Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Este nevoie de programe de licenţă cu dublă specializare

Este nevoie de programe de licenţă cu dublă specializare

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Oana Nistor - 18 Noiembrie 2015

Întruniţi la Alba Iulia, rec­to­rii celor cinci universităţi membre ale Consorţiului „Universitaria” au subliniat necesitatea dezvoltării unor programe de licenţă cu dublă specializare şi revizuirea listei programelor de licenţă pentru reducerea numărului de specializări, dar şi interna­ţio­na­lizarea curriculei şi in­tro­ducerea de noi pro­gra­me de studiu cu predare în limba engleză.

Rectorii universităţilor membre ale Consorţiului „Universitaria” (Universitatea Bucureşti şi Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi şi Universitatea de Vest din Timişoara), întruniţi, la sfârşitul săptămânii, la Alba Iulia, au punctat principalele probleme existente în acest moment la nivelul învăţământului universitar românesc.
Pe lângă subfinanţare, spune rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, Marilen Pirtea, este şi o repartizare nepotrivită sau corelare între domeniile care se finanţează în universităţi cu locuri de la bugetul de stat şi gradul de solicitare sau atractivitatea unor domenii din punct de vedere al viitorilor studenţi. În România sunt finanţate de la bugetul de stat 62.800 de locuri, iar numărul absolvenţilor de bacalaureat este undeva la 90.000 pe an, dar din care, spune rectorul UVT, vreo 10.000 pleacă în străinătate. „Cam aproape toţi au loc fără taxă, ceea ce înseamnă evident că ar trebui o repartiţie uniformă la nivelul învăţământului superior pe locurile finanţate, ceea ce nu se realizează, pentru că multe universităţi au locuri cu taxă şi aceste locuri sunt ocupate, ducând la o subocupare a locurilor finanţate de la bugetul de stat în alte domenii de educaţie. Deci, pe lângă subfinanţare, este şi o proastă repartizare sau corelare între domeniile care se finanţează în universităţi cu locuri de la bugetul de stat şi gradul de solicitare sau atractivitatea unor domenii din punct de vedere al viitorilor studenţi”, a declarat rectorul UVT, citat de Agerpres.
Totodată, rectorii celor cinci universităţi din consorţiu s-au declarat de acord cu necesitatea dezvoltării unor programe de licenţă cu dublă specializare şi revizuirea listei programelor de licenţă pentru reducerea numărului de specializări, dar şi internaţionalizarea curriculei şi introducerea de noi programe de studiu cu predare în limba engleză şi adaptarea legislaţiei pentru a se putea realiza programe comune de studiu şi diplome comune.

Solicitările rectorilor

Rectorii din consorţiu solicită alocarea a minimum 6% din PIB pentru educaţie, aşa cum prevede legea, restructurarea finanţării publice a învăţământului superior în sensul echilibrării criteriilor sociale şi trecerea de la studentul echivalent unitar la finanţarea ciclurilor de studii universitare de licenţă şi masterat prin intermediul granturilor de studii, finanţarea cercetării ştiinţifice din universităţi cu minimum 1% din PIB şi adaptarea statutului personalului de cercetare-dezvoltare la cel al cadrelor didactice.
În ceea ce priveşte finanţarea învăţământului universitar, rectorul Universităţii „Ba­beş-Bolyai”, Ioan Aurel Pop, a afirmat că sumele alocate pentru universităţi ar trebui să reflecte şi calitatea, nu doar cantitatea, astfel că o instituţie de învăţământ superior care a obţinut rezultate cu totul speciale, de exemplu în cercetarea ştiinţifică, ar trebui să primească stimulente serioase în bani. De asemenea, rectorii mai cer ca limitele autonomiei universitare să fie stabilite numai prin lege.