În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Peste 70% dintre copii sunt certaţi la şcoală
Anul trecut, 76% dintre elevi reclamau că sunt certaţi de către profesori atunci când greşesc, „ceea ce demonstrează că sunt preferate metodele pedagogice critice şi punitive, în detrimentul sprijinului activ acordat elevilor în procesul de învăţare şi comunicare”, concluzionează specialiştii de la Salvaţi Copiii România. În acest context, organizaţia va extinde un program-pilot în Bucureşti, Suceava şi Călăraşi.
„Să fim prieteni - Fără bullying în grădiniţe” se numeşte programul-pilot pe care organizaţia Salvaţi Copiii România îl va extinde în zece grădiniţe din Bucureşti, Suceava şi Călăraşi, urmând ca unităţile de învăţământ vizate să primească materiale educaţionale specifice acestui program. În perioada februarie 2020 - iunie 2021, programul s-a derulat în cinci grădinițe din Capitală, dezvoltându-se astfel competențele specialiștilor din grădiniţe, informând și implicând părinții, dar și distribuind materiale educaționale specifice metodologiei către 450 de copii. „Analiza impactului proiectului-pilot demonstrează eficiența intervenției, evidențiind reducerea comportamentelor de excluziune socială de la 21% la 7%, reducerea comportamentelor agresive de la 17% la 9%, creșterea numărului situațiilor în care copiii manifestă curaj în a-și apăra prietenii, de la 82% la 94%”, relevă un comunicat al Salvaţi Copiii.
Organizaţia subliniază că este necesară dezvoltarea proiectului în cât mai multe unităţi de învăţământ şi pentru că fenomenul de bullying este întâlnit atât în relaţia elevi-profesori, cât şi în relaţia elevi- elevi. Potrivit datelor culese în rândul elevilor, pe parcursul anului trecut, 22% dintre copii s-au declarat expuşi abuzului verbal şi limbajului violent în mediul şcolar, iar 76% au reclamat că sunt certaţi de către profesori atunci când greşesc. „Acest lucru demonstrează faptul că prevalează metodele pedagogice critice şi punitive, în detrimentul sprijinului activ acordat elevilor în procesul de învăţare şi comunicare”, susţin, într-un comunicat, reprezentanţii Salvaţi Copiii.
Comportamentele de tip bullying între copii în şcoală sunt asociate cu abuzul fizic asupra copilului în familia de provenienţă, 56% dintre părinţi declarând că-şi pedepsesc copiii dacă greşesc. „Expuşi la violenţa adulţilor, copiii învaţă violenţa. Excluderea din grup, izolarea socială, ameninţarea cu violenţa fizică şi/sau umilirea, violenţa fizică şi distrugerea bunurilor personale, interdicţia de a vorbi/interacţiona cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul şcolar”, subliniază aceeaşi organizaţie.
Studiul mai arată că, deşi bullyingul este un fenomen vizibil în şcoli, specialiştii care lucrează cu preşcolarii pot observa primele semne de la vârste foarte mici. Încă de la 3 ani, în relaţiile dintre copii, se întâlnesc comportamente de excludere socială - ignorare, eliminare din joc, condiţionarea prieteniilor. Bullyingul în şcoli s-a intensificat în perioada pandemiei. „Există o explozie” a fenomenului, afirmă ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, ceea ce este „extrem de grav”, mai ales dacă ne uităm la „multiplicarea tentativelor de suicid în rândul adolescenţilor”. (O. N.)