pe gratis, preţul biletelor variază între 30 şi 60 de lei. Printre participanţii la această ediţie a Festivalului Artelor Bucureşti se numără importanţi artişti români: Radu Beligan, Tudor Gheorghe, Ion Caramitru, Felicia Filip, Maia Morgenstern. Unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni internaţionali, Lothar Hensel va deschide festivalul cu un spectacol cu orchestră simfonică, sub titulatura - "Tango Sinfonico". De asemenea, cea de-a doua ediţie a festivalului va bifa momente importante, precum relansarea revistei "Moftul Român", precum şi lansarea volumului biografic "În umbra menestrelului", semnat Tudor Gheorghe. Începând din data de 10 octombrie a.c., preşedintele onorific al festivalului este maestrul Radu Beligan. Potrivit organizatorilor, Festivalul Artelor este conceput de o asemenea manieră, încât să reprezinte, prin conţinuturile tematice şi prin varietatea genurilor artistice promovate o contribuţie importantă la afirmarea României ca veritabil reper cultural european. Se doreşte a fi un amplu eveniment artistic cu rezonanţe interne şi internaţionale. Cât priveşte mesajul, acesta este unul de sensibilizare şi de atragere spre viaţa artistică a unui public numeros, în special a tinerilor. "Cea mai bună operă din câte există" "Muzica aceasta mi se pare a fi perfectă... cu toate că şi acţiunea singură ar fi în stare să transpună. De la Merimee păstrează logica pasiunii... implacabila rigoare... Prin ea se exprimă un alt fel de senzualitate, o sensibilitate aparte... Oarba soartă o apasă pe Carmen, fericirea ei e scurtă, năprasnică şi lipsită de milă. Îl invidiez pe Bizet pentru curajul asumării acestei sensibilităţi, rămasă neexplorată în cumintea noastră muzică europeană... În sfârşit iubirea, iubirea revenită la starea ei naturală. Iubirea concepută ca fatum, ca fatalitate-cinică, inocentă, crudă... Structura, ideea şi deznodământul tragic se regăsesc integral în operă... Îmi vine să cred că aceasta este cea mai bună operă din câte există." (Friedrich Nietzsche, 1881)