Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
„Dascălii trebuie să fie în slujba elevilor, şi nu stăpânii acestora“
Preşedintele Traian Băsescu a participat, ieri, la cea mai mare lecţie ţinută în România, la care au participat, simultan, peste 30.000 de elevi din mai multe judeţe. Cu acest prilej, Traian Băsescu a remarcat faptul că sunt necesari „ani buni“ pentru modernizarea sistemului educaţional, dacă se începe „de acum“.
Şeful statului, prezent la „Cea mai mare lecţie“ desfăşurată la Colegiul Naţional „Spiru Haret“, a atras atenţia că, în cazul în care sistemul educaţional nu se modernizează rapid, România nu va avea şanse să fie competitivă în Uniunea Europeană şi va rămâne un furnizor de „forţă de muncă îndoielnică“ şi o ţară fără performanţe economice.
„Fondul problemei este competitivitatea României. Marea problemă a României va fi dacă va reuşi să fie competitivă în sistemul global, iar acest lucru depinde de sistemul educaţional“, a explicat Traian Băsescu.
Preşedintele României a spus că există riscul ca, într-un număr de ani, din pricina creşterii diferenţelor din sistemul de educaţie din România şi cel din ţările UE, să fie discriminate generaţii întregi de români pe piaţa europeană a muncii, din cauza faptului că vor avea „pregătire necalificată sau slab calificată“.
Traian Băsescu a susţinut că elevii au prea multe ore de curs pe zi şi prea multe materii de învăţat, iar la ieşirea de pe băncile şcolii sunt „nişte maşinării plictisite de şcoală“.
„De ce un copil poate fi ţinut în bancă şase ore pe zi, în timp ce un dascăl nu poate sta mai mult de două-trei ore? Într-o societate civilizată, în şase ore, un copil face şi cursurile, şi temele“, a spus Băsescu.
Şeful statului a vorbit despre necesitatea reformei curriculare şi „aerisirea“ materiei, care este prea condensată.
În ce priveşte materiile opţionale, Băsescu a spus că la foarte puţine şcoli elevii au şansa să opteze pentru unele materii.
Traian Băsescu a ţinut să atragă atenţia că alocarea de fonduri mai mari către educaţie nu s-a făcut numai pentru creşterea salariilor profesorilor, ci şi pentru copii.
„Sunt categorii în educaţie care au constatat aşa: dacă tot s-a dublat bugetul educaţiei faţă de anul 2004, păi de ce să dublăm numărul de toalete în şcoli, să nu ne dublăm salariile, inovaţia acestui an, dincolo de alte creşteri. E o chestiune de responsabilitate aici. Alocarea de bani cu prioritate pentru educaţie nu s-a făcut numai pentru salarii şi pentru a da dascălului un standard de viaţă, ci s-a făcut şi pentru copii“, a spus Băsescu.
Potrivit preşedintelui, orice ministru al Educaţiei ar trebui să dirijeze şi să administreze echilibrat banii între mediul rural şi cel urban, ţinând cont de diferenţa deja existentă între cheltuielile materiale, salarii, investiţii.
Adresându-se profesorilor, Traian Băsescu i-a sfătuit ca, până la vârsta de 14 ani a elevilor, să se substituie părinţilor, iar după ce elevul a intrat la liceu, să-i fie acestuia „partener“.
„Dascălul stă la dispoziţia beneficiarului, e un beneficiar al copilului şi nu stăpânul lui“, a adăugat Băsescu.
Preşedintele a dat ca exemplu modul plăcut de predare al unor profesori de chimie şi fizică, pe care i-a avut în şcoală, motiv pentru care a fost atras de aceste materii.
Băsescu atrage atenţia asupra educaţiei copiilor de etnie rromă
De asemenea, preşedintele Traian Băsescu s-a referit la problema copiilor rromi care nu merg la şcoală. În opinia sa, fenomenul este cauzat, în principal, de educaţia şi cultura familiilor din această etnie. În timpul dezbaterii, o profesoară a declarat că o elevă de etnie rromă i-a spus că familiile aparţinând acestei minorităţi nu au în cultură trimisul copiilor la şcoală, iar Liliana Preoteasa, reprezentant al Ministerului Educaţiei, a menţionat că o cauză a fenomenului este „sărăcia cruntă“ cu care aceşti oameni se confruntă.
În replică, Băsescu a declarat că familiile de rromi fac mulţi copii, iar indemnizaţiile de la stat pe care le încasează astfel le-ar permite să îi trimită la şcoală. „Nu uit că am fost patru ani primar al Bucureştiului, cu o populaţie consistentă de rromi, concentrată în diverse cartiere. Problema nu sunt copiii şi aş îndrăzni să spun că sărăcia este doar o parte a problemei. Familiile de rromi au, în general, un număr mare de copii şi indemnizaţiile pe care le primesc de la stat le permit să asigure copiilor şi săndăluţe, (...) şi biletul de tramvai sau de metrou, şi biletul de autobuz să mergă la şcoală, şi o hăinuţă. Marea problemă este educaţia şi cultura familiilor de rromi“, a spus Băsescu. În opinia acestuia, „problema trebuie căutată la părinţi, în primul rând, acolo unde, din punct de vedere cultural, mersul la şcoală nu este o prioritate, de multe ori“. El a precizat că este vorba despre un punct de vedere personal, dar care „rezultă din discuţii şi realităţi“. El a menţionat însă că afirmaţia nu trebuie generalizată. Preşedintele a mai declarat că ar trebui ca şi adulţii din aceste familii să fie încadraţi în cicluri de învăţământ similare primelor patru clase. „Măcar să poată semna“, a precizat Băsescu.