Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Elevii au răsuflat uşuraţi după ultima probă la testele naţionale
▲ Absolvenţii claselor a VIII-a au avut de rezolvat, la proba la alegere a testelor naţionale, varianta cu numărul 58, valabilă atât pentru istoria românilor, cât şi pentru geografie ▲ Prezent la extragerea variantei, directorul Serviciului Naţional de Examinare, Cristian Mirescu, a subliniat că testele naţionale se vor susţine şi anul viitor ▲
La proba de ieri, 35% dintre elevi au susţinut proba la istorie, iar 65% la geografie, la nivel naţional. În judeţul Iaşi, la ultima probă din cadrul testelor naţionale au fost prezenţi 6.806 elevi, din care 5.235 la geografie şi 1.553 la istorie, conform celor precizate de Paula Gavrilescu, inspector coordonator la testele naţionale din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi (ISJ). Ultima probă nu a fost lipsită de probleme, astfel că doi copii au primit subiecte de rezervă, deoarece au întârziat. Un copil de la Lunca Cetăţuii, care a făcut o criză de tetanie, şi un alt copil de la Paşcani, care a fost diagnosticat cu enterocolită, au susţinut proba la geografie cu subiecte de rezervă, începând cu ora 13.00, conform celor precizate de Paula Gavrilescu. Un alt caz, mai puţin fericit, a avut loc la un centru din Podu Iloaiei, unde unui copil i s-a făcut rău şi a fost chemată salvarea. „Pe toată perioada cât i s-au acordat îngrijiri medicale, elevul a fost asistat de cadre didactice care l-au supravegheat. Pentru a putea susţine proba la geografie în continuare, timpul a fost prelungit cu o oră“, a mai spus Paula Gavrilescu, care a adăugat că din cauza emoţiilor, a căldurii, dar şi a unei alimentanţii necorespunzătoare au avut loc astfel de incidente. Un alt caz nefericit a avut loc la Paşcani, unde un elev a fost eliminat după ce a fost prins cu o fiţuică, după cum a menţionat inspector Cristina Dascălu, purtător de cuvânt al ISJ, care a adăugat că elevul a avut ghinion, deoarece ceea ce era scris pe fiţuică nu avea nici o legătură cu subiectul tezei. „Orice tentativă de a copia este pedepsită prin eliminarea elevului“, a mai spus Cristina Dascălu. Subiectele la geografie au fost accesibile Referitor la subiectul de la geografie, inspectoarea Mihaela Lesenciuc a precizat că elevii au avut de rezolvat o variantă destul de accesibilă şi se aşteaptă ca elevii să obţină, în mare parte note mari. „Nota de trecere se obţine foarte uşor, prin rezolvarea primelor două subiecte“, a menţionat Mihaela Lesenciuc. La subiectul al III-lea, elevii au avut de ales între descrierea unei câmpii şi a unui podiş deşi, de obicei, elevii preferau să descrie o grupă de munţi. „Dar subiectul al IV-lea compensează lipsa munţilor din subiectul la alegere astfel că elevii au de comparat între două grupe montane“, a menţionat Mihaela Lesenciuc care a mai menţionat că ultimul subiect, al V-lea a fost puţin mai dificil în sensul că la acest subiect se făcea departajarea pentru notele de peste 9.00. „Credem că vor fi multe note de trecere dar şi foarte multe note foarte bune. Cred că două ore au fost suficiente pentru rezolvarea acestor subiecte“, a spus inspectoarea de geografie. Mihai Viteazul, una din temele preferate ale elevilor La proba de la istorie, subiectele au acoperit toate perioadele, astfel că elevii au şansa să obţină note destul de bune, după cum a precizat Lăcrămioara Iordăchescu, inspector de istorie din cadrul ISJ. Astfel, capacitatea de analiză a fost verificată prin subiectul al III-lea, în timp la subiectul al IV-lea s-a verificat capacitatea de sinteză. În ceea ce priveşte subiectul al V-lea, cel în care se face referire la perioada în care a domnit Mihai Viteazul, acesta a adus bucurie printre elevi, deoarece Mihai Viteazu este una din temele preferate ale acestora, însă acest lucru nu a fost şi suficient pentru ca întrebările să fie tratate cu atenţie, după cum a observat Lăcrămioara Iordăchescu care a mai adăugat că un punct favorabil îl reprezintă şi modul în care a fost redactat răspunsul, folosirea limbajului adecvat. Lăcrămioara Iordăchescu atrage atenţia că pentru elevii care nu sunt foarte bine pregătiţi la istorie, chiar şi un subiect cum e cel de-al doilea, în care era necesară completarea unor spaţii dintr-un text cu termenii adecvaţi, poate fi dificil în cazul în care nu face distincţie între termeni precum „domnitor“ şi „rege“ sau „convenţie“ şi „tratat“. În general, notele care se aşteaptă de la elevii care au ales istoria sunt note mari, care pot fi obţinute mai ales în funcţie rezolvarea ultimului subiect. Prima afişare a rezultatelor are ca termen data de duminică, 24 iunie, până la ora 16.00. În aceeaşi zi, între orele 16.00 şi 20.00, vor putea fi depuse contestaţiile. Rezolvarea acestora este prevăzută în perioada 25 - 27 iunie, iar afişarea rezultatelor finale, în data de 28 iunie. Directorul pentru învăţământ preuniversitar din cadrul MECT, Liliana Preoteasa, a precizat că pot fi depuse contestaţii la centrele de evaluare, acestea urmând să fie transmise la centrele de contestaţii. Citiţi în pagina 11 subiectele şi baremele de corectare la probele istoria românilor şi geografia României la testele naţionale (O.R.)