Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Istoria recentă a României, studiată opțional la liceu
Ministerul Educaţiei a anunţat că a fost elaborat manualul „Istoria recentă a României” care prezintă o imagine complexă a societăţii româneşti din a doua jumătate a secolului XX şi din primele decenii ale secolului XXI. Opţionalul `Istoria recentă a României”, cuprins în curriculum la decizia şcolii, poate fi studiat de către elevii claselor a XI-a şi a XII-a.
Istoria recentă a României care prezintă o imagine complexă a societăţii româneşti din a doua jumătate a secolului XX şi din primele decenii ale secolului XXI poate fi studiată la liceu de către elevii claselor a XI-a sau a XII-a. Programa
cursului `Istoria recentă a României” face parte din oferta de cursuri opţionale propusă elevilor şi profesorilor de istorie de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice în cadrul curriculumului la decizia şcolii. „Manualul reconstituie şi aduce în memoria prezentului trecutul apropiat, acele evenimente,
fapte şi fenomene politice, socio-economice şi culturale contemporane, care în mod obişnuit nu se studiază la şcoală decât după multe generaţii”, se arată într-un comunicat al MECS, care subliniază că manualul dedicat istoriei recente a României se doreşte o sincronizare cu schimbările produse în predarea şi învăţarea istoriei în multe state ale Uniunii Europene, care au adoptat un astfel de instrument cu mulţi ani înaintea ţării noastre. `Autorii îşi doresc să deschidă, atât pentru elevi, cât şi pentru părinţii lor, «o fereastră către trecut, fără ură şi fără părtinire, fără furie sau resemnare» (dr. Marius Oprea, istoric, cercetător IICCMER). Manualul îşi propune să ilustreze evenimente şi date istorice, să le explice din perspectiva unui model teoretic, a proiectului de ţară, pentru ca elevii să poată cunoaşte şi înţelege istoria comunismului românesc prin analiză şi comparare, pentru a-şi forma propriile imagini şi reprezentări despre trecutul recent al societăţii româneşti”, se mai arată în comunicatul ministerului.
În cuprinsul manualului coordonat de prof. dr. Constantin Hlihor, se regăsesc 4 capitole, fiecare însumând 23 de lecţii şi 14 studii de caz: `Spre regimul monolit (1944 - 1947)”, autor prof. dr. Liviu Lazăr, `România - Republică Populară (1948 - 1965)”, autor prof. dr. Elvira Rotundu, `România 1965 - 1989. Epoca lui Nicolae Ceauşescu”, autor prof. Mihai Manea, `România 1989 - 2007. Noi orizonturi”, autor prof. dr. Constantin Hlihor.
Programa este un răspuns la prevederile cuprinse în Legea educaţiei naţionale cu privire la idealul educaţional şi la finalităţile educaţiei în învăţământul preuniversitar din România.
Cursul „Istoria recentă a României” poate fi studiat complementar cursului opţional „O istorie a comunismului din România”, în ciclul superior al liceului. Potrivit ministerului, opţionalul este rezultat al unui proiect derulat cu fonduri europene şi este proiectat pentru a fi studiat într-un singur an şcolar. (Oana Nistor)