Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
„Latina este chiar izvorul identităţii noastre naţionale”
Scoaterea din şcoli a disciplinelor limba latină şi educaţie muzicală este considerată de ministrul culturii, Vlad Alexandrescu, „un dezastru”. „Dacă s-ar aplica această reformă curriculară ar fi un dezastru, pentru că sunt vizate chiar acele competenţe care structurează cultura într-un copil, într-un tânăr. Asta înseamnă cultură: istorie, muzică, desen, română şi latină. Ce înseamnă latină? Latina nu este numai o limbă, latina este chiar izvorul identităţii noastre naţionale. Civilizaţia antică, în general. Deci, din punct de vedere al culturii, ar fi un dezastru”, a declarat ministrul Vlad Alexandrescu, citat de Agerpres. De asemenea, ministrul a înaintat mai multe propuneri privind dezvoltarea extracurriculară în materiile vocaţionale şi înfiinţarea unor cinecluburi sau ateliere de teatru. „Aş vrea să propun ministerului, pentru ciclurile gimnazial şi liceal, o dezvoltare extracurriculară în materiile vocaţionale. Aş vrea, de exemplu, să văd un cineclub funcţionând pe lângă un liceu, eventual cu câte un cineast care să le explice una, alta. De asemenea, în ceea ce priveşte teatrul, ateliere de teatru, tot ca o materie extracurriculară”, a precizat Vlad Alexandrescu.
Propunerile de plan-cadru pentru clasele V-VIII au generat o amplă dezbatere în spaţiul public, cele mai vehemente critici fiind adresate intenţiei de a diminua numărul de ore privind studiul limbii române şi al istoriei, respectiv scoaterii din programă a disciplinelor limba latină şi educaţie muzicală. Printre contestatari s-a numărat şi Academia Română, care a atras atenţia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine şi diminuarea numărului de ore la limba şi literatura română şi istorie.
Totodată, Academia Română a solicitat ministrului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, reanalizarea celor trei variante ale actualului plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, alocarea unui număr optim de ore pentru disciplinele limba latină la clasa a VIII-a, limba şi literatura română şi istorie la întreg ciclul V-VIII, precum şi pentru celelalte discipline de studiu.