Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Elevi din toată ţara în „Bătălia cărţilor”
Elevi din 11 judeţe au participat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Biblioteca Judeţeană „Kájoni János” din Miercurea Ciuc, la finala concursului naţional intitulat „Bătălia cărţilor”, care încurajează lectura de plăcere şi promovează literatura contemporană pentru copii şi tineret, în afara bibliografiei şcolare.
Concursul a fost iniţiat de Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” din Cluj-Napoca în anul 2014, ideea fiind îmbrăţişată rapid şi de alte biblioteci din ţară.
La finala întrecerii de la Miercurea Ciuc au participat 24 de elevi, cu vârste cuprinse între 11 şi 13 ani şi între 14 şi 18 ani, din Sibiu, Galaţi, Dâmboviţa, Caraş-Severin, Suceava, Argeş, Iaşi, Mureş, Maramureş, Cluj şi Harghita.
După cum a explicat Tatiana Costiuc, de la Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” din Cluj-Napoca, concursul s-a desfăşurat în felul următor: un grup de bibliotecari a întocmit o listă cu 10 titluri de cărţi, pe care copiii şi adolescenţii trebuiau să le citească, să întocmească fişe de lectură şi, ulterior, în finala competiţiei, să-i convingă şi pe ceilalţi să citească.
„Finala constă în următoarele: o dezbatere «Convinge-mă să citesc» - pentru că, de fapt, scopul concursului a fost să-i învăţăm în primul rând cum să citească, de aceea le-am zis să facă o fişă a cărţii, să-şi extragă de acolo impresiile, frazele care i-au impresionat, mesajul pe care l-au reţinut, să se obişnuiască să citească aşa cum trebuie să citească un cititor bun. Scopul dezbaterii a fost să-i învăţăm să comunice, să transmită ce au citit. Am zis «Convinge-mă să citesc» pentru că, dacă nu ai citit această carte şi un copil îţi vorbeşte cu foarte mare drag despre impresiile lui referitoare la o anumită carte pe care şi-a ales-o, poți să îţi doreşti să o citeşti după aceea. Toţi copiii care ajung în finală votează şi cartea preferată”, a explicat Tatiana Costiuc, potrivit Agerpres.
La rândul său, Melinda Bedo, şef serviciu la Biblioteca Judeţeană din Miercurea Ciuc, a menţionat că membrii juriului au atribuit premiile luând în considerare „discursul inspirat, modul de prezentare şi argumentarea coerentă şi, în acelaşi timp, implicarea în dezbateri şi interactivitatea”.
La categoria copii, concursul „Bătălia cărţilor” a fost câştigat de Cristina Kubas, din Maramureş, iar la categoria adolescenţi, câştigător a fost Christian-Ştefan Flandorfer-Tănăsuc, din Iaşi.
De asemenea, cartea anului 2017 la categoria copii a fost desemnată „Pollyanna, jocul bucuriei”, semnată de Eleanor H. Porter, iar la categoria adolescenţi, volumul „Zi după zi”, al lui David Levithan.
Concursul s-a desfăşurat sub egida Asociaţiei Bibliotecarilor din Bibliotecile Publice din România.
Astfel de concursuri care promovează lectura în rândul elevilor sunt bine-venite, mai ales în contextul în care, din cauza tehnologiei, numărul copiilor care citesc este tot mai mic.
Potrivit unui studiu realizat anul trecut de Asociaţia Curtea Veche, doar 8% dintre copiii bucureşteni citesc de plăcere în timpul liber. O mare parte dintre cei care nu citesc spun că nu au timpul necesar, fiind ocupaţi cu şcoala sau cu alte cursuri suplimentare. Motivul principal pentru care copiii renunţă la lectura unei cărţi este lungimea acesteia (34,6% din eşantion) sau prezenţa unor cuvinte pe care nu le înţeleg.
Unii dintre copii sunt deranjaţi şi de faptul că adulţii le impun ce să citească, iar alţii întâmpină dificultăţi şi presiune când trebuie să citească repede.
În acelaşi timp, potrivit studiului, copiii de 11-12 ani sunt mai interesaţi de lectură, comparativ cu cei mai mari, care optează pentru alte activităţi precum navigatul pe internet sau vizionarea unor filme şi seriale.