Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Istoria minorităţilor naţionale din România, obiect de studiu în şcoli
▲ Volumul „Istoria minorităţilor naţionale din România“, un material auxiliar pentru profesorii de istorie, a fost lansat joi, cu prilejul încheierii campaniei „Diversitatea - o şansă în plus pentru viitor“ ▲ Apărut la Editura Didactică şi Pedagogică, volumul cuprinde, în cele aproximativ 300 de pagini, o serie de informaţii referitoare la istoria minorităţilor naţionale, punând accent pe tot ceea ce diferitele comunităţi etnice au trăit împreună pe teritoriul actual al României, precum şi pe contribuţia lor la dezvoltarea ţării şi a naţiunii române ▲
La acest material au contribuit experţi din diferite structuri ale Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, precum şi de la organizaţiile minorităţilor naţionale, fiind rezultatul unui proiect iniţiat de Centrul Regional Project on Ethnic Relations (PER), cu sprijinul Departamentului pentru Relaţii Interetnice. „Vrem să ajutăm viitorii cetăţeni ai României ca, pe bazele istoriei comune, să clădească o societate viitoare. A fost un exerciţiu greu (n.r. - realizarea volumului), pentru că diversitatea nu este un lucru uşor de adus la un numitor comun“, a declarat Maria Koreck, coordonatorul programului iniţiat de Centrul Regional PER, conform Agerpres. Ea a precizat că, din păcate, formarea profesională a profesorilor este restricţionată din punctul de vedere al cunoaşterii istoriei comune a minorităţilor naţionale. „Lipsa informaţiilor despre comunităţile minoritare şi majoritare este, nu numai în România, rezultatul sistemului formal de învăţământ a cărui programă şcolară de multe ori ignoră sau respinge experienţa minorităţilor din această ţară“, a precizat Maria Koreck. Lansarea volumului a fost urmată de o dezbatere la care au participat reprezentanţi ai minorităţilor, mulţi dintre ei fiind şi autorii unor texte ce se regăsesc în paginile manualului. Delia Grigore, preşedintele Centrului Cultural al Romilor „Amare Rromentza“, a vorbit despre importanţa receptării corecte a acestui manual şi a modului în care profesorii vor reuşi să le transmită mesajul elevilor. „Când am pus mâna pe acest volum, mi-am zis: «Uite o altă formă de reunire a etniilor». Până acum, eram obişnuit cu reunirea lor în Parlament“, a declarat Harry Kuller, reprezentant al comunităţii evreilor din România. El a mai vorbit despre importanţa cultivării toleranţei şi a găsirii unui echilibru în cadrul etniilor şi apoi la nivelul întregii societăţi, precum şi despre faptul că regimul comunist a fost un exemplu de omogenizare etnică, deoarece avea nevoie de o astfel de omogenizare. Manualul „Istoria minorităţilor naţionale din România“ este destinat tuturor profesorilor de istorie din România, pentru a fi folosit în predarea istoriei în perioada imediat următoare, până la introducerea unui curs opţional de „Istoria minorităţilor naţionale“. Maria Koreck a spus că programa de introducere a opţionalului a fost aprobată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, profesorii având posibilitatea să opteze din luna februarie pentru cursul despre istoria minorităţilor, pentru ca, din septembrie 2009, elevii să poată participa la acest curs, conform Agerpres.