Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Educația religioasă în Scoția
Scoția este o țară cu o tradiție creștină îndelungată. Guvernul scoțian crede că studiul educației religioase și morale (RME) se poate baza pe tradițiile creștine puternice ale țării, fără a le compromite, dar promovând în același timp și înțelegerea și respectul pentru alte credințe și convingeri.
În prezent, Scoția este o națiune în care conviețuiesc creștini aparținând multor denominațiuni, credincioși aparținând marilor religii ale lumii, precum și oameni ale căror credințe nu se încadrează în nici o tradiție religioasă. Această diversitate este apreciată deoarece contribuie la îmbogățirea spirituală a țării și inspiră copiii și tinerii să își dezvolte propriile credințe și valori.
În acest context, predarea educației religioase are un statut bine definit în cadrul învățământului scoțian. Disciplina are denumiri diferite cum ar fi educația religioasă și morală (RME) sau studii religioase, morale și filosofice (RMPS). Indiferent de denumire, această disciplină oferă posibilitatea elevilor de a explora marile religii ale lumii și de a aborda și modul de viață care este independent de credința religioasă. În centrul RME se află preocuparea de a afla cine este omul și cum se poate răspunde la întrebări legate de înțelesul, valoarea și scopul vieții.
În anul academic 2010‑2011, în școlile scoțiene a început să se implementeze un nou curriculum național numit „Curriculum pentru excelență”. Acest nou curriculum a fost descris ca fiind „cel mai ambițios program de schimbare educațională care a avut vreodată loc în Scoția”1. Noul curriculum scoțian recunoaște faptul că RME aduce o contribuție foarte importantă la dezvoltarea personală și socială a elevilor2. Formarea unor valori și credințe sigure joacă un rol important în bunăstarea spirituală și afectivă a elevilor pentru că ei învață să fie încrezători în exprimarea credințelor și valorilor lor. În mod încurajator, Guvernul scoțian și‑a luat angajamentul de a păstra RME ca o parte esențială a curriculumului pentru toți tinerii.
Religia are un rol central în pregătirea tinerilor pentru viață
În noul curriculum, în școala primară (4‑5 ani până la 11‑12 ani) elevii studiază diverse discipline aparținând celor opt arii curiculare care includ RME ca materie obligatorie de studiu. În școala secundară, în S1-S2 (12 - 13 ani) elevii studiază nouă discipline, iar în S3 (13‑14 ani) ei aleg șapte discipline pe care le vor studia mai în profunzime în S4 (14‑15 ani). Spre exemplu, biologia, chimia și fizica fac parte dintr‑o categorie din care elevii vor alege doar una pe care o vor studia mai departe. Singurele discipline obligatorii în școala secundară (S1‑S4) sunt RME (educația religioasă și morală), educația fizică și educația personală și socială (asemănătoare dirigenției în sistemul românesc). Astfel, RME este parte integrantă a curriculumului național începând cu Primary 1 (4‑5 ani) și până la Secondary 4 inclusiv (14‑15 ani).
RME se studiază o oră pe săptămână în P1‑S4, dar unele școli, în care studiul religiei este foarte popular, oferă două ore pe săptămână pentru studiul disciplinei. În plus, în S4, unde există doritori, școala oferă șase ore pe săptămână pentru studiul RME care se vor finaliza cu un examen național pentru obținerea certificatului „National 5”.
În S5 și S6 (15‑18 ani), elevii își aleg cinci discipline pe care le vor studia pentru examenul național numit „Higher” sau „Advanced Higher” (echivalentul bacalaureatului românesc) cu șase ore pe săptămână pentru fiecare disciplină. Popularitea și importanța unui subiect se apreciază după numărul de elevi care îl aleg pentru examenele naționale. Un studiu despre situația disciplinei RME din Marea Britanie evidențiază interesul fără precedent al copiilor în ceea ce privește educația religioasă. Astfel, conform statisticilor, în anul 2011 în Scoția au concurat pentru examenul de Higher RMPS 4.100 candidați, în comparație cu 1.323 de elevi în 20063.
