Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Marga: Universităţile româneşti trebuie să fie scoase din izolare
O reuniune internaţională cu tema „Guvernanţa Universitară“ a avut loc la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca. Conferinţa face parte din proiectul „Îmbunătăţirea managementului universitar“, care vizează eficientizarea activităţilor de conducere a instituţiilor de învăţământ superior. Rectorul Andrei Marga a susţinut că universităţile româneşti trebuie să fie scoase din izolare în raport cu economia şi administraţia şi transformate în parte a economiei şi a proiectelor guvernamentale.
Andrei Marga, rectorul UBB, a subliniat că descoperirile şi inovaţiile ştiinţifice universitare sunt indispensabile pentru o economie competitivă la nivel mondial. „Finanţările pe proiecte, diferenţierea finanţărilor, stimularea la folosirea resurselor de finanţare alternative, punerea pe prim-plan a formării competenţelor viitorilor absolvenţi sunt componente ale acestei abordări a universităţii ca parte a programelor economice, administrative şi sociale“ a spus Andrei Marga. Rectorul UBB a subliniat că „universităţile sunt eficiente când au autonomie, iar guvernele le integrează în politici orientate spre programele de dezvoltare naţională“. „Masificarea“, urmată de specializarea studiilor universitare Andrei Marga a arătat că ideea unei „Guvernanţe Universitare“ este urmarea a cinci mutaţii care au avut loc în societatea contemporană în ultimele decenii. Prima mutaţie a fost schimbarea de percepţie în managementul comunităţilor locale, pe fondul unui proces de democratizare, cetăţenii nemaifiind consideraţi drept „obiecte ale deciziilor“, ci participanţi direcţi la aplicarea lor. Potrivit rectorului UBB, „Guvernanţa Universitară“ a intervenit ca răspuns la nevoile de restructurare, în condiţiile „masificării învăţământului superior“, a doua mutaţie de după 1968 din Europa şi din întreaga lume. Efectivele mult mai numeroase de studenţi au determinat o diversificare a universităţilor, reorganizarea catedrelor, precum şi sporirea efectivelor de cadre didactice. Pe de altă parte, economia, industria, administraţia au pretins universităţilor specialişti temeinic pregătiţi, iar universităţile au răspuns acestei provocări prin programe de excelenţă, un astfel de parcurs fiind adoptat în 2010, la UBB, după cum susţine Andrei Marga. Universităţile au devenit instituţiile esenţiale în formarea de specialişti şi în generarea inovaţiei, în vreme ce dinamica economică s-a dovedit a fi dependentă de calibrul învăţământului superior şi al cercetării ştiinţifice, a arătat rectorul UBB. A cincea mutaţie care a determinat trecerea la abordarea „Guvernanţei Universitare“ „a fost globalizarea economiei şi a comunicaţiilor, care a extins piaţa pe care se valorifică produsele, inclusiv produsele universităţilor“, a spus Andrei Marga. Excelenţa universitară nu înseamnă doar granturi Andrei Marga a arătat că în România excelenţa universitară este confundată frecvent fie cu obţinerea de granturi, fie cu publicarea de lucrări înregistrate în baze de date internaţionale sau cu formarea de lideri profesionali sau sociali. „Este limpede că excelenţa este o chestiune de performanţă şi există acolo unde performanţele sunt abordări noi, originale, cu aplicaţii benefice, care câştigă în competiţia cu performanţele altora“, a spus rectorul clujean. O universitate orientată spre excelenţă părăseşte, prin natura lucrurilor, riscurile uniformizării la nivel scăzut şi ale omogenizării fără performanţe caracteristice. „Ce schimbări de guvernanţă sunt necesare acum într-o universitate precum UBB, pentru a atinge nivelul excelenţei? UBB şi-a elaborat strategia excelenţei care se bazează pe câteva asumpţii generale: după ani de dezvoltare extensivă, UBB are nevoie acum de o dezvoltare intensivă şi de o strategie a obţinerii excelenţei prin funcţionarea optimă - pe baza autonomiei unităţilor (linii de studii, facultăţi, departamente) - şi cu randament - pe baza autonomiei şi a sustenabilităţii celor 21 de facultăţi şi şase extensiuni, organizate în 24 de departamente şi 95 de catedre“, a spus profesorul Andrei Marga.