Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Licitaţiile obiectelor de artă, o afacere rafinată

Licitaţiile obiectelor de artă, o afacere rafinată

Data: 25 Noiembrie 2008

Negustori care licitează doar pentru a revinde apoi obiectul achiziţionat, colecţionari care cumpără din pasiune, aşa-numiţii colecţionari de plasament ce aşteaptă ca obiectele în care investesc să crească în valoare, intermediari şi iubitori de frumos participă la licitaţiile uneia dintre cele mai importante case din domeniu - Alis, conform Agerpres. Printre obiectele licitate se numără tablouri, sculpturi, cărţi sau obiecte decorative.

Primul obiect licitat la şedinţa de sâmbătă după-amiază a fost o casetă rotundă cu capac, decorată cu o scenă de vânătoare, datată în perioada interbelică. Însă, cei peste 50 de participanţi nu s-au arătat interesaţi. După câteva minute, doi competitori alăturaţi, ce par să se cunoască, ca mai toţi participanţii, intră în joc şi licitează pentru un spărgător de nuci, în formă de câine. Obiectul din bronz, estimat la 200 de lei, e cumpărat de unul dintre ei. Este momentul în care debutează oficial licitaţia, ciocanul bătând în masă pentru prima dată.

Sala cu fotolii roşii este împodobită cu maşinării de zbor şi ambarcaţiuni în miniatură dintr-o expoziţie organizată la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian“. Ediţia princeps a volumului „Oceanografie“ scrisă de Mircea Eliade este achiziţionată la 120 de lei, după ce a intrat în licitaţie la 80 de lei.

„Vedetele“ la acest capitol au fost volumele „Theatre“ scrise de Eugene Ionesco şi piesa de colecţie „Portul popular românesc“, vândute la 430 de lei.

Cea mai aşteptată secţiune este cea de pictură. Liniştea se aşterne în holul teatrului. Doi competitori îşi dispută lucrarea „Călăreţi“ de Marcel Chirnoagă, a cărei valoare a ajuns, datorită dedicaţiei pe care o are gravată pe cadru, de la 500 la 3.200 de lei.

Unele dintre cele mai spectaculoase creşteri de preţuri le au artiştii Camil Ressu şi Corneliu Baba, ale căror tablouri „Odihnă pe câmp“ şi „Stradă pustie“ au fost licitate la sume exorbitante faţă de cele la care au intrat în licitaţie. Sunt licitate „Ţăran la Hangu“, o lucrare semnată de Arthur Verona, estimată la 24.000 de lei, „Golf la Balcic“ de Dumitru Gheaţă, adjudecat la preţul estimativ de 35.000 de lei, o lucrare de Ciucurencu.

„Sunt mulţi intermediari şi o mare parte a cumpărătorilor nu se arată în persoană. Cineva licitează şi apoi altă persoană face plata“, spune Bucur-Mihail Papagheorghiu, director general la Casa Alis, conform Agerpres.

Cei care şi-au procurat obiecte le pot plăti, începând din ziua licitaţiei, în interval de o săptămână, la valoare adăugându-se şi comisioane de 19,5% pentru valori mai mici de 10.000 de lei, 17,25% pentru cele până la 50.000 de lei şi de 15% pentru cele care sunt adjudecate la preţuri mai mari de 50.000 de lei.

„Peisaj“ de Ştefan Luchian, de 22.000 de lei

Un peisaj pictat de Ştefan Luchian în 1887 a fost adjudecat la licitaţia de ieri a Casei Alis la un preţ dublu faţă de cel la care a fost estimat, conform Agerpres.

„Peisaj“ de Luchian a fost licitat la 22.000 de lei după mai multe strigări ale colecţionarilor pornind de la 10.000 de lei.

Deşi „capete de afiş„ la licitaţie, cu cele mai scumpe lucrări, au fost Jean Cheller cu „Peisaj de iarnă“, Samuel Mutzner cu „Copii de tătari jucându-se“, Adam Bălţatu cu „Portret rural“, Marius Bunescu cu „Pescari“ şi Dimitrie Berea cu „Rochia verde“, aceştia nu au stârnit interesul colecţionarilor de artă.

La secţiunea pictură au fost cumpărate 26 din cele 69 de tablouri puse în vânzare, printre care s-au numărat „Fată în pădure“ de Sabin Bălaşa - 10.000 de lei, „Plimbare“ de Dumitru Ghiaţă - 9.000 de lei, „Peisaj Urban“ de Dem Iordache - 6.500 de lei, „Portret de bărbat“ de Octav Băncilă - 5.000 de lei, „Meci de fotbal“ de Nuni Dona şi „Salvarea lui Moise“ de Marc Chagall - fiecare 4.300 de lei, „Flori“ de Ion Pacea - 3.000 de lei şi „Şantier naval“ de Alexandru Ciucurencu - 2.400 de lei.

La capitolul bibliofilie cel mai mare preţ estimativ a aparţinut „Revistei automobile“, apărută în 1910, la Bucureşti, care de altfel a fost adjudecată la 500 de lei, însă albumul „Bucureştii în 1869“ de Amedeo Preziosi a cunoscut cea mai spectaculoasă creştere de preţ, fiind achiziţionat la 900 de lei, după ce a intrat în licitaţie la 240 de lei.

Bibliofilii au mai licitat şi pentru „Rumanien“ de Kurt Hielscher, la 280 de lei, „Opere complete“ de Mihai Eminescu şi „Conspiraţia lojilor - francmasonerie şi creştinism“ de Toma Petrescu, fiecare la 200 de lei sau numărul festiv 1905-1929 al revistei „Ramuri“, la 100 de lei.

Următoarea licitaţie a Casei Alis va avea loc pe 6 decembrie la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian“, când cea mai scumpă lucrare care va intra în licitaţie va fi „Plante verte“ pictată de Theodor Pallady, un tablou estimat la 60.000 de lei.