Guvernul scoțian a finanțat de curând studii care să arate impactul, punctele tari și aspectele care trebuie îmbunătățite pentru fiecare disciplină din
curriculum. Studiul a evidențiat că RME este foarte popular în multe școli pentru că elevii apreciază disciplina ca fiind relevantă pentru viețile lor și interesantă4. Printre alte puncte tari se numără și faptul că Scoția este recunoscută la nivel internațional pentru calitatea predării și a învățării în RME, există multe certificate și distincții pe care elevii le pot obține prin studierea disciplinei, numărul celor care aleg RME pentru examenele naționale este în continuă creștere. Bill Maxwell, șeful executiv „Education Scotland” (agenția executivă a Guvernului scoțian care răspunde de sistemul de educație) sublinia că religia are un rol central în pregătirea tinerilor pentru viață5.
Se pare că sunt câțiva factori care explică aceasta: dorința de a înțelege credința religioasă mai în detaliu și faptul că mulți profesori de religie ajungând în posturi de conducere în cadrul școlilor au contribuit la o promovare mai bună a disciplinei printre elevi. De asemenea, elevii tind să ia RME mai în serios deoarece cursurile conduc la o certificare națională, așa cum se întâmplă într‑un număr crescut de școli.
Școala ia în considerare așteptările comunității și implică părinții în luarea deciziilor
Stephen McKinney, profesor universitar la Glasgow University, care a scris despre istoria educației religioase în Scoția, vede subiectul ca fiind într‑un avânt foarte mare de când a fost inclus în dezvoltarea curriculumului național, un statut care ceva timp înainte era departe de a fi garantat, și a primit sprijin de la secretarul pentru educație din acea perioadă, Michael Russell.
În cadrul RME, elevii studiază două mari domenii: creștinismul (credința, valorile și tradițiile) și religiile lumii (credința, valorile și tradițiile). Astfel, în plus față de studiul creștinismului, fiecare școală ia decizia ce religii ale lumii vor fi selectate pentru studiu pentru a dezvolta adâncimea înțelegerii. Școlile iau în considerare circumstanțele locale și așteptările comunității și implică părinții în luarea deciziilor. În documentele oficiale se evidențiază importanța evitării acoperirii superficiale a prea multe religii sau aspecte, ceea ce poate genera confuzii.
În timpul perioadei de consultare pentru „Curriculumul pentru excelență: educația religioasă și morală”, a reieșit faptul că s‑au făcut presiuni ca și creștinismul să fie inclus în religiile lumii, să nu i se mai acorde prioritate de studiu față de celelalte religii ale lumii. Cu toate acestea, creștinismul a fost reconfirmat ca o parte importantă și relevantă pentru predarea religiei, ca o recunoaștere a faptului că a modelat și a marcat istoria și tradiția Scoției și continuă să exercite și azi o influență în viața națională a Scoției.
Au fost de asemenea și alte voci care au cerut o concentrare mai mare pe filosofie, dar majoritatea profesorilor consultați au susținut punctul de vedere că religia trebuie să fie în centrul studiului RME.
Desfășurarea ceremoniilor religioase în școlile din Scoția, prevăzută în Legea educației din 1980
Toate aceste informații se referă la predarea religiei în școlile de stat nonconfesionale. În Scoția există și școli de stat confesionale cum ar fi cele romano‑catolice în care predarea creștinismului se face doar din perspectiva catolică (uneori se mai fac referințe și la practici și tradiții ortodoxe!) și studiul celorlalte religii este mult redus.
Legea educației din anul 1980 continuă să impună autorităților locale responsabilități statutare pentru a asigura desfășurarea ceremoniilor religioase în școlile din Scoția.
Informațiile despre situația disciplinei RME din Marea Britanie au la bază cel mai cuprinzător studiu despre RME întreprins vreodată în Marea Britanie, rezultatul a trei ani de cercetare. Glasgow University cu King’s College din Londra și Queen’s University din Belfast au adunat sute de pagini de material de la specialiști în educație, psihologie, antropologie și filosofie. Cercetarea, de o importanță deosebită, a avut loc în școli din Marea Britanie incluzând și Scoția și s‑a concentrat pe anul final de studiu obligatoriu al religiei.
Profesorul James Conroy de la Glasgow University, într‑o lucrarea de introducere a studiului, răspunde întrebării de bază a cercetării: „Funcționează educația religioasă în Marea Britanie?”, cu toată siguranța și autoritatea: da, într‑adevăr, educația religioasă chiar funcționează6.
Profesorul Conroy, care crede că principalele constatări ale studiului se aplică peste tot în UK, apreciază că religia „oferă elevilor o experiență pozitivă și o pedagogie care se concentrează pe dezvoltarea abilităților lor discursive și face chiar o contribuție de seamă la conștientizarea multiculturală”.