Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educația religioasă în Scoția

Educația religioasă în Scoția

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Prof. Daniela Ciupală - 13 Martie 2016

Scoția este o țară cu o tradiție creștină îndelungată. Guvernul scoțian crede că studiul educației religioase și morale (RME) se poate baza pe tradițiile creștine puternice ale țării, fără a le compromite, dar promovând în același timp și înțelegerea și respectul pentru alte credințe și convingeri.

În prezent, Scoția este o națiune în care convie­țuiesc creștini aparți­nând multor denomina­țiuni, credincioși aparținând marilor religii ale lumii, precum și oameni ale căror credințe nu se încadrează în nici o tradiție religioasă. Această diversitate este apreciată deoarece contribuie la îmbogățirea spirituală a țării și inspiră copiii și tinerii să își dezvolte propriile credințe și valori.

În acest context, predarea educației religioase are un statut bine definit în cadrul învăță­mân­tului scoțian. Disciplina are denumiri diferite cum ar fi educația religioasă și morală (RME) sau studii religioase, morale și filoso­fice (RMPS). Indiferent de denumire, această disciplină oferă posibilitatea elevilor de a explora marile religii ale lumii și de a aborda și modul de viață care este independent de credința religioasă. În centrul RME se află preocuparea de a afla cine este omul și cum se poate răspunde la întrebări legate de înțelesul, valoarea și scopul vieții.

În anul academic 2010‑2011, în școlile scoțiene a început să se implementeze un nou curriculum național numit „Curriculum pentru excelență”. Acest nou curriculum a fost descris ca fiind „cel mai ambițios program de schimbare educațională care a avut vreodată loc în Scoția”1. Noul curriculum scoțian recu­noaște faptul că RME aduce o contribuție foarte importantă la dezvoltarea personală și socială a elevilor2. Formarea unor valori și credințe sigure joacă un rol important în bunăstarea spirituală și afectivă a elevilor pentru că ei învață să fie încrezători în exprimarea credințelor și valorilor lor. În mod încurajator, Guvernul scoțian și‑a luat angajamentul de a păstra RME ca o parte esențială a curriculumului pentru toți tinerii.

Religia are un rol central în pregătirea tinerilor pentru viață

În noul curriculum, în școala primară (4‑5 ani până la 11‑12 ani) elevii studiază diverse discipline aparținând celor opt arii curiculare care includ RME ca materie obligatorie de studiu. În școala secundară, în S1-S2 (12 - 13 ani) elevii studiază nouă discipline, iar în S3 (13‑14 ani) ei aleg șapte discipline pe care le vor studia mai în profunzime în S4 (14‑15 ani). Spre exemplu, biologia, chimia și fizica fac parte dintr‑o categorie din care elevii vor alege doar una pe care o vor studia mai departe. Singurele discipline obligatorii în școala secundară (S1‑S4) sunt RME (educația religioasă și morală), educația fizică și educația personală și socială (asemănătoare dirigenției în sistemul românesc). Astfel, RME este parte integrantă a curriculumului na­țional începând cu Primary 1 (4‑5 ani) și până la Secondary 4 inclusiv (14‑15 ani).

RME se studiază o oră pe săptămână în P1‑S4, dar unele școli, în care studiul religiei este foarte popular, oferă două ore pe săptămână pentru studiul disciplinei. În plus, în S4, unde există doritori, școala oferă șase ore pe săptămână pentru studiul RME care se vor finaliza cu un examen național pentru obți­nerea certificatului „National 5”.

În S5 și S6 (15‑18 ani), elevii își aleg cinci discipline pe care le vor studia pentru examenul național numit „Higher” sau „Advanced Higher” (echivalentul bacalaureatului românesc) cu șase ore pe săptămână pentru fiecare disciplină. Popularitea și impor­tanța unui subiect se apreciază după numărul de elevi care îl aleg pentru examenele naționale. Un studiu despre situația disciplinei RME din Marea Britanie evidențiază interesul fără prece­dent al copiilor în ceea ce privește educația religioasă. Astfel, conform statisticilor, în anul 2011 în Scoția au concurat pentru examenul de Higher RMPS 4.100 candidați, în comparație cu 1.323 de elevi în 20063.

