Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Marga: Universităţile româneşti trebuie să fie scoase din izolare

Marga: Universităţile româneşti trebuie să fie scoase din izolare

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Data: 23 Feb 2010

O reuniune internaţională cu tema „Guvernanţa Universitară“ a avut loc la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca. Conferinţa face parte din proiectul „Îmbunătăţirea managementului universitar“, care vizează eficientizarea activităţilor de conducere a instituţiilor de învăţământ superior. Rectorul Andrei Marga a susţinut că universităţile româneşti trebuie să fie scoase din izolare în raport cu economia şi administraţia şi transformate în parte a economiei şi a proiectelor guvernamentale.

Andrei Marga, rectorul UBB, a subliniat că descoperirile şi inovaţiile ştiinţifice universitare sunt indispensabile pentru o economie competitivă la nivel mondial. „Finanţările pe proiecte, diferenţierea finanţărilor, stimularea la folosirea resurselor de finanţare alternative, punerea pe prim-plan a formării competenţelor viitorilor absolvenţi sunt componente ale acestei abordări a universităţii ca parte a programelor economice, administrative şi sociale“ a spus Andrei Marga.

Rectorul UBB a subliniat că „universităţile sunt eficiente când au autonomie, iar guvernele le integrează în politici orientate spre programele de dezvoltare naţională“.

„Masificarea“, urmată de specializarea studiilor universitare

Andrei Marga a arătat că ideea unei „Guvernanţe Universitare“ este urmarea a cinci mutaţii care au avut loc în societatea contemporană în ultimele decenii.

Prima mutaţie a fost schimbarea de percepţie în managementul comunităţilor locale, pe fondul unui proces de democratizare, cetăţenii nemaifiind consideraţi drept „obiecte ale deciziilor“, ci participanţi direcţi la aplicarea lor.

Potrivit rectorului UBB, „Guvernanţa Universitară“ a intervenit ca răspuns la nevoile de restructurare, în condiţiile „masificării învăţământului superior“, a doua mutaţie de după 1968 din Europa şi din întreaga lume. Efectivele mult mai numeroase de studenţi au determinat o diversificare a universităţilor, reorganizarea catedrelor, precum şi sporirea efectivelor de cadre didactice.

Pe de altă parte, economia, industria, administraţia au pretins universităţilor specialişti temeinic pregătiţi, iar universităţile au răspuns acestei provocări prin programe de excelenţă, un astfel de parcurs fiind adoptat în 2010, la UBB, după cum susţine Andrei Marga.

Universităţile au devenit instituţiile esenţiale în formarea de specialişti şi în generarea inovaţiei, în vreme ce dinamica economică s-a dovedit a fi dependentă de calibrul învăţământului superior şi al cercetării ştiinţifice, a arătat rectorul UBB.

A cincea mutaţie care a determinat trecerea la abordarea „Guvernanţei Universitare“ „a fost globalizarea economiei şi a comunicaţiilor, care a extins piaţa pe care se valorifică produsele, inclusiv produsele universităţilor“, a spus Andrei Marga.

Excelenţa universitară nu înseamnă doar granturi

Andrei Marga a arătat că în România excelenţa universitară este confundată frecvent fie cu obţinerea de granturi, fie cu publicarea de lucrări înregistrate în baze de date internaţionale sau cu formarea de lideri profesionali sau sociali. „Este limpede că excelenţa este o chestiune de performanţă şi există acolo unde performanţele sunt abordări noi, originale, cu aplicaţii benefice, care câştigă în competiţia cu performanţele altora“, a spus rectorul clujean.

O universitate orientată spre excelenţă părăseşte, prin natura lucrurilor, riscurile uniformizării la nivel scăzut şi ale omogenizării fără performanţe caracteristice. „Ce schimbări de guvernanţă sunt necesare acum într-o universitate precum UBB, pentru a atinge nivelul excelenţei? UBB şi-a elaborat strategia excelenţei care se bazează pe câteva asumpţii generale: după ani de dezvoltare extensivă, UBB are nevoie acum de o dezvoltare intensivă şi de o strategie a obţinerii excelenţei prin funcţionarea optimă - pe baza autonomiei unităţilor (linii de studii, facultăţi, departamente) - şi cu randament - pe baza autonomiei şi a sustenabilităţii celor 21 de facultăţi şi şase extensiuni, organizate în 24 de departamente şi 95 de catedre“, a spus profesorul Andrei Marga.