Guvernul scoțian a finanțat de curând studii care să arate impactul, punctele tari și aspectele care trebuie îmbunătățite pentru fiecare disciplină din
cu­rriculum. Studiul a evidențiat că RME este foarte popular în multe școli pentru că elevii apreciază disciplina ca fiind relevantă pentru viețile lor și interesantă4. Printre alte puncte tari se numă­ră și faptul că Scoția este recunoscută la nivel internațional pentru calitatea predării și a învățării în RME, există multe certificate și distincții pe care elevii le pot obține prin studierea disciplinei, numărul celor care aleg RME pentru examenele na­ționale este în continuă crește­re. Bill Maxwell, șeful executiv „Education Scotland” (agenția executivă a Guvernului scoțian care răspunde de sistemul de educație) sublinia că religia are un rol central în pregătirea tinerilor pentru viață5.

Se pare că sunt câțiva factori care explică aceasta: dorința de a înțelege credința religioasă mai în detaliu și faptul că mulți profesori de religie ajungând în posturi de conducere în cadrul școli­lor au contribuit la o promovare mai bună a disciplinei printre elevi. De asemenea, elevii tind să ia RME mai în serios deoarece cursurile conduc la o certificare națională, așa cum se întâmplă într‑un număr crescut de școli.

Școala ia în considerare așteptările comunității și implică părinții în luarea deciziilor

Stephen McKinney, profesor universitar la Glasgow University, care a scris despre istoria educației religioase în Scoția, vede subiectul ca fiind într‑un avânt foarte mare de când a fost inclus în dezvoltarea curriculumului național, un statut care ceva timp înainte era departe de a fi garantat, și a primit sprijin de la secretarul pentru educație din acea perioadă, Michael Russell.

În cadrul RME, elevii studiază două mari domenii: creștinismul (credința, valorile și tradițiile) și religiile lumii (credința, valorile și tradițiile). Astfel, în plus față de studiul creștinismului, fiecare școală ia decizia ce religii ale lumii vor fi selectate pentru studiu pentru a dezvolta adâncimea înțele­gerii. Școlile iau în considerare circumstanțele locale și așteptă­rile comunității și implică părinții în luarea deciziilor. În documentele oficiale se evi­dențiază impor­tanța evitării acoperirii superficia­le a prea multe religii sau aspecte, ceea ce poate genera confuzii.

În timpul perioadei de consultare pentru „Curriculumul pentru excelență: educația religioasă și morală”, a reieșit faptul că s‑au făcut presiuni ca și crești­nismul să fie inclus în religiile lumii, să nu i se mai acorde prioritate de studiu față de celelalte religii ale lumii. Cu toate acestea, creștinis­mul a fost reconfirmat ca o parte importantă și relevantă pentru predarea religiei, ca o recunoaș­tere a faptului că a modelat și a marcat istoria și tra­diția Scoției și continuă să exercite și azi o in­fluență în viața națională a Sco­ției.

Au fost de asemenea și alte voci care au cerut o concentrare mai mare pe filosofie, dar majoritatea profesorilor consultați au susținut punctul de vedere că religia trebuie să fie în centrul studiului RME.

Desfășurarea ceremoniilor religioase în școlile din Scoția, prevăzută în Legea educației din 1980

Toate aceste informații se referă la predarea religiei în școlile de stat nonconfesionale. În Sco­ția există și școli de stat confesionale cum ar fi cele romano‑catolice în care predarea creștinis­mului se face doar din perspecti­va catolică (uneori se mai fac re­ferințe și la practici și tradiții ortodoxe!) și studiul celorlalte religii este mult redus.

Legea educației din anul 1980 continuă să impună au­torită­ților locale responsa­bi­lități statutare pentru a asigura des­fășurarea ceremoniilor religioase în școlile din Scoția.

Informațiile despre situația disciplinei RME din Marea Britanie au la bază cel mai cuprinzător studiu despre RME întreprins vreodată în Marea Britanie, rezultatul a trei ani de cercetare. Glasgow University cu King’s College din Londra și Queen’s University din Belfast au adunat sute de pagini de material de la specialiști în edu­cație, psihologie, antropologie și filosofie. Cercetarea, de o impor­tan­ță deosebită, a avut loc în școli din Marea Britanie incluzând și Scoția și s‑a concentrat pe anul final de studiu obligatoriu al religiei.

Profesorul James Conroy de la Glasgow University, într‑o lucrarea de introducere a studiului, răspunde întrebării de bază a cercetării: „Funcționează educa­ția religioasă în Marea Brita­nie?”, cu toată siguranța și auto­ritatea: da, într‑adevăr, educația religioasă chiar funcționează6.

Profesorul Conroy, care crede că principalele constatări ale studiului se aplică peste tot în UK, apreciază că religia „oferă elevilor o experiență pozitivă și o pedagogie care se concentrează pe dezvoltarea abilităților lor discursive și face chiar o contri­buție de seamă la conș­tien­tizarea multiculturală”.